Gå til innhold
Arkivverket

[#72101] Hjelp til tyding av ord i kib Våler, Hedm 1819, og informasjon om gården Drøbak.


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

Tollef Embretsen Drøbak gifter seg 18 jan 1819 i Våler med Oliane Christiansdatter....... kan noen hjelpe meg å tyde hennes oppholdsted.[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9161&idx_id=9161&uid=ny&idx_side=-122>LenkeHun gifter seg igjen som enke med Tollefs bror, Ole i 1822. Vielse nr. 26. (Han er enkemann etter en Sille Olsdatter)LenkeHer er også brudefolkets federe oppført, men jeg klarer ikke å tyde hennes fars oppholdssted (ser ut som det samme som hennes i første vielse.)Jeg finner en Oliane som passer i alder under Aslaksrud, kanskje ordet jeg ikke klarer å tyde er en plass under denne gården?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ved andre vielse står det at hennes fødested var Hagen. Jeg finner ingen gård i det distriktet som het det. Ellers så synes jeg det står at hun het Christensdt. og ikke Christiansd. Hva som står etter farens fornavn skjønner jeg ikke. Om det er etternavn eller gårdsnavn vet jeg heller ikke. Det ligner ikke på Østlie eller Hagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Takk, Berit. Jeg syntes også at det sto noe med Øst - trodde kanskje at hun og første mannen bodde på Hagen. Jeg får forsøke å skaffe meg bygdebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Merkelig sammentreff? Jeg vet ikke om du har sett denne dåpen av uekte Tollof i 1821. Foreldre ungkar og jæger Ole Embretsen Drøbak og pike Oliana Christiansdt. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I 1865 og 1900 fant jeg Hagen i Hoff HE. Og så langt jeg kan forstå så lå Hagen under Austad/Oustad gård i Hoff. Kan det stå Oustad etter farens navn i 2.vielse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Til Michael - sant nok, hun kan jo like gjene være fra Hof hovedsogn og ikke fra Våler. Skal førsøke å få noe hjelp fra bygdebøkene her.Til Berit - Jeg kan bare plukke ut enkelte ord i anmerkningen, men får ingen sammenheng ut av det.Takk til begge to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Hei Carsten - takk for at du involverer deg.Dessverre så døper de en 'ny' Olea 25 des 1806, så jeg regner med at den første er død. Da begynner hun å bli noe ung til å inngå ekteskap i 1822.Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Hagen eller Haga kalles også Fosseid og kommer i likhet med Drøbak opprinnelig fra garden austre Jerdrum.Oliana dåp finner du her: Hedmark fylke, Hof, Ministerialbok nr. 4 (1790-1815), Kronologisk liste 1800, side 178-179. Permanent sidelenke: LenkeFarens farsnavn her skrevet Uendsen for Audensen som også kan skrives Oudensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Først litt til Olianas alder. Da hun gifter seg andre gang står det ikke 22 aar, men 29. aar med et punktum etter 29 så det lett kan leses som 22 år. Da har hun blitt 4 år eldre fra 1819 til 1822 som ikke er så galt. Det betyr også at hun er født omkring 1793-1794. Ellers er jeg enig med Berit at farsnavnet er mer å tyde som Christensdr, enn Christiansdr.Jeg er enig i at fødestedet blir oppgitt til Hagen, et navn på mange (husmanns-)plasser. Oppholdsstedet i 1819 leser jeg også som Østlie. Det var en husmannsplass under Braskerud som hadde det navnet. I Vålerboka er eldste omtale av plassen fra 1802, men den hadde antagelig eksistert noen år allerede da. Den ble solgt unna Braskerud omkring 1850. Jeg er ikke sikker på at det er denne plassen det siktes til ved vielsen.Olianas far heter Christen Oudens(-en) så vidt jeg klarer å lese i 1822. Oles far heter samtidig Embret Tollefs(-en).Ellers ble ekteskapet i 1819 inngått i Hof kirke som kan indikere at Oliana bodde i Hof på det tidspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Til (11):Anmerkningen: Omkommet af sin Moder Olia Christians(-) Drøbak. Dette Barn har hun avlet udenfor Ægteskab med en Broder af sin forige Mand Ole Embretsen Drøbak.Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Takk for all hjelp!Jeg har funnet vielsen til Olianes foreldre i Våler, Christen Oudensen og Marte Henriksdatter, 11 jan 1795.Kan noen hjelpe med å tyde oppholdssted for disse? Jeg er ikke særlig godt kjent med gårdene i Våler.Øverst på venstre side:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.