Gå til innhold
Arkivverket

[#72115] Frosta-problem, kirkebok FT.1865 på Aasholm?


Gjest Gunnar Andre Myhre
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunnar Andre Myhre

Hei Anne Lise. Nå har jeg kommet litt i orden, så nå skal jeg sette meg inn i dette. Takk foresten for tålmodighet og alle opplysningene. Kjempegreier.Gunnar Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Nå har jeg også funnet skifte på Christopher Arntsen i Riseth 1790, og det var registrering og vurdering etter av døde Christopher Arntsen 27.08.1790 i Riset på Frosta. Igjenlevende enke var Siri Olsdatter(jeg var litt usikker på om det egentlig står Guru, men i Frostaboka hevdes det at Christopher Arntsen i sitt 2. ekteskap ver gift med Siri Olsdatter). Siri blir da ikke mor til Berit siden det videre står i skiftet: Barn fra 1. ekteskap:-Berithe Christophersdatter, som var gift med Arnt Thomassen som var husmann under gaarden Aatlo 'for paa Frosten'.Christophers barn med igjenlevende enke(Siri Olsdatter):-Ole Christophersen 15 år, og en farbroder var hans formynder. Det var muligens Ejner Arntsen(se innlegg 15).-Arnt Christophersen 12 år, og hans formynder var en farbroder, som muligens var Ejner Arntsen. Navnet til barnas formynder var skrevet med svært liten skrift. De to barna her hadde iallefall samme formynder.Nå har jeg avsluttet avskrift av skiftene for Frosta til og med 1785, og begynt på nytt dokument fra 1786. Jeg må få laget register etter 1778 for Frosta og Åsen for dokumentene frem til 1785, og da skal jeg se om noen av de andre i dette emnet har dukket opp i skiftene. Og så må jeg jo begynne med register på skiftene fra 1786 og utover(er på året 1790 nå, men får ikke sett mer mikrofilm før tidligst litt uti desember. Skiftene 1787-1802 er ikke utlagt enda).Ellers skulle en vel også funnet ut hvem Christopher Arntsen var gift med før Siri Olsdatter, og som da er mor til Berit. Såvidt jeg ser har ikke dette kommet frem tidligere(??)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ifølge Frostaboka bind 7 på side 33 ble Christopher Arntsen i 1751 gift med Ingeborg Larsdatter Moksnes som døde i 1772 i en alder av 57 år(altså født ca 1715).Ser jeg har skrevet om henne tidligere ja, og tenkte meg ikke om før jeg skrev i går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.