Gå til innhold
Arkivverket

[#72061] Simen Olsen f 1746 og Ingeborg Jacobsdt til Bjørnør ca. 1790?


Gjest Marie Tollan
 Del

Recommended Posts

Gjest Marie Tollan

Dette paret med døtrene Elen f 1775, Anne f 1779 og Kirsti f 1783 forsvinner fra Tolga etter 1783.I FT 1801 for Bjørnør dukker noen passende 'kandidater' opp. LenkeKan noen være behjelpelig med å slå opp i bygdebøker el.l. for å bekrefte/avkrefte mine mistanker om at dette er de samme personene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Kan vel neppe hverken bekrefte eller avkrefte dine mistanker. I bygdeboka Bjørnørfolket Osen I s 110 står det Simen Olsen, Husmann i 1801. Han var 55 år og kona het Ingeborg Jakobsdtr. Denne familien vet vi lite om, de er nok innflyttere. I 1794 var de i grova i Hopstaddalen. de hadde i allefall 3 døtre som var gift i Roan(Se Grova).Under Bjørnørfolket Roan I s 453/454 står barna listet opp og hvem de giftet seg med. Barna: Elen f 1777.Anne f 1779Kirsten f 1782Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Kan vel neppe hverken bekrefte eller avkrefte dine mistanker. I bygdeboka Bjørnørfolket Osen I s 110 står det Simen Olsen, Husmann i 1801. Han var 55 år og kona het Ingeborg Jakobsdtr. Denne familien vet vi lite om, de er nok innflyttere. I 1794 var de i grova i Hopstaddalen. de hadde i allefall 3 døtre som var gift i Roan(Se Grova).Under Bjørnørfolket Roan I s 453/454 står barna listet opp og hvem de giftet seg med. Barna: Elen f 1777.Anne f 1779Kirsten f 1782Barna ser ut til å passe med de du mister i Tolga.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Flott, takk! Skal be biblioteket låne inn den aktuelle bygdeboka.Prøvde å sende deg en forespørsel gjennom DIS/Oppslag bygdebøker, men den epostadressa funka ikke.Videre har jeg forsøkt å finne noe i kirkebøkene for Bjørnør, men disse er lite 'leservennlige', og da hverken dødsår, giftermål el.l. er kjent, blir det nærmest som å lete i blinde.Til orientering har jeg også etterlyst familien gjennom DIS. LenkeTakk igjen, Anne, og finnes noe mer, er jeg svært interessert.Mvh Marie T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Ola Klefsås

Hei! Du trenger dette også: (Bjørnørfolket bind 3): GROVA I HOFSTADDALEN. Simen Olsen (1746) - gm. Ingeborg Jakobsdatter (1747) - 1811 I manntallet 1794 er under 'Graven' ført Simen, gårdmann, Ingeborg, kone og døtrene Anne og Kiersten. Hvor de kom fra er ukjent, men fleire av dem som slo seg ned øverst i Hofstaddalen kom landeveien fra Åfjord. Vi finner ei ny opplysning om Simen og Ingeborg i folketellinga 1801. Da er han husmann uten jord på Angen, Osen, lever av sjøen. Barn: 1. Elen f. (1877), konf. 1792 fra Hofstad, tjente hos Paasche på Moen1794, og i prestegården på Roan 1801. Ho fikk dattera Ingeborg 1799. Ingeborg er på Angen hos besteforeldra i 1801. Elen g. 1806 m. Nils Olsen Sumstad, gårdmann på Brattjer 1810 - 1845. 2. Anne f. (1779), konf. 1797 fra Fjorden, g. 1802 m. Lars Larsen Sumstad. bosted Sumstad. 3. Kirsten f. (1782), konf. 1799 fra Angen, g. 1) 1812 m. Sivert Paulsen Moen, Hofstad 2) 1817 m. enkemann Hans Olsen Måviken, husmann Måvik i Roan. Mvh Ola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Klefsås

En gang til, Marie: Jeg tror du kan komme til å trenge bd 1 - 4 av Bjørnørfolket. Folk flyttet lett på seg langs kysten. Bd 1 og 2 dekker Osen, bd 3 og 4 det meste av Roan.Mvh Ola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Hei!Takk skal du ha, Ola. Jeg er ikke kjent i området i det hele tatt, så dette kom godt med. Og det MÅ jo være samme familie. Døtrene finnes ikke konfirmert i Tolga, men passende kandidater står til konfirmasjon i Bjørnør.Som en kuriositet: Ingeborg Jacobsdt kan jeg heller ikke dokumentere opphavet til, men tror bestemt foreldrene er Anne Pedersdt Tolgensgaard/Loe og lensmann Jacob Jacobsen Swante i Rendalen (Bull s. 172), mao er Ingeborg søster til den beryktede Tater-Kristen.Mvh Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Eivind Bremnes

La inn et svar på DIS før jeg så dette. Ser at Ola Skolemeister har samme opplysningene her på forumet. Ingeborg og Simen er mine xxtippoldeforeldre gjennom si datter Kirsten. Det med Tater-Kristen er interessant. Vil gjerne høre mer om denne antagelsen! Hilsen Eivind Bremnes eivindbremneskrøllalfagmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Skal sjekke litt mer om Tater-Kristen, men reiser i morgen og er ikke tilbake ved PC'en før 20.11. Du kan jo låne Jacob Breda Bulls samlede samt Rendalsbøkene (Bull) på biblioteket i mellomtiden og lese historien om ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Randi Haugros

Vet ikke om dette kan si noe mer om opphavet til eller hvor Simen Olsen kom fra, her er vielsen i Tolga i 1775, se par nr. 8: Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Tolga, Ministerialbok nr. 2 (1768-1786), Kronologisk liste 1775, side 73. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9219&idx_id=9219&uid=ny&idx_side=-73>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Arild Hansen

Der var den, ja. Nei, jeg kom bare over en med samme navn som var bosatt i Alvdal i 1783. To av hans søsken flyttet til Åfjord på 1780-tallet, så jeg fikk bare det innfallet å spørre. Ser nå at det ikke er samme person. Forøvrig stammer jeg på mors side fra Jacob Jacobsen Swantes bror Ola (Høye), og min tipp-tippoldemor på fars side ble født på Angen i Osen i 1809. Derfor interessen.mvh Trond.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eivind Bremnes

Det ser ut som det kom flere familier fra Nord-Østerdalen til Roan (Bjørnør) samtidig med Simen og Ingeborg. Deres datter Ellen fikk barn med en Ingebrigt Amundsen Hopstad f 1777. Barnet het Ingeborg, f. 7. mars 1799.Ingebrigts foreldre var Amund Larsen Bjørgan (ca 1739-1819), sannsynligvis sønn av Lars Jensen Hals, Stai i Kvikne. Amunds kone het Ingeborg Ingebrigtsdatter Jordet (ca 1749-1843) fra Vingelen. Også Ingeborg Jordets søster Anne og hennes mann Ingebrigt Pedersen Markusvangen (ca 1757-1941) fra Vingelen var der. Disse to familiene kom til Hopstaddalen, Roan ca 1787 og var leilendinger på Øverdal. Simen Olsen og Ingeborg er registrert på nabogården Grova i 1794, men kan ha vært der eller i området ei tid før dette. Det er også flere østerdøler i distriktet på den tida. (Søstrene Anne og Ingeborgs foreldre skal være Kirsti Estensdatter og Ingebrigt Olsen Jordet, Vingelen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.