Gå til innhold
Arkivverket

[#72033] Østen Enok Østensen Horvnes


Gjest Geir Edvard Lyng
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Edvard Lyng

Østen Enok Østensen er født på Horvnes i Alstadhaug 1. juli 1821. Foreldre er Østen Jensen og Abigael Maria Pedersdatter. Han blir gift med Elen Marie Nilsdatter på Inderholmen i Herøy. Jeg har fått nye opplysninger om at Østen blir far til Gabriel Henrik Østensen født i Rana 27. september 1843. Gabriels mor er Berit Bang Thomasdatter Sten. I følge min kilde flyttet Berit Thomasdatter i 1846 til Beiarn sammen med Christen Østensen. De blir sener gift, om de giftet seg i Rana eller Beiarn vites ikke. Mitt spørsmål er om denne Østen Østensen som er far til Gabriel er Østen Enok Østensen fra Horvnes? Eller er det en annen Østen Østensen?

bilete7545.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiHer har du dem i 1875 [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1875&knr=1843&kenr=006&bnr=0057&lnr=00>Lenkeog her er datteren Kirsten øverst på siden. LenkePå Staupåmo i Beiarnboken til M. B. Hansen s. 410 står det at de begge kom fra Rana. Trolig kom de dit etter 1847 siden datteren 1. Dorthea er f. 1847 (ikke i Beiarn) 2. Kirsten (se ovenfor) 22/8 1850 gift på Tollånes med Ole Eliasens sønn Ole Olsen (Tollånes 2/2) 3. Kristine f. 1856 på Frostmo i Bodin.(se Haugmo A)og her finner du dem gift i Rana (nr. 20)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Østen Enok Østensen fra Horvneset befant seg på Sandstrak i Herøy ved innrulleringsmanntallet i 1831. Ved et arveskifte i 1844 var han på Inderholmen i Herøy. Det er ikke til hinder for at han kan ha vært en tur i Rana året før. Det finnes ikke nevnt noen ved navn Østen Østensen i innrulleringmanntallene for Rana i perioden fra 1806-35, så han må ha hatt sitt opphav et annet sted. Jeg har kun greid å finne to med dette nevnt på hele Helgeland i 1831. Den andre befant seg også i Herøy, nærmere bestemt Ytre Øksningan, og hans fulle navn var Østen Peder Falk Østensen (f. ca. 1817). Spørsmålet blir om en av disse kan ha vært på Åneset i Rana i 1842/43.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Edvard Lyng

Takk for opplysningene. Det er vel to kandidater til dette farskapet, Østen Peder og Østen Enok. Jeg vet Østen Enok døde på Inderholmen/Herøy 15. januar 1887, men finner intet skifte etter han. Blir vel en hard nøtt dette!Geir Edvard Lyng

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.