Gå til innhold
Arkivverket

[#72048] Arnt Jonssen - Alstadhaug 1757


Gjest Hans Egil Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Egil Hansen

Jeg har funnet Arnt Jonssen min tipx4 oldefar. Han er fra Rosøen og er født i 1757 - ifølge folketellingen 1801.Jeg klarer ikke å lese kirkeboken, er det noen som kan hjelpe meg å finne ham, ev. finne ut hva foreldrene het? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg ser ingen Arnt Joensen i din lenke. Det er en oversikt over døpt bak hver av de to kirkebøkene for Alstahaug 1737-67 og 1737-68, og jeg finner ingen Arnt Jonsen døpt i 1757. Det nærmeste jeg kommer er Arnt Jonsen døpt 1 ma paascat 1759, med far Jon Ingebrigtsen Skonseng(helt øverst her): [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16573&idx_id=16573&uid=ny&idx_side=-231>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Isj, jeg sjekket - det er ikke noen kirkebok på digitalarkivet fra Dønna fra den perioden. Det ligger en sted Våg på Dønna. Mest sansynlig er det vel den Wåg han er fra. Litt merkelig at de er fra samme sted egentlig.Finnes det noen bygdebok med oversikt over gårder for Alstadhaug?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Skarpås

Trolovelse nederst på venstre side, vielsen oppe på høyre side:Kildeinformasjon: Nordland fylke, Tjøtta i Alstahaug, Ministerialbok nr. 830A07 /2 (1776-1800), Kronologisk liste 1791, side 157. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=17098&idx_id=17098&uid=ny&idx_side=-60>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Cicilia var fra Våg i Tjøtta. I 1804 er det skifte der etter begge hennes foredre som var Peder Johansen og Kiersten Poulsdatter. Hun er da nevnt som Sidsel Pedersdatter, gift med Arent Joensen, Rosøen.Arent Jonsen var kanskje fra Rosøen (Rosøya). Vi vet navnet på mora. Hun bodde hos dem i 1801 og het Aleth Rasmusdatter. Arent hadde en bror ved navn Peder som det er skifte etter i 1814. Mora Aleth og broren Arent er de eneste arvingne som er nevnt.Skiftet etter Arent Jonsen fant sted på Rosøen i 1839, 5 barn nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til Hans Egil: Det er ikke egne kirkebøker for Dønna på den tiden, og Dønna gikk da under Nesna prestegjeld. Nå var de jo fra Tjøtta dem du spurte etter da. Har forsket lite i Tjøtta og Vefsn, men mye på andre steder i midt-og nord-helgeland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Til Anne Lise: Det er litt forvirrende med de kirkebøkene som stadig skifter grenser :-) PS jeg har nesten bare slekt på Tjøtta, Rødøy og Rana. Jeg er eneste i slekta som er født i Vefsn. Dvs utenom ett utenomekteskapelig forhold laaaaaangt tilbake i tid som jeg ikke finner ut av.Jeg sjekket. Kirkeboken for Tjøtta 1757 finnes ikke. Synd, det hadde vært greit å finne utav det. Det måtte da være om vi fant giftemplet mellom moren Aleth og faren Jon?Hva het de fem barna til Arent og Cicilia? Er det mulig å spore henne foreldre lengre tilbake?Det er litt merkelig, men slik jeg ser det så gifter datteren seg til Lofoten og hun blir ganske godt gift også - iallefall slik jeg kan se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

PS: Men hva med Aleth da. Kan hun finnes i 1727 på døpte i Kirkeboken? Var det egen bok for Vevelstad da? Eller er det i Tjøttaboken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

For perioden 1714-1737 er Alstahaug prestegjeld delt i 4 sogn med hver sin kirkeboka: Alstahaug,Tjøtta, Sandnes og Herøy. Det samme gjelder for perioden 1737-1740, men for 1741 til 1767 er alle sogn ført i samme kirkebok. Det vil si det er to kirkebøker(en 1741-1767, og en for 1741-1768. Den ene har med ett av sognene for 1737-1740 og er ført som 1737-1767). For 1768 til 1776 er det ført en kirkebok for Tjøtta, en for Alstahaug, en for Herøy og en for Stamnes. Det var kirke på Sandnes(en del av dagens Sandnessjøen litt utenfor sentreum) frem til ca 1767, og deretter ble det bygd kirke i Stamnes(ikke langt fra dagens Sandnessjøen sentrum). Det er også ført en kirkebok for hvert sogn for perioden 1776-1800. Vevelstad gikk iallefall under Tjøtta til ca 1796(??). For 1801-1819 er det også en kirkebok for hvert sogn, og da er også Vevelstad eget sogn. Det var det jeg tok på husken. jeg har jo lest disse kirkebøkene på mikrofilm i årevis for meg selv og andre, men har hatt mindre med Tjøtta å gjøre enn de andre sognene. Bor jo ikke så langt unna Tjøtta, og burde vært bedre kjent der enn jeg er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Kirkebok for Tjøtta 1757 finnes. På denne tiden er det ført to felles kirkebok for hele Alstahaug; 830a03 og 830a04.De fleste barna til Arent og Cicilia er hos dem i 1801-tellingen. I skifte nevnes følgende barn: Jon (Bøe Wegøen), Peder Christian (død, hadde 2 barn), Morten (Nødøen), Pernille (gift med Elias Zachariasen, Nes i Vega) og Ane Barbara (35 år, hjemme).Det var vel ikke egen kirkebok for Vevelstad på denne tiden, Vevelstad sorterte under Tjøtta. Dersom det ikke finnes egen bok for Tjøtta, se Alstahaug. Det er ikke enkelt å manøvrere i de mange kirkebøkene for Alstahaug prestegjeld.Jeg kan ikke uten videre si noe om forfedrene videre bakover. Det jeg kan se av innrulleringsmanntallet i 1769, er at Peder Johansen da befinner seg som oppsitter på Våg og beskrives som 'høy og frisk'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Til Anne Lise (12). Det er vel felles kirkebok for hele prestegjeldet i perioden 1801-1819, bare at den er sokneinndelt. Dette er nok den vanskeligste å finne frem i og blir forhåpentligvis splittet opp i sine respektive sokn ved en ny indeksering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Du har selvfølgelig rett Geir. Slik som kirkebøkene for Alstahaug,Tjøtta, Velvelstad, Stamnes og Herøy 1801-1819 fremstår nå så er det enklestå gå til siden før første siden når en starter med Alstahaug. Der står det på hvilken side de enkelte sogn begynner, og en kan bla seg bakover fra Alstahaug. Her er lenke til siden før side 1: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2577&idx_id=2577&uid=ny&idx_side=-3>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Det jeg også skulle ha nevnt i innlegg 13, er at alderen som er oppgitt i 1801-tellingen ikke er til å stole på. Den kan gi en pekepinn på at personen er født i 1757, men man må også sjekke årene før og etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kan dette være dåpen til Arnt i 1758, øverst v.side Lenke Jeg starta søket i 1757 og har kommet hit så langt. Farens navn ser i det minste ut til å stemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Det står Skonsenget som oppholdssted da Jon Ingebrigtsen gifter seg med Alet Rasmusdatter i 1752, og det står Skonsenget ved dåpen til Arent i 1759. Det kan tyde på at det er riktig person som er funnet.Alets vielse i 1750 skulle jeg gjerne ha sett i kirkeboka, men den fant jeg ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Dette ser veldig bra ut.Jeg skulle gjerne ha funnet broren Peder i folketellingen 1801, men finner flere Peder Joensen på Alstadhaug Lenke En på Stamnæs -mulig det er ham?PS: Jeg bruker geni så jeg legger alt ut der - hvis noen andre som jobber med samme familen og også bruker geni ser dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Til innlegg 21: Jeg stiller meg tvilende til at Alet som ble gift i Bø i Vesterålen i 1750 er identisk med hun som ble gift i Tjøtta to år senere. Forøvrig kan jeg heller ikke komme med noe mer når det gjelder Alets opphav.Til innlegg 23: Peder Jonsens skifte ble holdt på Rødøen (Rødøya) i Tjøtta. Jeg finner det sannsynlig at det er han vi finner der i 1801: Lenke Ved skiftet er ingen ektefelle nevnt, og han døde uten etterkommere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Hans Egil Hansen

Jeg har gått igjennom dette en gang til etter at jeg fikk tak i skiftene for tjøtta. Veldig spennende og nyttig. Jeg fant også kone og familien til Morten Arnts.De skiftene er veldig nyttige, ikke alt jeg finner i de men det er en veldig gullgruve. Morsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.