Gå til innhold
Arkivverket

[#72081] Forklaring skifteregister


Gjest Inger Pettersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Pettersen

Hei gode medhjelpere.Er det noen som kan forklare meg hvordan jeg leser / tolker opplysningene i skifteregister? Navn gard og tinglag er forsåvidt ok, men de siste tre feltene?? Må det bestilles noe et eller annet sted? Hvor? (Skifteregister Troms 1690-1805) Førenamn Etternamn Gard Tinglag Sorenskriveri Prot.nr. Prot. år FolioPå forhånd takk.Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Prot. nr = nummeret på den aktuelle protokollenFolio = sidenummeret i den aktuelle protokollenJeg vet ikke om SIT har startet/skal starte digitaliseringen av skifteprotokollene, men her på Hamar må jeg rekvirere protokollene ved personlig oppmøte, ta på meg hvite hansker, og sette meg ned i lesesalen og lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Pettersen

Tusen takk for opplysingen. Da tolker jeg det dithen at SIT - betyr Skifteregister i Troms, og hvis ikke de har digitalisert må jeg en tur til Tromsø...Kanskje når det igjen blir lyse netter der:-)Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Eller det billigste alternativet er nok at du kontakter arkivet og spør om de kan ta en kopi. Det koster litt, men er billigere en den billigste flybillett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Alsén

IngerDu må ikke reise til Tromsø for å få kopier av skifter, det er nok å ringe eller sende en mail. Det koster fire kroner for hver kopi (side). Personalet på arkivet er svært hyggelige og hjelpsomme, så det er bare å ta kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Pettersen

Hei Kjell!Takk for tilleggsopplysningene. Det høres flott ut, og som Lars Ove Wangensteen skriver - mye billigere enn billigste flybillett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Her fant jeg det likevel. Jeg vet jo at på flere andre steder er det mulig å finne skifter på mikrofilm, og dette at dette sikkert også var mulig i Troms. Her er linken:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Glemte å skrive at skifter på mikrofilm kan fjernlånes gjennom bibliotek, men det visste du kanskje Inger. Oversikten over skifter som er mikrofilmet kommer litt nedpå siden jeg la ut lenke til. Selv leser jeg skifter på mikrofilm og er aldri på arkiv. Er så heldig at biblioteket her har mikrofilmapparat hvor en kan ta utskrifter fra mikrofilm, men etterhvert har jeg jo blitt noe flinkere til å tyde skifter og kopierer bare sjelden nå. Når jeg skriver av skifter for Frosta/Åsen baserer jeg meg kun på å lese mikrofilm. Noen skifter er det jo greit å ha utskrift av da av det som angår min slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.