Gå til innhold
Arkivverket

[#72072] Søk på Jens Bastiansen i 'søk i alle basar' ga to svar.


Gjest Inger Elise Bøe
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Elise Bøe

Jeg søkte med f.år 1825 - 1830 og fikk opp to forslag som for meg ser helt like ut. Det ser for meg ut som en dobbelregistrering i folketellingen, men med to forskjellige bosteder, Fjell og Askøy? Hva er rett? Begge viser bosted Lille Damsgård, så det er ok, men er det i Fjell eller Askøy?(Jeg mener at Jens er farfar til Eilert Olai Ingebrigtsen, Askøy, f. 25.02. 1877. Noen som protesterer på det? Eilert Olai er min oldefar)Takknemlig for svar. Med vennlig hilsen Inger Elise Bøe, 4234 Jelsa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Både Fjeld sogn og Askøens sogn er i Fjeld prestegjeld og det er sikkert årsaken til at det er en dobbelregistrering ved digitaliseringa. Da kan folk søke både i Fjell og Askøy og finne personen.Om du skal finne ut om Jens Bastiansen er farfar til Eilert Olai så finner du det i kirkebøkene. Om du ønsker hjelp, så bør du legge fram det du vet om foreldrene slik Astrid Ryen viser til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Jeg tviler sterkt på at Jens Bastiansen er farfar til Eilert Olai født i 1877. Da skulle far til Eilert hett Ingebrigt Jensen og Jens har ingen sønn i 1865 som heter Ingebrigt. Han burde vel ha bodd hjemme ennå i 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Elise Bøe

Takk for forklaring og tips. Jeg skrev at Jens var farfar, jeg mente morfar:-), og jeg har funnet (via kirkebøkene) at Eilert Olais mor er Marte Gurine Jensdtr. F. Tvedt 3. jan. 1857, dpt. 6. febr. 1857. Farens navn: Jens Bastiansen Tvedt, Strudshavn Askøy, f. 1827. Da gjetter jeg på at farens navn er Bastian, og det er en bekreftelse på dette jeg leter etter. Søker i kirkebøkene nå, og leter etter et barn f. 1827, ved navn Jens, med far ved navn Bastian, men håper også at noen innehar opplysninger som de er villig til å dele med meg:-)Tusen takk så langt! mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Nå er jeg jeg usikker på om det er riktig dåp, for det står vitterlig ikke Bastiansen på farens navn i kirkeboka!Ifølge FS blir et par Jens Bessessen og Maria Nilsdatter viet i Fana 16/10-1853.Det som står som farens etternavn ved datterens dåp ligner mer på Bessesen enn Bastiansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Elise Bøe

Tusen takk, da har jeg litt mer å jobbe med. Det ser ut til at yrket 'former' og støper (Eilert Olai) har gått igjen i tre generasjoner hos familien, og alle rundt Laksevåg støperi og Store og Lille Damsgaard.Takk for hjelpen!mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Elise Bøe

Jeg ser også at det ligner mer på Bessessen enn bastiansen. Men, hvis Marie ihht. fødselsdato er 25 år når hun gifter seg i 1853, så stemmer det med at hun er nevnt med alder 37 i 1865. Det være at presten har feilskrevet navnet i kirkeboka, de skrev jo mer eller mindre lydskrift på den tiden. (Eksempel: Augensen som ble til Ovesen for en familie i Ryfylke)mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Elise Bøe

Da velger jeg å tro at Bastiansen i FT 1865 egentlig skal være Bessesen.Takk for hjelpen, nå har jeg litt mer å bite i:-)mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Elise Bøe

Mener at det står at far til Jens Bessesen heter Besse Fabiansen og mor Guri Unneland... Da står det kansje også noe nyttig i en tidligere drøfting, nr. 52524. Dette var spennende, ha en god kveld videre!mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Her kan man lett gå seg vill, gitt. Skulle ha lest lenken til vielsen før jeg skrev innlegget. Besse Fabiansen i denne lenken er en mulig kandidat [url="http://www.familysearch.org/eng/search/IGI/individual_record.asp?recid=100366671313&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>Lenke (Lurer på hvordan dette Jensen har fått innpass her, samme som i FT1875) Og FT1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Tilbake til oldefaren Eilert Olai Ingebrigtsen:Er det han som blir døpt her, født 25/2-1878?Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Askøy i Askøy, Klokkerbok nr. A 7 (1871-1881), Fødte og døpte menn 1878, side 55. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8265&idx_id=8265&uid=ny&idx_side=-55>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.