Gå til innhold
Arkivverket

[#72084] Sigrid Bentsdatter f. Kongsberg 1798 gift 1835 med Ole Narvesen.


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Egentlig er det Sigrids bror, Ole Bentsen, jeg leter etter flere opplysninger om, men i den sammenhengen fant jeg ut at det kunne være vel så nyttig å finne ut mer om både Oles søsken og deres foreldre.Utgangspunktet er at Ole Bentsen er en av mine 2-tippoldefedre. Han fikk barn utenfor ekteskap (datter Guri) i 1820 med Gunhild Tordsdatter i Rollag/Veggli og kaltes da 'Ole Bentsen Lofthus fra Kongsberg'. Det samme står ved Guris konfirmasjon i 1834. Jeg er derfor 100% sikker på at Ole hans foreldre (Bent Olsen og Guri Arnesdatter) og søsken er å finne i FT 1801 i husstand nr. 2 på 'Strande plass' u/Lofthus i Flesberg.Etter 1820 har jeg imidlertid ikke klart å finne noe om Ole Bentsen, men i et utvidet søk etter familie fant jeg etterhvert ut at søsteren Sigrid giftet seg i 1835 med en Ole Narvesen fra Medheia. Sigrids oppgitte alder i ved vielse er 10 år feil (hun var 37 år, ikke 30), men det er henne. Ved FT1865 bor Sigrid, ektemann og to sønner (Narve og Ole) på plassen Kulhusdalen i Sandsvær, (det er Saggrenda eller Medheia).Spørsmålet er om noen kjenner seg igjen noen av de nevnte personene?Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Joda! Det er dem. Bent Olsen og Guri Arnesdatter fikk også en sønn, Helge, dpt. 3.12.1803. Han døde allerede i januar 1804 (bgr. 21.1.1804). Familien bodde da på et sted som kaltes 'Lia' (noe jeg assisierer med dagens 'Funkelia'.Joda, Ole ble konfirmert i Kongsberg kirke, men han var vel ikke av dem som boklig lærdom bet på.... Han ble konfirmert 3søndag etter påske 1818 (=12.april 1818), rundt 27 år gammel.Hilsen Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Det er flere steder rundt Kongsberg som heter Lia, bl.a. i Jondalen. Tror ikke det var boliger i Funkelia-området den gangen.Har du sjekket fadderene ved dåpen til Sigrids sønner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Barna til Sigri Bentsdatter og Ole Narvesen ble døpt i Hedenstad kirke. De hadde også en datter, Guri, f. 1838, men hun døde bare noen uker gammel. Jeg finner ingen navn blant fadderne som jeg kan knytte til familie. (Familysearch oppgir også en sønn, Ole, f. 1838, men den opplysningen må ha galt årstall eller være et regelrett 'skudd i foten').Ole og Sigris bror Arne Bentsen, fikk en datter, Else, i 1823. (Kona het Eli/Elen Hansdatter Bjørndalen). Da er Sigrid (kalt Hougen) og bestefaren, Bent Olsen, blant fadderne.PS! Takk for opplysningen om lokaliseringen. Jondalen er vel et godt tips for 'Lia'.Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

I bygdebøkene for Sandsvær finnes 2 Ole Bentsen:Svenskerud under Laugerud: Ole Bentsøn Svenskerud. Død før 1837. Gift med Marte Karine Larsdttr. Barn: Bent f. 1821, ble kalt Lia da han ble konf. fra Brønstad 1837.Haukelien under Øvre Såtvedt: Ole Bentsøn Haukelien. Gift med Marte Larsdr. Barn: Berte Kirstine f. 1833, d. 1834 på 'Sund-plassen', begr. Hedenstad.Tror dette må være en og samme mann. Jeg vet ikke om det er din Ole, men det er i alle fall verdt å sjekke opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Her er begravelsen til Ole Berntsen fra Sandsvær i 1834 Permanent sidelenke: Lenke Alder er oppgitt til 45 år, dvs. født ca. 1789. Passer kanskje ikke helt, men det er ikke langt unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Takk skal du ha, Bjørg!Ikke umulig at vi nærmer oss! Jeg har forsøkt å finne vielsen til Ole Bentsen og Marthe Karine Larsdatter (1820-1821?), men har ikke lykkes foreløpig. Det kan jo stå noe der som identifiserer personene bedre.Når det gjelder nevnte Ole Bentsens alder i 1834 (45år) burde det være nær nok til at jeg vil holde fast ved ham inntil noe bedre dukker opp. Hvis det er samme presten som førte kirkeboka for Sigri Bentsdatter (i tilfelle søsteren)da hun giftet seg i Kongsberg året etter (1835), kan virke som om han var ganske omtrentelig med aldersangivelser. Da bommet han med 7 år.Når det gjelder innføringen av dødsfallet til Ole Bentsen i 1834: Jeg er ikke god til å lese krusseduller, men synes å kunne se at det står noe om at han døde på sykehuset? Er jeg på jordet?Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Jeg tror det står 'Døde paa Sygehuset. begr. paa de Fattiges Kirkegaard'.Ole Bentsen/Berntsen er ikke et altfor vanlig navn. Jeg har også sett i kirkebøkene etter vielsen uten å finne noe. Har også kikket igjennom de nærliggende områdene. Hvis det er rett person må han i hvert fall være gift etter konfirmasjonen i 1818.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Det var ihvertfall én Ole Bentsen til på Kongsberg! Ungkarl Ole Bentsen døde 29.1.1824 (bg#19m-1824). Oppgitt alder 39år og det er enda flere år feil i forhold til han som døde i 1834!Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Marthe Karine Larsdatter som var gift med Ole Bentsen (ref. innlegg #6 ovenfor) kan være identisk med datteren til Lars Hansen og Barbro Danielsdatter på Darbu eie (Fiskum) i FT 1801 for Eiker. Marthe Karine Larsdatter ble født 1.10.1799 og døpt 6.10.1799.Det er ikke langt fra Darbu og Fiskum til området rundt Hedenstad, så alternativet ser interessant ut, men det med vielsen da....Familysearch har også et par barn til (hhv. Barbro og Lars) som med litt velvilje kan knyttes til Ole Bentsen og Marthe Karine Larsdatter.Mvh Kjell H ...som fortsetter å lete...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.