Gå til innhold
Arkivverket

[#72132] J. Saabyes Forlag?


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Et spørsmål litt utenfor det genealogiske: Er det noen som kjenner nærmere til J. Saabyes Forlag?Hallvard Tveiten gav ut sine tre bind med gards- og slektshistorie for Vegårshei (A-A) på dette forlaget i 1960- og 1970-årene. Utover det har jeg ikke funnet andre utgivelser på J. Saabyes Forlag enn Tveitens egne voluminøse diktsamlinger, samt en biografi om Tveiten som utkom i 1971. Forfatteren var en viss 'Ottar Kvisler'. Otto Sverdrup Engelschiøn hevdet i en disputt med Tveiten i Agderposten i 1967 at 'Ottar Kvisler' antakelig var et psevdonym for Hallvard Tveiten selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Slo opp Agderposten på nett, men neppe sentralt svar på ditt spørsmål: Agderposten for femti år siden 12/1/2008: J. Saabyes forlag i Oslo. Der Hallvard Tveiten også gav ut et fire binds verk som het 'Folk og sjel'. (Dvs fra 1958)Agderposten 28/11/1968: omtale av Tveitens gjendiktning av skaldekvad - utg på J. Saabyes forlagAgderposten 30/10/1965: Tvilende anmeldelse av Tveitens diktsamling 'Kjærleik og kjærlighet ....'I Agderposten 4/5/1965 annonseres det for Tveitens Vegårsheibok, og da med forlagsnavn 'Saabyes forlag'.- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ja, jeg har også sett det - og i markedsføringen (jf. Agderpostens arkiv) er forlaget plassert i Oslo. Jeg lurer likevel på om J. Saabye også kan ha vært et psevdonym for Hallvard Tveiten - og at han m.a.o. publiserte bøkene sine på eget forlag. Han var nemlig en kløpper i egenreklame!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg 'googlet' nettopp fram denne referansen:HUBBARD, ELBERT: Et budskap til Garcia. Oslo U.å.. (Jacob Saabye & Co. Forlag) 4to. 15 s. Orig. omsl. Bokmål. Legg bok nummer 621 til ditt utvalg · Se bilde ... www.wangsmo.com/.../katalogliste.asp?...Wangsmos antikvariat oppgir altså Jacob Saabye & Co Forlag som ugiver her - men uten utgivelsesår. Et par biblioteker som har boken (men uten forlagsreferanse) oppgir 1950 som utgivelsesår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.