Gå til innhold
Arkivverket

[#72060] HO/S&F; Hvem var Andreas Andersen Løkkebø? Ble farpå Unneland i Haus i 1861.


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Hei,Hvem var Andreas Andersen Løkkebø?Han fikk sønnen Mikkel i 1861 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8281&idx_id=8281&uid=ny&idx_side=-64>Lenke med Ingeborg Knutsdatter Unneland.Sønnen Mikkels vaksinasjon i 1866 Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeSønnen Mikkels konfirmasjon i 1876 Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Andreas står oppført med Unneland, men han bor ikke der i 1865.Sønnen Mikkel og mor Ingeborg i 1865 LenkeSønnen Mikkel hos bestemor, Aagot, i 1875 (mor Ingeborg emigrerte i 1869) LenkeMikkel emigrerte sammen med resten av familien i 1878 Lenke men Marta Olsdatter er ikke hans mor, men vel heller en nabo. Mikkels mormor, som han bodde hos i 1875, dør i 1890.Men hvem kan denne Andreas Andersen være? Jeg finner ingen aktuelle kandidater. Bygdebokforfatteren nevner at han kan være sønn av Anders Gundersen Løkkebø i Bergen, men jeg kan ikke finne at han får noen sønn Andreas. Har jeg oversett noe?se også disse debatteneLenkeLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Dette var ikke enkelt Arnfrid, men jeg lanserer en kandidat selv om han heter Mads Andreas Andersen som konf. i Kinn i 1846 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6891&idx_id=6891&uid=ny&idx_side=-24>LenkeForeldrene i 1865LenkeSå er jeg ikke kar om å finne han i 1865, men han gifter seg i Førde i 1877 Lenkeog er her i 1900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, vi får se...Det bygdebokforfatteren skriver i en merkand vedr Mikkels dåp, Ingborgs sønn, er:'Gunnar Absalonsen, husmann i Ramsdal, avl. før 1826. Son hans, Anders Lykkjebø, fødd i Kinn 1797, er sjauar i Bergen, og gift der 1826. Andreas kan vera sonen hans.'Anders vielse i Bergen i 1826 [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=vigd1816&gardpostnr=5299&merk=5299#ovre>LenkeDe barna jeg finner døpt i Bergen er:Helena Martine Fredricha i 1825 Lenke død 1831 5 5/6 år LenkeGunder August i 1827 Lenke død 1831 4 år LenkeElse Cathrine i 1830 Lenke død 1831 1 1/2 mnd LenkeEn ny Else Cathrine i 1832

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Eg viser til innlegg 2.Eg har for sikkerhetsskuld sjekka det som står i BB Naustdal om denne Mads Andreas Anderson.Vi finn Mads Anderson (BB Naustdal nemner han kun under dette namnet) først på Fitje, der han har gifta seg i 1877 med enka Johanna Kristina Salomonsdtr f. 1838. Dei bur på husmannsplassen Skoren under bnr. 2. Seinare flyttar dei til husmannsplassen Ullalandsgjerdet på Ullaland bnr. 4. Mads Anderson dør på Ullaland i 1917. Johanna flyttar i 1932 til Davik, der ho dør i 1934. Det er ikkje oppgitt nokon barn etter dette ekteskapet.Ikkje så mykje hjelp i dette, men då slepp du i alle fall å lure på om det kunne stå noko der.mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Her fant jeg noe under Flora-slekt av Torodd KinnKnapstad: Gunder Absalonsson og Ågåte Andersdotter FT1801 Svarthumla: begge sitt første ekteskap, f. ca. 1744 og 1751 1784?? Anna (FT1801 Svarthumla) 1786: Christian flytta til Lykkjebøen Lykkjebøen: Gunder Absalonsson og Ågåte Andersdotter FT1801Svarthumla : begge sitt første ekteskap, f. ca. 1744 og 1751 flytta hit frå Knapstad 1794: Anders (FT1801 Svarthumla) flytta til Svarthumla Svarthumla: Gunder Absalonsson og Ågåte Andersdotter FT1801: begge sitt første ekteskap, f. ca. 1744 og 1751 flytta hit frå Lykkjebøen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Hei ArnfridEg tenker nok det må være snakk om Barlindebotnen (innlegg 10)Eg er litt usikker på innlegg 5. Er Gunnar/Gunder Absalonsen frå Naustdal? Veit du evt. kva gard han kjem frå?Mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Gunder Absalonsen var son til Absalon Johannesen og Kristi Olsdotter i Ramsdal, rett øst for Svarthumle, Kinn. I dag Flora.Innlegg 6-10.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest John Ziehr

It appears that this set of posts refers to my wife's grandfather Mikkel and his ancestors.My Norwegian is not very good and I would greatly appreciate it if someone could translate the various posts into English for me.Thank you very much. John Ziehr Dodgeville, Wiscsonsin USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.