Gå til innhold
Arkivverket

[#72133] Feil i databasen Manntall 1663-1666 for Helgeland og Salten prosti


Gjest Per-Olav Broback Rasch
 Del

Recommended Posts

Gjest Per-Olav Broback Rasch

HeiHer har det skjedd noe med kolonnene. LenkeI tillegg burde ikke denne gjelde for Lofoten og Vesterålen, da disse områdene hadde egne manntall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Anette Skogseth Clausen

Beklager det har tatt noe tid. Nå er den mest grove kolonneforskyvningen rettet, men det er fremdeles mye informasjon som er feilplassert. Uten at jeg kjenner historien for hvordan disse 1660-manntallene kom i stand så vil jeg anta at det har foregått maskinell strukturering av løpende tekst. Dette har gitt noen merkelige resultat innimellom.I tillegg til å rettet kolonneforskyvelsen, har jeg samlet prestegjeld til prestegjeld-kolonnen og sokn, anneks, fjerdinger ol til kolonne for sokn/fjerding. De tydeligste aldersbenevnelsene er flyttet fra bruksskyld til alder.Jeg håper det er til hjelp, selvom det fremdeles er mye feilplassert i databasen. Når vi får en skannet versjon av manntallet på nett blir det lettere å foreta korrektur.Hva gjelder geografisk plassering av databasen har den for enkelhetsskyld blitt plasser på fylke og ikke til kommune. Den dukker derfor opp i samtlige kommuner i Nordland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.