Gå til innhold
Arkivverket

[#72109] Ho Finnås Oppslag bygdebok Bømlo Ole Pedersen f. 1855 Samn. d. 1934 Hollund


Gjest Kjell-Arne Mellum
 Del

Recommended Posts

Gjest Tove Grindheim

I Bømlo Bygdebok står dette om Ole: Ola Pederson Svensdal, Samnanger 1855-1935 gift med Alis Marie Kjølvsdtr. 1863-1937(ekkja etter Ola S Hollund). Born: a) Pernille Karoline f. 1902 gift Hatlevik, Fitjar b) Peder f. 1903 gift i Bergen med Sigrid Bergesdtr. Meling Sønstabøvågen c) Knut Olai f. 1903 gift Rubbestadneset. Alis fekk bruket utlagt på seg i skiftet etter første mannen. Ola Pederson og Alis fekk tinglyst ektepakt seg imellom i 1901 der det vart avgjort at bruket skulle tilhøyra Alis som særeige, men at Ola skulle ha bruksrett og seinare eit rimeleg vilkår. Ola var brukar til 1916. Alis selde då bruket. Ola var fæhandlar før han kom til Hollund. Seinare arbeidde han nokre år på Vaksdal Mølle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Grindheim

Alis sine foreldre: Kjølv Hansson Laurhammar 1830-1898 vart først gift med Alis Olsdtr. Hollund 1836-1859 Dei fekk ingen barn. Kone nr. 2 var Marta Olsdtr. 1840-1923. Ho var søstera til første kona. Dei fekk desse borna: a) Alis Marie b) Hans Olai 1865-1865 c) Hans Olai 1868-1868 d) Berta Helene f. 1868 d. som liten e) Ola Andreas 1870-1870 f) Kjølv Olai 1872-1872 g) Inger Oline f. 1877 d. som liten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Ole Pedersen var søskenbarn til en av mine oldeforeldre, men du har vel det som du trenger om hans forfedre i Samnanger?Knut Olai ble gift med Elen Marie Salomonsdtr Ekornsæther (f. 1910-) og bosatt på Rubbestadneset, de fikk 5 barn mellom 1933 og 1948, er du interessert i navn så ta kontakt med meg.Har du derimot barna til Pernille og Peder så er jeg interessert.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Hei.Samnanger har jeg nok godt dekket etterhvert. Var bare interessert i å finne ut hvor han utflytte samnangerkaren ble av.Jeg har ikke noen av etterkommerene hans fra før.Mvh Kjell-Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Hei Marie, Det ser ikke ut for at barna hans bor på Rubbestadneset nå.I bygdeboka ( BI, s.163) kan du lese at sønnen bosatte seg i Trondheim, en datter i Oslo og to døtre i Dimmelsvik. De hadde og en datter som var yngre, men henne vet jeg ikke hvor det ble av.mvh Kjellaug som er tilbake på hytta på Rubbestad i kveld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.