Gå til innhold
Arkivverket

[#72070] Løytnant Bøje (Bøye) Qvist g m Inger Marie Paus


Gjest Jan Erling Haugland
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Erling Haugland

Hei Gunn ! Denne Simon Q har jeg vært innom tidligere. Tror ikke at han har kobling mot Bøye. Du finner denne karen på Grenland Phorum. Paus folkene er godt kjent og Sorenskriveren er nok faren til Inger Marie.Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg ser at en Maria Paus giftet seg her i Skien 1670 , Se øverst på høyre side i kirkeboken her: Lenke ektemannens navn er noe slik som Chrispin Von Aut....? Vet ikke om dette kan være slekt bakover til Inger Marie Paus?Håper fortsatt på eksperthjelpere her i Brukarforum :-)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har ikke til nå greid å finner ettekommere etter den Maria Paus som giftet seg med Crispin Von Autgarde?Men jeg lurer litt på om en Maria nevnt ved et par skifter som Post kan være samme dame? LenkeKan det tenkes at ekteparet Crispin Von Ausgarde og hustru Maria flyttet utenlands, eller til et annet område i Norge??Flott med hjelp fra Christian Arentz her :-)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Gunn ! Det ser jeg ikke bort fra. Paus damen hører nok hjemme blant noen av disse grenene (kanskje?), men det er ikke lett å se sammenhengen. Crispin hører vel i avstamming ikke hjemme i Norge, skulle jeg tro. Navnet tyder ikke på det, men en vet ikke, folket gjorde de rareste omskrivninger på den tiden og Autgard kan jo ha sitt utspring i ett norskt navn ? Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Hei, Gunn,Maria Post fra skiftet var som det fremgår der sønnedatter av arvelateren Lisbeth (enke etter forvalteren over Fossum jernverk, og Bratsberg og Nedenes gruver ca. 1625 Henrik Johansen Post), og således datter av borger og handelsmann i Skien Johan Henriksen Post (1628-75). Iflg. mine notater skal hun være f. 1663 og levde 1693 i Sauherad (Saude) og er derfor for ung til å bli gift med Crispinus i 1670.Navnene er imidlertid interessante de, ikke minst fordi Paul Olufsen Posts hustru (Johans søster) også het Maria, men hun døde allerede 15. sept. 1660.Kanskje disse Mariaer fikk sitt navn fra arvelater Lisbeths slekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Post / Poust/ Pous/ Pous/ Paus- navn ser for meg ut til å ha vært brukt pm hverandre? I skiftet 1676 ( innlegg 78 ) er det nevnt at Arvinger etter Adrian Paus fører arv ut av landet?Er ellers enig med deg Jan Erling i at Autgard-navnet kan ha vært et norsk steds eller gardsnavn?Flott med dine oppklarende utredninger her, Christian!Mener jeg har sett Lisbet-navnet i forbindelse med et skifte i Paus slekt tidligere. Skal se om jeg finner det igjen :-)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er skiftet etter Johan Post med ikke navngitt hustru: LenkeTror også at Maria Paus som giftet seg med Crispin var ført som Madam. ( altså var hun vel g. her 2. g, som også Christian nevnte)Hvem 1. ektemann var er ukjent, og Lisbeth etternavn i føge skiftet vel ektemannens navn? ( Bemerkning )Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Avdøde Johan (Jan) Henrichsen Post (1628-75) skal iflg. mine notater være trolovet 13. april 1662 i Saude, Telemark m. Marthe Olufsdatter Reiersen av Sigdal, begr. 6 feb 1696 i Saude

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

En (annen) Dem. (Mademoiselle) Marie Posth gifter seg i Sauherad 6. sept. 1736 med Lensmanden fra Førrisdahl Mons. Jens Hanssen Ørn med Hr. Capit. Posth, og Lensm. Povel Posth som kausjonister: http://www.gamlegjerpen.no/Kirkeb/Vielser/Sauherad 1722.htmKausjonistene var ant. en av de to lensmannsbrødrene Arnt og Povel Henrichsen Post og deres fetter kapt. Povel Isachsen Post

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Artig funn Gunn og Christian, men nu er vi vel antagelig langt vekk fra emne om Bøye og Inger Marie. Post folkene er nok en helt annen familie enn Paus. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Den bedste chance for at finde ud af, hvor Bøye Qvist og Inger Marie/Margrethe Corneliusdr. Paus befandt sig efter årsskiftet 1722/23, må være et evt. skifte efter sorenskriver Cornelius Paus, som døde 1723.Der burde vel også kunne findes oplysninger i de militære arkiver om Bøye Qvist og om desertionen. De kunne måske give en ide om, hvem der var hans forældre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.