Gå til innhold
Arkivverket

[#72091] Søk etter Britta (Berit) Mickelsdatter aner i Sverige


Gjest Inger Pettersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Pettersen

Hei!Jeg søker etter min 4. tippoldemor Britta (Berit) Mickelsdatters aner fra nord Sverige.Disse opplysningene har jeg: Fornorskede navn i parentes.Britta (Berit) Mickelsdatter, f ca 1750 i Kiexis, (nå Kieksiäisvaara) Pajala, Sverige, gift med Abraham Jönsson, Cunni Johansen f 02.09.1744 i Armassaari, Hietaniemi, Sverige. Utifra barnas fødsler flyttet de til Nordreisa i Troms en gang mellom 1784 - 1789.Barn:Johan (Johannes) Abrahamsen, f. 29.03.1773 i Kiexis, Pajala, Sverige.Abluna (Abel) Abrahamsdatter. Døpt 07.05.1775 i Kiexis, Pajala, SverigeHelene Abrahamsdatter, f. ca 1775 i Haparanda, Norrbotten, Sverige, d. 31.03.1845 i Marjastilla, Nordreisa.Petrus (Peder) Abrahamsen, f. 09.02.1778 i Kiexis, Pajala, Sverige, d. 30.07.1834 i Nordreisa.Henru (Henrik) Abrahamsen, f. 03.06.1781 i Kiexis, Pajala, Sverige, d. 18.04.1866 i Nordkjos, Nordreisa,Salomon Abrahamsen, f. ca 1783 i Haparanda, Norrbotten, Sverige.Isaac Abrahamsen, f. 05.07.1784 i Kiexis, Pajala, Sverige, d. 30.06.1871 i Nordkjos, NordreisaMikel Abrahamsen, f. 16.03.1789 i Reisen, Skjervøy. (Reisen = Nordreisa)Dina (Stine) Abrahamsdatter. Døpt 19.05.1793 i SkjervøyBerit Maria Abrahamsdatter, f. 28.11.1796 i Reisen, SkjervøyAnne Lena Hagen har funnet dette: Jeg har funnet familien i husforhør, men ikke annet enn det enda. Brittas fødsel har jeg ikke enda funnet, bortsett fra at i husforhøret står hun som født 1753.Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dessverre ikke hjelpe deg med Britta. Men finner Abraham begravet i 1834.Kildeinformasjon: Troms fylke, Skjervøy, Klokkerbok nr. 1 (1825-1838), Døde og begravede 1836, side 210-211.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Pettersen

Jeg har også det - død 12.10.1834. Har også de fleste av barnas ektefeller. Mangler dødsdato til Britta, også når hun og Abraham giftet seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei Inger. Fint at du opprettet eg eget spørsmål her. Jeg ikk aldri svart noe mer i går.Jeg har lett en del og har desverre ikke funnet noe av det du lurer på. Antakeligvis først og fremst pga skriften i bøkene, denne skriften er ikke min sterke side, og jeg har sikkert dermed oversett noe.Jeg håpet kanskje flere kunn ha noe her.Mulig altså at du kan ha nytte av å legge inn et spørsmål på anbytarforum på Pajala socken i Norrbotten [url="http://aforum.genealogi.se/discus/messages/44/8992.html?1250538212>LenkeDu kan lese innlegg på anbytarforum. Om du ikke har benyttet deg av anbytarforum må du først 'skapa et anvendarkonto' før du kan skrive innlegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fors

Har skrevet av giftermål i Pajala kirke til 1758. 2. feb. 1752 ble Mikkel Pärhsson Kieksis og Kirsten Johansdotter (Hvadt?) gift. Kirsten sitt stedsnavn klarer jeg ikke tyde lengere.Har også skrevet av Communicanter 1731-49 for Pajala församling, men finner ikke Mikkel Pärhsson i Keksis, men skal se om jeg finner han andre steder. Forøvrig har jeg bl. annet alle mantalslängder til 1735.Det er for øvrig ikke så dumt å spørre i Anbytarforum.Hilsen Kristian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fors

Det må nok være Mikkel Pärsson, som er far til Brita Mikkelsdotter, han er den eneste som heter Mikkel og er fra Kieksi. Da må han være sønn til Per Ersson og Margareta Baltzardotter, Han er igjen sønn til Erick Mikkelsson og Carin Johansdotter (fra Calix?). Ericks gl. far Mickel døde 1731.Per Ersson og Margareta hadde en datter Charin, som 13. feb 1746 ble gift med Olof Hansson Lovicka. Hun var da søster til Mikkel Pärsson.Per Erssons bror Henrik Ersson var smed ved Kengis bruk. Mikkel kunne värt der, eller et annet sted, da forhörslängden ble skrevet. Henrik Ersson flyttet til Karasjok ca 1745.Jeg tror jeg har klart å tyde navnet bak Kirstin Johansdotter. Det skal nok väre Sivola. Det er det eneste navnet jeg skrev, som nesten er hel utydelig.Kirstin Johansdotter vil da väre datter til Johannes Andersson Sivola og Anna Simonsdatter. Disse familiene kan man fölge ganske langt tilbake i tid.Jeg har ikke skrevet av noe fra dåpsboken, men hvis disse to var foreldre til Berit Mikkelsdatter, kan jeg siden skrive ned det jeg vet om deres aner. Får se hva du får vite på anbytarforum?Hilsen Kristian.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Pettersen

Skjære (som dagens unge sier:-)) Kristian, tusen takk for så mye info. Jeg tror jeg har litt 'svenskfobi' hvis noe heter det, jeg prøvde å logge meg på, men det ble bare tull, så da ga jeg opp i dag.Jeg var innom for å lese/søke, men fant ikke noe annet om Britta enn at hun var gift med Abraham og noen av hans slektninger.Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Teistevoll

Hei - Jeg har kopi av Pajala kirkebok, 1752, der vielsen til Kirsten Johansdtr. er innført. Det er ikke lett å lese håndskriften, men det står ikke Sivola der. Ordet starter tydelig med en H. Neste bokstav kan være en o eller en a? Jeg leser innførselen slik: den 8 Febr Michel Pährsson i Kiexig med Pigen Kirsten Johansdtr. Hode K. ?? Kan det være hoved kirke? eller kapell? Samme ord går igjen på flere av de øvrige ekteparene, f.eks. Hendrik Andersson i Paj. med Pige Sara Hansdtr. i Kiengis Hode K.Erik Kuoksu har skrevet av husförhörslängder för Pajala 1731-1743 og 1764-1772. Det er bare å søke på Husförhörslängder Pajala på internett, så kommer disse opp. Hilsen May T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fors

Jeg var nok for rask til å trekke slutninger, men det ordet jeg skrev bak Kerstin Johansdotters navn, er nå uleselig. Likevel tror jeg at Kerstin Johansdotter het Sivola, (Sirvola). Hun er den eneste ugifte piken med dette navnet i kommunikant listene 1731-1749 for Pajala.Disse navnelistene fra 1731- 1749 er ikke vanlige forhörslängder, hvor alle er med, men kommunikant lister. De som står oppført der er bare de som har vært kommunikant eller nattverdgjest.Jeg hadde også fått med, at bak det uleselige navnet sto K. Kanskje K står for kvinne.Hilsen Kristian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Teistevoll

Interessant teori du har at Kerstin var datter av Johannes Andersson Sivola og Anna Simonsdatter. Hvor holdt denne familien til?I diskusjon på Anbytarforum er det blitt fremsatt at Kerstin skulle være datter av Johan Johansen Lampa og Brita Henriksdtr. Johan Lampa var soldat, og familien flyttet noe rundt.Erik Kuoksu har imidlertid satt opp en oversikt for slekten Lampa, og i denne er Kerstin Johansdatter fraværende. Så her er det tydeligvis åpning for andre teorier om hennes forfedre. Det som kan tale imot Sivola, er at navn som Anders og Simon ikke synes gjendøpt av Kerstins etterkommere ?mvh May

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fors

Johan Andersson var smed ved Kengis hammare. Han hadde en datter som i 1735 var 1. gang i mantalslängden, og ville da være født ca. 1720. Dette må være Kerstin.Som jeg før har skrevet er det ingen annen Kerstin Johansdotter i kommunikasjons listene 1731- 49 for Pajala sogn. Muonioniska er også under Pajala til 1734.Om det var denne piken som i 1752 ble gift med Mikkel Persson fra Keksi, vet jeg ikke med sikkerhet, men Mikkels farbror Henrik Eriksson var gift med Elena (Helena) Simonsdatter, Hun var svensk og var datter til smeden Simon Persson ved Kengis Hammer. Kerstins mor Anna var søster til Elena.Hilsen Kristian.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Teistevoll

Hei Kristian. Du skriver at Johan Anderssons datter Kerstin må være født ca. 1720. Etter å ha sjekket opp mot kopi av husförhör for Pajala som jeg har, ser det ut for at denne Kerstin blir noe for gammel. I husförhörlistene 1768-1772 er det oppgitt at Michel Peersen er født i 1729, Hust. Kirsten Johansdtr i 1728 og deres datter Brita i 1753. Da ser det dessverre ut for at teorien om sistnevnte Kirsten som datter av Johan Andersson ikke ble styrket.mvh May

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Pettersen

Hei! Jeg har vær 'offline' de siste dagene. Takk til Britt (9) for linken til Anbytarforum, jeg har vært innom der, men ikke på Ämnen.May og Kristian - Jeg har ingenting å stille opp med her, men jeg følger med stor interesse diskusjonen mellom dere. Hvem som er Brittas foreldre er dere enige om, og jeg har kommet et skritt videre bakover.Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fors

Hei. Jeg har mantalslängder til 1735. Den øverste del av mantalslängden for 1735 er omtrent uleselig, der hvor navnelistene står, som husbond, hustru, son, dotter, osv. På den 5 raden var det en strek, og det er da 3 personer over 15 år i familien. I 1734 er det 2 personer i samme familieJeg trodde det skulle være dotter i 1735 , men det er mer trolig at det skal være son. I 1734 hvor navnene kan leses, står det 1) husbond, 2) hustru, 3) fader, 4) moder) 5) Sohn.Johan Andersson og og Anna Simonsdotter sønn Johan var gift i ml. 1731-49.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Teistevoll

Hei. Kan nå tipse om at i FamilySearch (mormonerbasen) har et medlem lagt ut en oversikt over barna til Johan Johansson Lampa og Brita Hindersdotter. Ialt 9 barn er nevnt, og den førstefødte var datteren Kirstin Johansdotter Lampa, f. 5. september 1727 i Juoxengi, Övertorneå. Ekteparets tre siste barn var født i Kiexis.Det viser seg da at ekteparet faktisk hadde en datter som het Kirstin, og som tidligere nevnt er hun blitt sagt å være Michel Perssons hustru. Alderen stemmer.En sønn av Johan Johansson Lampa/Brita Hindersdotter var Hinrik Johansson Lampa. Han bodde i Kiexis og var gift med Michel Perssons søster Sofia.hilsen May

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fors

Hei May.Dette er nok den riktige Kerstin Johansdotter, fordi datteren Brita, må være oppkalt etter hennes mor.Forøvrig finner jeg ikke den databasen på FamilySearch du skriver om.Hilsen Kristian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Family search(mormomerbasen) finner du ved å klikke på Nyttige lenker,nederst på den blå linjen på denne siden. Se så under 'Institusjonar',på venstre side.LenkeMvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Teistevoll

Jeg mener også nå at det er sannsynliggjort at Michel Perssons hustru, Kerstin Johansdatter, er datter av Johan Lampa. Særlig også på bakgrunn av at svenske slektsforskere som er eksperter på dette geografiske området har henne som en Lampa-etterkommer.Ved hjelp av Erik Kuoskos forskning kan vi så nøste oss videre tilbake til 1530-tallet. Kuosko har skrevet om 'Birkarlen Henrik Staffansson (Pello) i Pello och hans ättlinger 1539-1930'. Denne birkarl var forfar til Johan Lampa. Erik Kuosko har som tidligere nevnt ikke fått med seg Kerstin som datter av Johan Lampa, så hennes gren stopper da med Johan Lampa. Men det er også 'släkter från far till son' han gir oversikt over.Kuoskus publikasjon, noe over 100 s., kan kjøpes - og enda bedre - den kan lastes ned helt gratis!Lenke til Kuoskus publikasjoner: http://stores.lulu.com/ekuoksu.mvh May

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Pettersen

Hei! Jeg har vært 'offline' igjen i noen dager.Etter å ha søkt etter Brittas aner i lengre tid, har det plutselig 'løsnet'. Tusen takk til dere som har bidratt.Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fors

Hei.Erik Kuoksu er en ung mann, og arbeider ganske raskt. Han har også avskrift av Erik Wahlberg antekninger, som skal finnes i Øvertorneå bibliotek. Men Erik Wahlberg tar iblandt feil, og da blir det også feil hos Kuoksu.Jeg stoler derfor ikke helt på ham, har inntrykk av at det går for fort. Jeg tror nok at det er nødvendig å kontrollere nærmere hans opplysninger.Det er ikke noe stort materiale man kan bruke før kirkebokføringen begynte. Det blir i første rekke mantalslängder og tingbøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Inger Pettersen

Hei!Ettersom jeg først nå har begynt med å registrere inn informasjonen i basen min, ble jeg noe usikker.Helt til siste innlegg forsto jeg det slik at det var enighet om at Johan Johansson Lampa og Brita Hindersdotter var foreldrene til Kerstin Johansdatter. Jeg har også funnet det i FamilySearch, der står det Kirstin f. 1727.Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.