Gå til innhold
Arkivverket

[#72078] Hans Olsen født i Heidal?


Gjest Ruth Gaustad
 Del

Recommended Posts

Gjest Ruth Gaustad

I Sør-Fron ble det født en gutt den 30.12.1858, han fikk navnet John Hansen ved dåpen den 19.02.1859. Farens navn er Hans Olsen fra Hedalen, det er vel dagens Heidal, ellers er det jo Hedalen i Valdres også. Har funnet tre Hans Olsen i ministralbok for Hedalen sogn i Vågå. 1. Hans f.19.11, døpt 11.12.1936, side 132 nr:2,far Ole Hansen. 2. Hans f.02.02, døpt 19.03 1837,side 133 nr: 17, far Ole Knudsen. 3. Hans f.13.07.døpt 30.07.1837,side 134 nr: 29, far Ole Hansen.Er det noen som vet om en av disse er gutten John Hansens far? Og vet noen hvor Hans Olsen kan finnes igjen etter 1858/59? Han hadde ikke videre forhold med guttens mor for hun ble gift med en annen.Mvh.Ruth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Takk for respons til deg Berit.Det er den samme John, men ser at dato for fødsel og dåp ikke stemmer overens, det kan jo være skrivefeil.Faukstadeie som kom fram i klokkerboka er kanskje et steg nærmere, men både Hans nr. 1 og nr. 2 har mor som i tillegg til Ols-og Hansdtr heter Faukstadeie. Fortsatt to mulige Hans'er som trolig bor på hver sin husmannsplass under Faukstad. Saken er fortsatt uløst. Håper det er noen der ute som vet mer? Mvh.Ruth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Har funnet nok en Hans Olsen fra Hedalen f.20.01,døpt 28.03.1839, far Ole Olsen, mor Marit Hansdatter Faukstadeie.Enda et Faukstadeie som lager forvirring? Alderen er bare 19 år, men det hendte vel at de ble far så unge da også! Mvh.Ruth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

For dere som vil lete etter Hans Olsen: husmannsbruk under Faugstad nordre: Rusten (2), Pladsen nordre, Ødegaarden, Faugstad-Moen, under Faugstad oppistuen: Gustad, Gustadbrenden, Øvre Bergdølmo, Bergdølmo nedre, Haugen, Pladsen søndre, Lilleødegaarden, Klingletehaugen. Hilsen Helge H. (Oppr. fra Heidal)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Jeg er ikke flink til å tyde gammel skrift, men jeg er enig med deg Berit. Har nå søkt etter 'smed' i hele Gudbrandsdalen 1865, men ikke hatt hellet med meg. Søket fortsetter.Mvh.Ruth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg får bare opp person nr. 1-2-3 osv. boende på Bjørnør. Jeg har også fått noe tilsvarende på en annen lenke du lagt inn, men jeg husker ikke i hvilket tema.Men uansett så tror jeg du har funnet rett person. Se vielse 13/5 1860, nr. 10, i Vågå Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Så flott!!Her er nok riktig Hans kommet fram i lyset, den jeg hadde som nr.2 i første innlegg med far Ole Knudsen. Tusen takk til dere alle for hjelpen, et problem er nå løst for meg og noen fjerne slektninger. Kanskje jeg ber om tydehjelp senere, hvis jeg kikker mer bakover i kirkebøker. Takk alle sammen.Mvh.Ruth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.