Gå til innhold
Arkivverket

[#72122] slektsgranskning


Gjest vidar hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest vidar hansen

Hei Arnfrid og Torodd beklager sen tilbakemelding jeg er ny bruker, vet ennå ikke hvordan alt fungerer. Hvordan var det mulig å finne fram til artelerist Ole Jacobsen så fort.jeg er snart ferdig,skulle hjelpe en venn,barnebarnet til Lars litt.Lars ble bortsatt,finner jeg det digitalt? Tusen takk for hjelpen Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Vidar.I og med at Lars var født i 1877, og der ikke er FT før 1900, så blir det vanskelig å finne han mellom 1877 og 1900. Kommunale arkiv eller et Statsarkiv østpå, Oslo (?), har trolig aktuelle dokumenter fra tidsrommet det her er snakk om. I dette tilfelle er det vel enten Gjerdrum eller Oslo kommune, i og med at barnet var uekte og moren var f i Kristiania men bosatt i Gjerdrum da Lars ble født. Om dette se debatt Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Vidar, jeg forstår det slik at du ønsker å vite hvem Lars var bortsatt til. Er det rett?Når moren Agnete flytter i 1882, står det om Lars at han er bortsatt til Fladby. Permanent sidelenke: Lenke Det er Fladby-gårder i Heni i Gjerdrum. Han bodde altså der de første årene.I dåpsinnføringen hans står det under navnet hans at det er gitt dåpsattest 1877, og videre tolker jeg de andre notisene slik: dubletter? til Kria. Byrett 4/8 1887. Kanskje kan du finne mer om hvor han bodde i arkiv etter Kristiania byrett. Men jeg tror ikke det finnes digitalt. Det står at det er skrevet flere dubletter helt fram til 8/2 1917.Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vidar hansen

Riktig Lars konfirmert Askim Vammeli. FT 1900 Cristiania Lars ugift, vognmann. 1916 Lars med kone får sønn, Arne Osvald Aarnes 27/7 1916. Lars har fått husmansplassen Aarnes på vammeli. Derav navnebytte? Når hvor har Lars giftet seg? Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vidar hansen

Riktig Lars konfirmert Askim Vammeli. FT 1900 Cristiania Lars ugift, vognmann. 1916 Lars med kone får sønn, Arne Osvald Aarnes 27/7 1916. Lars har fått husmansplassen Aarnes på vammeli. Derav navnebytte? Når hvor har Lars giftet seg? Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Ja, det står jo kun 'Fladby', men det er nærliggende å tro at det er Fladby i Gjerdrum.På et eller annet tidspunkt før konfirmasjonen i 1892, har Lars kommet til Askim. Kan han ha hatt familie der? Hvis ikke tror jeg notisen om at det er sendt dåpsattest til Kristiania Byrett 1887, er en pekepinn på en oppfostringssak behandlet av det offentlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Her står det *Gbr.* og en *g.*, som vel må forstås som at han er gift gårdbruker. Det kan kanskje forklare at vi ikke finner giftermålet til Lars og Laura? At han er gift med en annen kvinne i 1916? Hun er jo hjemmeværende datter, på et Vammeli-bruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

I merknaden helt ytterst til høyre, tror jeg sannelig det står: *... den opgivne Fader er Stedfader til barnets mor.*! Aldersforskjellen på dem er 20 år. Det er Maren Lovise Aarnes har anmeldt dåpen. Er det hun som er mormor til barnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

I merknaden helt ytterst til høyre, tror jeg sannelig det står: *... den opgivne Fader er Stedfader til barnets mor.*! Aldersforskjellen på dem er 20 år. Det er Maren Lovise Aarnes har anmeldt dåpen. Er det hun som er mormor til barnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Jeg vet ikke hvorfor mitt siste innlegg kom om igjen. Det er heller ikke siste innlegg som vises i Temalisten. Det retter seg vel etter hvert får vi tro. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Lars Olsen og Maren Lovise Andreasdtr. gift 30. september 1900 i Kristiania, her innført i Eidsberg Kildeinformasjon: Østfold fylke, Eidsberg i Eidsberg, Ministerialbok nr. I 13 (1890-1901), Ekteviede 1901, side 101. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vidar hansen

takk for hjelpen,tror vi avslutter der.Skulle hjelpe barnebarnet til Lars Olsen 1877 Gjerdrum litt.Kanskje barnebarnet tar tråden videre. Dette var interesant. Jeg begynner med egen slekt,det er slekt forsker gruppe Jesheim/Ullensaker der jeg bor,her er det mye å lære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.