Gå til innhold
Arkivverket

[#72106] Lesehjelp: Schalmejeblæser Hans-Henrik Glæsers giftemål 30. juli 1711


Gjest Sjur Høgberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Sjur Høgberg

Kan noen hjelpe meg med denne teksten? Hans Henrik Glæser gifter seg med Johanne Christoffersdatter. (Ullensaker, Ministerialbok nr. I 3 (1711-1720), Kronologisk liste 1711, side 11.)Er det noen som kjenner Glæsers opphav eller har noe utfyllende biografisk informasjon? Gjerne også med kildehenvisninger.Har sett dette http://www.gulbrand.net/involved.asp?par_id=4759 og det tidligere innlegget på 43094.

bilete7552.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Prøver meg: d.30 Blef Schalmejer ..... Hans-Henrich Glæser af Oberst Kruse til Egteskap hid forpasset - trolovet med sal. Coucherons .... Mortenssøns enke Johanne Christophersd. fra .... paa ...... Test Cornet Henrich Reimers, adjutant Ulrich Friderich Waldermarssøn, Schalmejer...... Jørgen Samuelssøn og Jacob Nielssøn Biering, ... ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

En god begynnelse, Berit! Jeg tar det en gang til slik jeg leser det:d. 30 Blef Schalmejer Blæseren Hans-Henrich Glæser (af Oberster Kruse till Egteskab hid forpasset) trolofvet med Sal. Poucherens [Rasmus?] Mortensøns Encke Johanne Christophersdaatter fra Allergot paa Dølieds Ejendeelle; Tester: Cornet Henrich Reimers, Adjutant Ulrich Friderich Waldemarsøn, Schalmejer Blæseren Jørgen Samuelsøn och Jacob Nielsøn Biæring, med fleere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sjur Høgberg

Ingen 'translatørtjeneste' fungerer raskere enn 'Brukarforumet'!Rasmus er nok riktig. Johannes avdøde ektemann var Rasmus Mortensen Allergott.Skal se om jeg finner dette giftermålet også. Skal ha funnet sted i 1704.Hans Henrik var visst ansatt i Oberst Kruses Livcompagnie som oboist/skalmeieblåser.Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Videre har jeg funnet samme sted at Hans H. Glæser ble f.ca. 1686 og døde 1755. Hans og Johanne fikk 7 barn, eller flere, i tiden 1712-1731. Rasmus Mortensen f.ca.1679 - 22/7 1711.Jeg lurer på hvor navnet Glæser kommer fra. Om han var norsk kan det da være fra Glæserud gård V.Toten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu
Lenke (1705) d.4 Bededags Prædiken ved Hofvet-K: Poucheren af Hr. Brigadier Sehesteds Regiments Rasmus Mortensøn fra Dølied och Johanne Christophersdr. fra Ulleren Blefve Sammenviede.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sjur Høgberg

Flott Aud! Der fant du Johannes første ekteskap. Virker som Johanne hadde forkjærlighet for militærmusikere. Rasmus var etter sigende 'pauker' og Døli gård et 'paukerkvarter'. Hans Henrik var jo skalmeieblåser/oboist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.