Gå til innhold
Arkivverket

[#72115] Frosta-problem, kirkebok FT.1865 på Aasholm?


Gjest Gunnar Andre Myhre
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørg Hukkelberg

Det står Hansdtr., og det står det ved konf. også. I FT ser vi at denne Jonetta vel er litt ung til å være mor til Beret M. Hvis alder er rett skrevet. Kan Arnt ha vært gift to ganger med to forskjellige Jonetta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janne Anita Aasvik

Fra Frostaboka: Arnt Tomasen Aasholmen 1806-1886 1. g gift i 1830 med 25 år gamle Jonetta Hansdtr Fjæran u. Fånes, d.1856Barn: bl.a. Beret Marta Arntsdtr f. 1841 i Fjæran d.1924Arnt var 2. g. gift med (i 1858) Jonetta Pedersdtr Feset (1821-1871)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Andre Myhre

Hei alle.Så det IKKE skal bli noen misforståelse.Det er aner alså BAK OVER som jeg leter etter.Men Tusen takk.Gunnar Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janne Anita Aasvik

Beklager, min feil!! Jeg kan gå litt bakover...Jonetta Olausdtr, datter av Olaus Olsen Aatlohellan (1824-1896) og Beret Marta Aasholmen (1841-1924) Beret Marta, datter av Arnt Tomasen Aasholmen (1806-1886) og Jonetta Hansdtr FjæranArnt Tomasen Aasholmen, (1806-1886) sønn av Tomas Arntsen Aasholmen og Maren Andersdtr Rekkebo (1773-1856)gift i 1801.Tomas, sønn av Arnt Tomasen Aasholmen (1735-1813) og Berit Kristoffersdtr Riset (1754-1826) Olaus Olsen Aatlohellan, sønn av Ole Larsen Stavsettrøen (1801-1848) og Marta Olsdtr. Stavsethgjerdet d.1866, 68 år gml. Disse ble gift i 1824.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janne Anita Aasvik

Marta Olsdtr. Stavsethgjerdet (1797-1866), datter av Ola Andersen Stavsetjalet(1764-1852) og Dorthea Johansdtr Stokman (Stokkan?) d. 1808, 44 år g.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Andre Myhre

Hei Janne.Ikke din feil. Jeg ville bare si i fra at jeg hadde fram i tid, slik at du eller noen andre leitet forgjeves på noe jeg hadde. Bortkastet arbeide/leiting er unådvendig ikke sant.Men; Tusen takk for det du kom med. kjempemessig. Jeg mangler bare giftemål på Jonetta og hennes mann Johan Peter Jonsen Brenne u/ Bjørvik på Ytterøyen, men det burde være kurant å finne.Masse hilsner fra Gunnar Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg holder jo på å skrive av arvinger fra skifter for Frosta/Åsen(til nå kommet til 1764), og her kommer det til nytte ser jeg. Berit Kristoffersdatter Riset skal være født ca 1754 skriver Janne(1753 i bygdeboka), og ifølge bygdeboka var hennes far Kristoffer Arntsen født i 1723.Hans foreldre var Arnt Kristoffersen Riset, og Berit Einarsdatter. Den 15.09.1749 var det skifte etter Berethe Einarsdatter Riseth, og disse var arvinger: Ektemannen Arent Christophersen Riseth. Barn:1)Christoper Arensen 26 år2)Colbanus Arensen 17 år, og hans formynder var Peder Arntsen Aasen3)Einer Arensen 15 år, og hans formynder var Rasmus Bersvendsen Moxnes4)Arent Arensen 13 år, og han greide jeg ikke å finne noen formynder på.5)Anna Arentsdatter 27 år, og hennes verge var Peder Larsen Riseth6)Siri Arensdatter 23 år, og gift med Povel Riseth7)Marit Arensdatter 21 år, og hennes verge var Peder Larsen Riseth8)Karen Arensdatter 20 år, og hennes formynder var Hans Nilsen Riseth9)Berit Arensdatter 9 år, og hennes formynder var Ola Christensen Wigtil10)Ingeborg Arensdatter, som faren selv var formynder for.Jeg prøver å være så kildetro som mulig når jeg skriver av, og barna het Arensen og Arensdatter i skiftet på mikrofilmen selv om faren het Arent.Den 15.09.1750 var det skifte etter Arent Christophersen Riseth, og arvingene var kona Mali Olsdatter og hans barn fra 1. ekteskap. Han hadde altså giftet seg pånytt igjen i 1749-50. Barna hans var jo de samme som ved forrige skiftet etter deres mor, men siden opplysningene varierer litt tar jeg det likevel med her:1)Christopher Arnsen 27 år, som da var soldat i oberst Jørgen Coldevins 'anfortroende compagnlie'2)Colbanus Arnsen 18 år, og hans formynder var 'fastermand Peder Arnsen Aasen'.3)Einer Arnsen 15 år, og hans formynder var Rasmus Berntsen Moksnesvald4)Arnt Arnsen 14 år, og hans formynder var Povel Olsen Riseth5)Anne Arnsdatter 28 år6)Siri Arnsdatter 24 år, og gift med Povel Olsen Risan7)Marit Arnsdatter 22 år, og hennes formynder var Peder Larsen Risan8)Karen Arnsdatter 21 år, og hennes formynder var Hans Nilsen Breiset9)Berite Arnsdatter 10 år, og hennes formynder var 'farbroder' Ole Christophersen Vigtil10)Ingeborg Arnsdatter 7 år, og hennes formynder var 'farbroder' Ole Christophersen Vigil.Enkens laugverge ser ut til å ha vært Ole Olsen Berg. Tar med verger, laugverger og formyndere når jeg skriver av skifter fordi dette kan være slektninger(det ser jo vi også angående noen av barna i siste skiftet her).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Du Gunnar har jo fått gode svar her ser jeg tidligere, men du kan fjernlåne bygdebøker gjennom bibliotek. Gården Riesth er å finne i bind 7 av bygdeboka, og Aasholmen og Aatlo er å finne i bind 5. Rekkebo er å finne i bind 6. Skal se om jeg finner noe mer i skiftene jeg har skrevet av og lagt i dokument, men jeg har vel enda ikke kommet riktig langt nok i avskriftene til at det skulle hjelpe så mye her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Hvis noen skulle finne på å lete etter skiftene her fra 1749 og 1750, så er skiftet etter Berete Einersdatter å finne i 'Skifteprotokoll for Stjør-og Verdal 1742-1760' på side 202 på mikrofilm HF-1869, og skiftet etter hennes ektemann Arent Christophersen i 1750 er å finne på samme mikrofilm og samme skifteprotokoll på side 290b(det vil egentlig si side 291). Skiftene kan sikkert også leses på Statsarkivet i Trondheim.Dessverre ser det ikke ut som om jeg kommer videre med skiftene her på de andre navene her, men jeg kan jo prøve å være oppmerksom på dem når jeg skriver av fremover. Mikrofilmen jeg har nå på fjernlån med skifter går vel til ca 1772, og mer skal jeg skrive av senere frem til 1823(så langt som det er mikrofilmet). I enkelte tilfeller har jeg funnet noen i skiftene som ikke nevnes i Frostabøkene. Så det er spennende å skrive av arvinger fra skifter syns jeg, og enkelte av 'mine der' tar jeg selvfølgelig utskrift av og tar med mer fra disse skiftene enn bare arvingene. Det kommer jo an på lesbart det er da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Formynder for Berit Arnsdatter i 1749 skal være Ole Christophersen Vigtil(ikke Ole Christensen). Det er sikkert den samme som var farbror i 1750. Så han må da være bror av Arent Christophersen Riset her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Nå har jeg kommet over noe mer her, og i Frostaboka bind 7 på side 33 står det faktisk at Kristoffer Arntsen Riseth var gift med Ingeborg Larsdatter Moksnes, og de var altså da foreldre til Beret Kristoffersdatter(gift med Arnt Tomassen Åsholmen. Under Moksnes Øste på side 91 i bind 9 av Frostaboka finner jeg at Ingeborgs foreldre var Lars Andersen og Mali Mickelsdatter.Mali døde i 1767, og ved skiftet etter henne 11 november 1767 finner jeg:Det var skifteforretning etter Mali 'fgl' Mali Michelsdatter, og igjenlevende enkemann var Ole Andersen Moksnes. Hennes barn var fra tidligere ekteskap(med Lars Andersen ifølge bygdeboka). Tilbake til skiftet igjen og barna:-Stephen Larsen Hernes som var myndig. han døde i 1800 ifølge bygdeboka, og var bruker i Hernes på Frosta-Michel Larsen som bodde i Trondhjem og var myndig, og han var ifølge bygdeboka skredder-Jens Larsen Moxnes, som var myndig. Gift med Lovise Zernikow ifølge bygdeboka.-Lars Larsen som var død, og hadde denne sønnen: -Lars Larsen 15 år, og hans formynder var sersjant Aschlund-Ingeborg Larsdatter som var gift med Christopher Arntsen RisetOpplysningene er hentet fra 'Skifteprotokoll for Stjør-og Verdal 1766-1770, på side 85b og mikrofilm HF-1871.Ifølge bygdeboka skal det også være en sønn Christen Larsen født 1725 og død i 1765, som var bygselmann i Lillelein. Han var død før moren, og er vel derfor ikke nevnt i skiftet etter henne.Den Lars Larsen som var død her i skiftet må være den samme som jeg har fra et tidligere skifte den 11.februar 1761, og det ble da holdt skifte på Alstad på Frosta etter Lars Larsen Moxnes. Her står det at han hadde sønnen Lars utenfor ekteskap med Ingeborg Olsdatter Moxnes. Han var 'uekte', men moren Ingeborg hadde fått igjennom at han skulle betraktes som ekte. Det er henvist til et papir av 17.09.1756 som er nevnt i dette skiftet(fra 'skifteprotokoll for Stjør og Verdal 1760-66 på side 153 og mikrofilm HF-1870)Tilbake til bygdeboka og Ingeborg Larsdatters far Lars Andersen. Han var tidligere gift med Ingeborg Larsdatter Småtten, og hadde med henne disse barna: Anders født ca 1714, Elen(ca 1716-1773, og Lars født ca 1718.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Fikk ikke med riktig alt nei ser jeg. Mali Mikkelsdatters og Lars Andersens barn hadde noenlunde følgende fødselsår: Ingeborg født ca 1721, Steffen født ca 1721 og død i 1800, Mikkel født ca 1723, Kristen født ca 1725 og død i 1765, Lars født ca 1728 og død ca 1761(skifte 11.02.1761). I bygdeboka står det bare at han døde før 1765. Jens Larsen var født ca 1730. Lars Andersen var bruker i Moksnes østre i 1718 ved skadeoppgjøret etter Armfeldts felttog dette året, og han var også bruker der ved matrikkelen 1723. Datteren fra Lars Andersen sitt 1. ekteskap ble gift i 1763 med Lars Amundsen Vassplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Andre Myhre

Hallo Anne Lise. Desverre så har jeg et lite Breakdown både på skriver og PC, så bær over meg en liten stund for at jeg ikke er på nett, men jeg svarer deg senere.Gunnar Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Håper at problemene med pc-en løser seg for deg. Når jeg nå begynte å skrive inn i dokument videre her fra skiftene jeg fant i går på mikrofilm, så dukket det også opp et skifte etter Ingeborg Larsdatter sin bror Christen Larsen i Nedre Lehn(Nedre Lein) på Frosta den 24.august 1765. Hans igjenlevende enke var Merit Olsdatter. Arvingene her var moren Malie Mickelsdatter, og hans søsken:-Stephen Larsen Korsnes som var myndig-Michel Larssen som var skredder i Trondhjem-Jens Larsen Moxnes som var myndig-Lars Larsen som var død, og hadde denne sønnen utenfor ekteskap:Lars Larsen 15 år. Ved skiftet etter faren Lars 11.02.1761 er det jo opplyst at moren Ingeborg Larsdatter hadde fått igjennom at han skulle betraktes som ekte(se tidigere innlegg)-Anders Larsen som var død 'halvbroder'. Disse barna fikk da farens arvelodd: Anders Andersen 19 år, Reinholt Andersen 14 år og Kirsten Andersdatter 20 år. Alle 3 barnas verge var Peder Olsen Island. Det var jo slik at hvis en far eller mor var arvinger i et skifte og var død, så gikk arveloddet til den døde videre til barna.-Ingeborg Larsdatter som var helsøster, og gift med Christopher Arnsen Riset(det er jo dine aner)-Elie Larsdatter som var halvsøster, og som var gift med Lars Amundsen.Enkens laugverge var Ole Christen Moxnes, som sikkert skulle være Ole Christensen Moxnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg kommer stadig over noe nytt i skiftene jeg leser på mikrofilm, og det var skifte etter Berit Christophersdatters mor Ingeborg Larsdatter 15.02.1773. Arbingene var ektemannen Christopher Arnsen Riseth og barna:-Lars Christophersen 20 år, og faren var hans 'curator'-Berithe Christophersdatter 17 år, og faren var hennes formynder.Bygdeboka og jeg er ikke helt enige her, og de har ført opp Berit,Arnt og Karen som barn av Christopher Arnsen og kona. Jeg gikk tilbake til skiftet igjen etter å ha sett dette i bygdeboka, for jeg kunne jo ha tatt feil. Det er jeg som har rett. Nå kan jo Karen og Arnt være død som små da, eller være barn av Christopher i senere ekteskap? Kanskje det dukker opp skifte etter Christopher Arnsen også som kan avklare noe. Uansett så er din formor Berithe Christophersdatter der iallefall både hos meg og i bygdeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.