Gå til innhold
Arkivverket

[#72070] Løytnant Bøje (Bøye) Qvist g m Inger Marie Paus


Gjest Jan Erling Haugland
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Spennede, mulig vi nærmer oss målet?Under min leting i de kronologiske lister for Fredrikstad etter vielse 2 nov 1718, kom jeg over En Hans Bøjessøn og en Bruun? som faddere ved dåp til Rector Gerbrant Albrestssøn NORMAN og hustru Anne Mari Drachenbergs sønn Albrets dåp: LenkeSe høyre side , høyre rubrikk , nest øverst.Fortsetter leting etter vielsen, men er ikke sikker på om fedres navn finnes der?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Omsider fant jeg vielsen 1718 , 2.nov. Se 3. samle rubrikk , v.s, nederste vielse: LenkeSamme min. kirkebok for Fredrikstad med kronologiske lister som jeg fant de forrige faddernavn.Bøjesen og Bruun.Får håpe noen greier å finne ut om Bøje Qvist kan være f. i samme området?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Først til deg Gunn ! Jeg tror det er herfra Bøje kommer, det er bare spm om å finne koblingen? Ja Gro, det er disse sidene jeg ref til i mitt innlegg nr 50. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg prøved søk i mormonerdatabasen for å se om det kunne dukke opp noen passende kandidater til Hans Boyessøn der .Kom over dette paret som fikk flere barn i Danmark, Viet 1667. Her er en datter nevnt og et annet sted en sønn Albert: LenkeLitt tvilsom kilde, men om dette paret kan ha flyttet til Fredrikstad og fått flere barn der kan jo være en mulighet?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Lenken i forrige innlegg ble feil, men prøver igjen: LenkeOm denne ikke lar seg åpne, så dreier det seg om Hans Bojesen og Kristine Oluffdsatter som fikk to barn i Kjøbenhanvn . En datter døpt 9.jul 1680 Maren Hansdatter og en sønn , Albret Hansen dpt 19 aug. 1681 København.Faren er ført som handelsmand.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Her går det over stok og sten. : )Ang. indlæg 50:I pantebok I 1, 1728-1745 på første side pantsætter Hans Bøyesen sit indbo til sin svigersøn Bøye Jensen.Hvis de foruden dette slægtsskab også er i familie på anden måde, så bør der findes en kongelig bevilling til ægteskabet mellem Bøye Jensen og Hans Bøyesens datter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Det er godt du får oss på plass igjen, Berit. Jeg ref til hva som var sagt i listen om at de antagelig var slektninger. Det trenger jo ikke å være noe annet enn det du peker på? Litt merkelig er dette Bøje navnet som går igjen, men det kan jo etter all sansynlighet bare være tilfeldig. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, her ble det mye på en gang. Men den Anna Cath. som giftet seg med Magnus Bruun ( Braun) var skulle være en datter av Hans Bojesen ( se innlegg 49) Ved vielsen ser det for meg ut til at hun nevnes som Catharina Hansdatter om jeg tyder rett? Se lenke til kirkebok innlegg 52?Derfor leter jeg etter en Hans Bojesen også utenlands.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Da lurer jeg på om det er mulig å finne flere opplysninger om den Hans Bojessøn og hans familie som levde som handelsmand i Fredrikstad ca 1720.Kan han finnes i innvandrerdokumenter? Finnes det noe skifte etter han?Håper ekspertene kan hjelpe med svar her.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Skifteprotokollene for Fredrikstad begynner 1676 opplyses det her, men da må man nok til arkivene for å finne disse?LenkeKan jo håpe at noe blir digitalisert etter hvert?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Hans Boyesen, måler og veier i Fredrikstad (død 1737) var sønn av res. kap.i Frstad Boye Jensen og Sophie Olufsdtr Holck, datter av kj.mann O. Holck. Hans skal ha hatt 2 sønner og 5 døtre, to av dem er tatt med i en slekttavle bak i boka 'Fredrikstad Bys Historie I' av Martin Dehli. Slekta er også beskrevet flere steder i samme bok.De to barna som er tatt med i slektstavla er gjestgiver Jens Hansen Qvist, gift med Else Hansdatter Offenberg, og Sophie Hansdatter Qvist død 1738, gift med kj.mann Boye Jensen (sitt søskenbarn). Denne Boye Jensen var sønn av Hans Boyesens bror, kjøpmann Jens Boyesen og hustru Olaug Pedersdatter (død 1729). Sophie og Boye fikk 4 sønner og 1 datter. Datteren Anne Cathrine g.m. sersjant Fr. Oldenburg.Ellers er vel denne Boyeslekta godt beskrevet i et eller annet nummer av NST, om jeg ikke tar feil? Hvor dette Qvistnavnet stammer fra har jeg ingen aning om, men mulig det er fra kona til Hans Boyesen død 1737. Hun mangler i denne slektstavla.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Takk for dette Liv, dette var meget intr, og kan føre til at ting kan falle på plass. Det er jo ganske sansynlig at denn Bøye Qvist har sine aner her, da navnet Bøje, Boye, Bøye ser ut til å gå igjen. Vet ikke om dette var så vanlig brukt navn på den tiden. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Ville tro at denne Sjt Fr Oldenburg som er gift med Anne Cathrine (dette navnet får jo også Bøye Qvists datter) var sønn av Major Frederich von Oldenburg i Fredrikstad, som dør der i 1749. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Hr. Boye Jensen var Fredrikstads kapellan fra 1654 til 1683. Oluf Holck døde 1632 i Fredrikstad. Han var sønn av borgermester i samme by, Cornelius Timansen som døde 1625, også i Frstad.Sofie Olufsdatter Holck (død 1692) var første gang gift med toller Christen Brun i Fredrikstad. Da hun døde etterlot hun seg to barn fra det første ekteskapet, Hans Brun og Anne Brun. Fra ekteskapet med hr. Boye Jensen barna; Jens, Hans, Ole (kalte seg Ole Holck etter sin morfar), Niels, Margrethe (gift m. gullsmed Christian Brodtkorb og Ingeborg Sofie (g.m.kjøpmann Albrecht Gierbrandsen i Fr.stad).Skiftet etter Sofie Olufsdatter begynte 2.april 1692 i Hr Boyes 'Iboende Kielder', hvor de hadde bodd etter at resten av huset var brent ned ved den store bybrannen i Fredrikstad i april 1690.(Dette hentet fra en artikkel i NST bind XXX hefte 1).Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Fra Fredrikstad Bys Historie:Oluf Holck som ble borgermester i Fredrikstad 1586, og som tidligere hadde vært byfogd i byen, var opprinnelig fra Tønsberg. Der hadde hans far, farfar og morfar vært borgermestere og lagmenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Dette var jo flott, Liv. Takk for hjelp ! Holck fam kjenner jeg til fra før. Det som hadde vært topp nu hadde vært å finne ut hvem Hans var gift med, og navnet på de barna som ikke sto i ditt innlegg nr 63? Ville ikke bli forundret om en sønn der, het Bøye el Boye. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Innlegg 52, 59:I lenken fra Fredrikstad, Ministerialbok nr. 1 (1717-1731), Kronologisk liste 1718, side 18. Lenkefremgår det at løytnant Magnus Brun og Anne Cathrine Hansdatter ble gift 2. nov. 1718 og at deres datter Lisbeth ble døpt dagen etter, 3. nov.Det mest interessante her er forøvrig at vi blant fadderne Lars Rode, Boje Jensøn, Søren Jensøn og Margreta Niels Guldmids også ant. finner hennes mormor: Anne Cathrine Hans Bøyesens.Da er vel også Sophie Hansdatter Qvist og Boye Jensens datter Anne Cathrine oppkalt etter denne sin samme mormor, og også Cathrine Magnusdatter Brun (konfirmert på Fåberg Dom Qasidog. 1739).Dermed øker også sanns. for at Bøye Qvist som også kalte en datter Anne Cathrine) også er sønn av Hans Boyesen og hustru Anne Cathrine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Ja, Christian, det er også mine antagelser. Det er mange indisier her som skulle peke mot at så er tilfelle. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Det hadde også her vært spennede å finne ut om Anne Cathrine, Hans Boyesens var født Qvist. Det kan være opphavet til at barna kaller seg Qvist. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

73: Kanskje Anne Cathrine Hans Boyesens er oppført med patronymikon/slektsnavn ved sin begravelse?Her 10. jan. 1720 blant sin manns søstersønn Børge Gerbrandsens faddere Jens Bojeson (farmors bror), Mons Sirsted, Mons Spilmand, Mari sal. Pedr Clausøns og Engel Gerbrandsdaatter kalles hun bare Cathrine Hans Bojesøns LenkeDersom hun døde i Fredrikstad før 1732 eller etter 1750 finnes hun vel i kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

73: Hans Boyesen og Anne Cathrine skal visstnok ha hatt 2 sønner og 5 døtre. Jeg har hittil notert bare Jens Hansen Qvist, Sophie og Anne Catharine. Her er muligvis nok en sønn, Johs Hansen Qvist begr. 4. juni 1760 i Fredrikstad, 72 år gml.: Fredrikstad, Ministerialbok nr. 2 (1750-1804), Døde og begravede 1760, side 690-691: LenkeHan var m.a.o. født ca. 1688 (og moren ant. født før 1670, og dermed neppe død særlig senere enn 1760-65)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.