Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
Guest Inger Elise Bøe

[#72072] Søk på Jens Bastiansen i 'søk i alle basar' ga to svar.

Recommended Posts

Guest Inger Elise Bøe

Jeg søkte med f.år 1825 - 1830 og fikk opp to forslag som for meg ser helt like ut. Det ser for meg ut som en dobbelregistrering i folketellingen, men med to forskjellige bosteder, Fjell og Askøy? Hva er rett? Begge viser bosted Lille Damsgård, så det er ok, men er det i Fjell eller Askøy?(Jeg mener at Jens er farfar til Eilert Olai Ingebrigtsen, Askøy, f. 25.02. 1877. Noen som protesterer på det? Eilert Olai er min oldefar)Takknemlig for svar. Med vennlig hilsen Inger Elise Bøe, 4234 Jelsa

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Astrid Ryen

Her mangler noe. Navn på foreldrene til din oldefar, deres vielse, farens dåp etc.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Åse K. Kristiansen

Både Fjeld sogn og Askøens sogn er i Fjeld prestegjeld og det er sikkert årsaken til at det er en dobbelregistrering ved digitaliseringa. Da kan folk søke både i Fjell og Askøy og finne personen.Om du skal finne ut om Jens Bastiansen er farfar til Eilert Olai så finner du det i kirkebøkene. Om du ønsker hjelp, så bør du legge fram det du vet om foreldrene slik Astrid Ryen viser til.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Åse K. Kristiansen

Jeg tviler sterkt på at Jens Bastiansen er farfar til Eilert Olai født i 1877. Da skulle far til Eilert hett Ingebrigt Jensen og Jens har ingen sønn i 1865 som heter Ingebrigt. Han burde vel ha bodd hjemme ennå i 1865.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Inger Elise Bøe

Takk for forklaring og tips. Jeg skrev at Jens var farfar, jeg mente morfar:-), og jeg har funnet (via kirkebøkene) at Eilert Olais mor er Marte Gurine Jensdtr. F. Tvedt 3. jan. 1857, dpt. 6. febr. 1857. Farens navn: Jens Bastiansen Tvedt, Strudshavn Askøy, f. 1827. Da gjetter jeg på at farens navn er Bastian, og det er en bekreftelse på dette jeg leter etter. Søker i kirkebøkene nå, og leter etter et barn f. 1827, ved navn Jens, med far ved navn Bastian, men håper også at noen innehar opplysninger som de er villig til å dele med meg:-)Tusen takk så langt! mvh Inger

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Astrid Ryen

Nå er jeg jeg usikker på om det er riktig dåp, for det står vitterlig ikke Bastiansen på farens navn i kirkeboka!Ifølge FS blir et par Jens Bessessen og Maria Nilsdatter viet i Fana 16/10-1853.Det som står som farens etternavn ved datterens dåp ligner mer på Bessesen enn Bastiansen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Inger Elise Bøe

Tusen takk, da har jeg litt mer å jobbe med. Det ser ut til at yrket 'former' og støper (Eilert Olai) har gått igjen i tre generasjoner hos familien, og alle rundt Laksevåg støperi og Store og Lille Damsgaard.Takk for hjelpen!mvh Inger

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Astrid Ryen

Jeg er litt spent på om det var riktig dåp?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Inger Elise Bøe

Jeg ser også at det ligner mer på Bessessen enn bastiansen. Men, hvis Marie ihht. fødselsdato er 25 år når hun gifter seg i 1853, så stemmer det med at hun er nevnt med alder 37 i 1865. Det være at presten har feilskrevet navnet i kirkeboka, de skrev jo mer eller mindre lydskrift på den tiden. (Eksempel: Augensen som ble til Ovesen for en familie i Ryfylke)mvh Inger

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Inger Elise Bøe

Hvis vi ser på fadderne, så står det at alle er fra Lille-Damsgaard, så jeg tror sterkt at dette er rett dåp.mvh Inger

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Astrid Ryen

Her er han oppført sammen med familien i Fana i 1875:Lenke

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Astrid Ryen

Jens Bessessen på arbeidsplassen i Laksevåg i 1875:Lenke

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Berit Knudsen

Dåpen til Marthe Gurine i klokkerboka, og her står det tydelig Jen Bessesen. Nr.6 Lenke

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Inger Elise Bøe

Da velger jeg å tro at Bastiansen i FT 1865 egentlig skal være Bessesen.Takk for hjelpen, nå har jeg litt mer å bite i:-)mvh Inger

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Inger Elise Bøe

Mener at det står at far til Jens Bessesen heter Besse Fabiansen og mor Guri Unneland... Da står det kansje også noe nyttig i en tidligere drøfting, nr. 52524. Dette var spennende, ha en god kveld videre!mvh Inger

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Åse K. Kristiansen

Foreldrene til Jens Bessesen er med i FT1875 Besse Jensen og Marie Nilsdtr. Se (13), hvis ikke det også er feilskrift.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Åse K. Kristiansen

Her kan man lett gå seg vill, gitt. Skulle ha lest lenken til vielsen før jeg skrev innlegget. Besse Fabiansen i denne lenken er en mulig kandidat [url="http://www.familysearch.org/eng/search/IGI/individual_record.asp?recid=100366671313&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>Lenke (Lurer på hvordan dette Jensen har fått innpass her, samme som i FT1875) Og FT1801

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Inger Elise Bøe

Ja, dette er mine oldeforeldre, og foreldre til min mormor Inga Mathilde.mvh Inger

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Astrid Ryen

Ingebrigt Larsen er født 1830 og Marte Jensdatter født 1831.Vil det si at du har satset på feil Marte Jensdatter?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.