Gå til innhold
Arkivverket

[#72101] Hjelp til tyding av ord i kib Våler, Hedm 1819, og informasjon om gården Drøbak.


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

Tusen takk Else B. Du er utrolig dyktig til å tyde skrift! Og - der fikk jeg sannsynligvis løst hvor 'Hagen' navnet kom fra. Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Jeg har lett i FT 1801, men finner ikke Oliana med foreldre verken i Hof eller områdene rundt.Håper å få litt tilbakemelding på det jeg har funnet,om det er riktige folk - kan noen slå opp i Vålerboken tro?Jeg finner en Kristen Oudensen fra Syvderudmoen, døpt 27 mar 1755. Lurer på om dette kan være Olianas far? Nest sist nederst på høyre side: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9159&idx_id=9159&uid=ny&idx_side=-57>Lenke Vielse til ovennvnte Christens foreldre, Ouen Nilsen Syvderud og Kari ibid 22 nov 1750. Vielese nr 2 fra toppen høyre side: Lenke Videre finne jeg en Marte Henriksdatter døpt 18 aug 1765 i Våler. Detter av Henrik Mortensen og Olea Handsdatter - trenger hjelp til å tyde oppholdsted!LenkeHer er vielsen til dette paret i Hof, 29 mar 1762. På venstre side:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Jeg leser gardsnavnet ved Martes dåp som Posaasen. Posåsen er i Åsnes og så vidt jeg kan se er alle faddere bosatt i Åsnes. Avstanden fra Posåsen som ligger på svenskegrensa til Våler kirke og Åsnes kirke er vel nær den samme. Litt mer underlig at fadderene som alle er fra sentralbygda er hentet fra Åsnes når dåpen var i Våler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.