Gå til innhold
Arkivverket

[#72127] Johan Jensen Høst, ca 1750-e.1801, Laberg, Gratangen Troms, fødested og foreldre


Gjest Sigurd Høst
 Del

Recommended Posts

Gjest Sigurd Høst

Johan Jacob Jensen Høst var husmann under gården Laberg i Gratangen ved FT 1801. Gift med Birgitte (Bergitte) Samuelsdatter (1747-1815) fra Salangen i 1784. I bygdeboken Det gamle Astafjord og Ibestad (Hilmar Eriksen 1962) står det under Ladbarg mellom at han var ”innflytter og kanskje skoleholder etter Lorentz Lind, først i Salangen og siden i Gratangen”. Det står også at han kjøpte en del av Laberg i 1797, solgte den igjen i 1798 og satt deretter som husmann. Barn Anna Dorthea (1787-1808) og Else (1791-1792).Vet noen mer om ham enn dette? Er først og fremst ute etter hvor han var født og hvem som var foreldrene. Etter det jeg vet om slektene Høst på 1700-tallet, er det mest sannsynlig at han kom fra Skien (evt. Porsgrunn), Bergen eller Danmark. Hva han gjorde før han kom til Laberg i Gratangen er også interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Teistevoll

Hei, Johan Høst, Ladberg, er nevnt i militærlistene for Astafjord for årene 1789, 1796 og 1801. Han er født i Bergen, og det står at han var fleinskallet.mvh May T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Høst

Takk, dette var nyttig! At Johan er født i Bergen ca. 1750, betyr sannsynligvis at han er sønn av skomakermester Jens Thevisen Høst og Anna Dorothea Jacobsdatter som var Jens’ ektefelle nr. to. De ble gift i Nykirken i Bergen 6. des. 1749. Dåpen til Johan Jensen Høst har jeg foreløpig ikke funnet. Selv om både årstallet, patronymet Jensen Høst og det at Johan kalte sin datter Anna Dorothea tyder på at Johan var sønn av Jens Thevisen Høst og Anna Dorothea Jacobsdatter, er det alltid en liten tvil igjen. Er det noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest May Teistevoll

Når det gjelder fødested, står det kun Bergen i militærlistene. Han er der innført som Johan Høst i 1801 og 1796, og som Johan Jacobsøn i 1789.I 1783 fikk han utstedt bygselseddel på jord i Laberg: Jan Jacob Høst.I 1784 gift med Birgitta Samuelsdtr: Johan Jensen HøstI 1795 fikk han kritikk for manglende vedlikehold av husene. På tinget nevnt som hhv. Jahn Jacobsen Høst og Joen Jacobsen Høst.1798: Kongelig skjøte utstedt til Johan Jacob Høst, Ladberg.Så da blir det noe usikkert om hans far het Jens eller Jacob, ser det ut for.Hilsen May

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Høst

Tusen takk for svaret. Dine nye opplysninger gjør det tydelig at man ikke skal ta noe for gitt, dvs. ikke utpeke en far på grunnlag av etternavn, fødested og et patronym som er funnet i en enkelt kilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Litt utenfor tema:Da er det du påpekte i min gjestebok var feil på min hjemmeside i orden igjen. (og jeg skal til Bø i neste uke for å gå igjennom gårdsarkivet.) Og takk for hyggelig melding

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.