Gå til innhold
Arkivverket

[#72100] Daniel Pedersen født Tjøtta 1770 - Lesing av kirkebok


Gjest Hans Egil Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Aud Sandbu
Lenke 1772 Dom. 1ma à Trinit: Tieneste ved Sognepræsten -Døbt Peder Ingbrichts: af Visthuus Drængebarn, N: DanielFad: Ole Ingbrichts. Højholm, Mons: Jens Møinichen paa Tiøtøe, Mr. Ludvig Knoff ibid, Ane Ingbrichtsdr. Tiøtøe-Søen og Kornelia Olsd. Tiøtøe.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ron Berg-Iverson

Daniel Pedersen is my ancestor. There is a mystery about his birth.According to his death record he waas born ca.1770 but in the 1814 Steene Military list he is 39 years old.Using that information I found Daniel Pedersen chr.7 May 1775 Tjøtta.Father Peder Ravaldsen Brundvig and mother was Daareth Persdr.Daniels mother Daareth Pedersdr. died 16 Nov.1818 in Steene and it only states she came from Helgeland.So this agrees with my theory with Daniel being born in Tjøtta 1775.Daniel is not with his parents in 1801.My theory is enke Daareth went to live with Daniel in Steene after Peter Ravaldsen died. Ron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ron Berg-Iverson

If you look at the Military List Daniel Pedersen from 1811-1814 he is born 1775 Helgeland. Then in 1815 he gains 10 years ( 49 )and is born 1766 Helgeland.Its possible in 1815 someone has made an error and after that continued on this age?The age is continued to Justad. It is the same Daniel because the sons and a brother in law are also listed. Ron Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Hans Egil Hansen

Jeg kjører denne litt videre ettersom vi ikke er sikre på Daniel Pedersen og hvem foreldrene var.Se her: Lenke Her er han pårørende ved morens begravelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Jeg så på militærrullene for Buksnes og så noe interessantLenkeSe over Daniel Pedersen. Ole Pedersen også fra Helgeland. Kan det være en eldre bror? alderen er litt stor i forskjell. De oppgis å være dreng på Buxsnes begge to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

63 år gammel dør han LenkeMen heller ikke her har de bemerket hvor han kom fra. Men hvis Daniel hadde vær broren så hadde han vel vært oppgitt som pårørende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Navnet, stedet, tiden og ikke minst fadderne forteller meg at han kunne ha vært broren til Kristense Pedersdatter, som giftet seg med Morten Falch (bl.a. Ludvik Knoph var deres forlover), og Sivert Pedersen, hvis kone jeg ikke husker navnet på. Det er en antagelse. Viser den seg å stemme, så blir det en lett sak å bekrefte samtliges foreldre/å skille dem fra andre barn med likedanne navn i kirkeboken. Jeg kommer tilbake til det ved en senere anledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Vi venter spent på André Martinsen sitt innlegg. Det høres riktig utI mellomtiden så har jeg et par tingDet er kommet opp ett nytt giftemål for Daniel Pedersen Kildeinformasjon: Nordland fylke, Alstahaug i Alstahaug, Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16575&idx_id=16575&uid=ny&idx_side=-93>Lenke Permanent bildelenke: LenkeDaniel Pedersen Bragstad og Doreth Maria Haagensdater.Da finner jeg de i 1801 tellingen her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Først, jeg finner ingen som ble døpt Daniel i 1770 (1).FS: Søkte etter Daniel Pedersen f.1770 - 10 år = resultat Alstahoug, dpt.21/6 1772 - død 1/1 1773, og så er det dpt.14/4 - dpt.12/5 1774. Begge disse var sønner av Peder Ingebrichtsen og Marit Pedersdt. Visthus. Ingebricht er død før 1801, men Marit og Daniel Peersen(ugift) bor på Wisthuus.Siste mann var dpt.7/5 1775, foreldre Peder Ravaldsen og Dorthe Pedersdatter ...vig. Og det er vel denne Daniel (Peersen) som er gift og bor på Brastad i 1801Hans Egil vet du hvem din Daniel ble gift med, og når han døde. Eller evt. barn av din Daniel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Joda det er ham i 1775, hvis du ser over det som Ron skriver så er det ham som fant ham. Daniel Pedersen 'dukker opp' i Buksnes i 1806. Vi finner ham der i millitærlistene. Han gifter seg med Rackel Ursin. De har forskjellige gårder der oppe og får flere barn. Kirkebøkene for denne tiden brant i 1899 så vi har ikke vigsel. Millitærlistene sier han er fra Helgeland og født 1770. Der eneste sporet vi har er begravelsen til hans mor Daareth Pedersdatter. Han står som eneste pårørende. Vi fant ett skifte der Peder Ravaldsen er nevnt fra 1811. Det er mulig han levde til da også flytter Daniel's mor til Nordland? Jeg skulle hvirkelig ønske vi kunne finne utav dette, det har blitt en liten 'besettelse', men jeg føler at jeg kommer ikke lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Nå er jeg nysgjerrig, og må bare spørre, for jeg kan ikke se at det er framlagt noe som helst bevis for hvem av de to Daniel som er 'din', med mindre det finnes flere opplysninger du ikke har delt med oss.De få opplysningene du har gitt om Daniel i (1) var at han med rimlig sikkerhet var født i 1770 og på Tjøtta. Nå ble det ikke født noen Daniel i 1770. Det ble født en i 1774 og en i 1775 på Tjøtta, og som begge levde opp.Han fra 1775 ble som ungkar gift med enka Doreth M. Haagensdatter og de bodde på Brastad/Bragstad i 1801. Den andre som var f.1774 var framdeles ugift i 1801 og bodde sammen med moren sin på Wisthuus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.