Gå til innhold
Arkivverket

[#72099] Oppslag sjømannsruller ønskes; Anders Nilsen Isdal (el Aase) f 27.5.1843.


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Hei,Anders Nilsen ble født på Isdal 27.5.1843 og døpt i Hamre krk 9.7.1843. Foreldre Nils Andersen Aase og Helene Bastesdtr Isdal. Anders var gm Elisabeth Olsdatter Gaustad fra Meland, og de var bosatte i Bergen.Anders er hele livet sjømann;Jeg lurer på om det er han jeg har funnet i 1875 [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=Skip1875&gardpostnr=1060&merk=1060#ovre>Lenke og i 1900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk for oppslaget.Er det da slik at han ikke er registrert etter 1892 så lenge det ikke er flere registreringer i denne protokollen?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det er korrekt, og av kopien over vil man se at han har forsvunnet/avmønstret i Pensacola på en ikke oppgitt dato en gang etter mai 1892.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei igjen,Er det mulig å finne ut hvilket skip BARACOA var? Jeg søkte, men fant kun dette Lenke et spansk skip, drevet av et svensk selskap, som gikk ned ved Guanamo, Cuba, i 1899.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rolf kristensen

Baracoa var et dampskip bygget 1890 i Leith for rederiet Harloff & Bøe i Bergen. Ble vrak ved Jæren 26/1-1900 på reise Blyth-Bergen med kull. Fører 1890-94 var S. Clausen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Litt fra bokverket 'Norge på havet': I 1899 ble det gjort 111 turer av norske dampskip, ut med 'provisions and machinery' til Nicaragua, de fleste fra New Orleans, enkelte fra Mobile, og nordover igjen med bananer. Her gikk bl.a. 'Hiram' fra Stavanger (275 tonn). Båtene gikk til Statene med bananer, 'rubber', gullstøv og kokosnøtter. De var månedsfraktet.De første dampbåtene som kom gjennom Suezkanalen var bergensbåtene Peter Jebsen, 419 kl., St.Olaf, 689 kl. og Harald Haarfager, 708 kl. Den merkeligste fraktfart hadde sikkert disse båtene i pilgrimstransporten til Alexandria. Fra alle muhammedanske land var det valfart til den store Bairamfesten i Mekka. Festen kom i 1873, 28.januar.Pilgrimstransporten begynte 3-4 måneder før festen og fortsatte inntil 2 måneder etter festen, så dampskibsfarten med pilgrimer strakte seg over 5-6 måneder. Til Alexandria kom 10 000 valfartende med engelske båter fra Tanger, Algerie, Bone og Tripolis og Tunis.På tur fra England anløp båtene disse havner og tok pilegrimer med som dekkspassasjerer. I 1873 valfartet ca.180 000. Det året førte norske og svenske dampskib 1100 pilegrimer tilbake til Nord-Afrikas forskjellige havner fra Alexandria. Fra Alexandria tok pilegrimer oftest jernbane til Sues, derfra båter til Djidda på den arabiske siden av RødehavetFra Østen kom pilegrimer med båt til Djidda, og disse skulle også ha frakt hjem igjen. To norske dampskip som kom til Bombay med stykkgods til Djidda, returnerte med pilegrimer. St.Olaf var i Calcutta i 1874, og i 1875 var 11 norske fartøyer i Aden, hvorav 9 dampskip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Per Aase Andresen

Hei Arnfrid. Jeg bladde i Alenfit IIB, og fant på side 63 at 3 av Anders sine yngre søsken som alle utvandret til USA i 1875. Det var Nils født i 1851, Berta Helena født 1854 og Oline født 1860. Kan det tenkes at Anders 'mønstret av' i Pensacola i Florida i USA, og oppsøkte sin 3 yngre søsken der. Anders er eldste gutten til min oldefars, Askild, sin eldste bror.MVHPer Aase Andresen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Aase Andresen

Hei igjen Jeg glemte å si at på samme side står det at også faren, Nils, kom tilbake i 1875 etter et 5 års opphold i USA, for å hente familien. Da reiste, i 1875, Nils og Helena, sammen med 3 av barna til USA. En liten familiegjennforening i USA er vel ikke helt usannsynlig.mvhPer Aase

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Per,Ja, jeg har jo lurt på om du er en slektning. Du kjenner vel trolig min manns tremenninger da, nevner bare fornavnene; Per, Alf, Svein E. og Ole G., siden de er nålevende.Jeg holder på å lage en slektsbok til noen av oldebarna til Anders Nilsen Isdal/Aase. Han var gm Elisabeth Gaustad fra Meland. Jeg var klar over at foreldrene til Anders, Nils og Helene, sammen med de tre yngste søsknenen emigrerte.jeg har flere debatter om disse på DF [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=68844&sok=aase&nr=20&antinnlegg=10&startnr=&antall=&spraak=#anker>LenkeLenkeLenkeLenkeLenkesamt en på AF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Aase Andresen

Hei Arnfrid.Vi er slekt gjennom Jon Larssen Åse (1663 - 1743). Skal lage en anetre, og sende deg til din e-postadresse.Jeg er ikke sikker på om jeg kjenner din manns tremenninger bare utfra de 4 fornavnene du har angitt. Hvis du hadde gitt meg noen linker til, gjerne via min e-postadresse, ville det vært fint.mvhPer Aase A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.