Gå til innhold
Arkivverket

[#72134] Russerfanger etter andre verdenskriget


Gjest MayBritt Widén
 Del

Recommended Posts

Gjest MayBritt Widén

Leste at juni juli 1945 ble 84000 russerfanger sendt hjem fra Norge.Fins der noen som vet hvilke båter de ble hjemsendt med og hvor båtene utgikk fra. Med vennlige hilsener MayBritt Widén

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayBritt Widén

Hei Geir Takk for svaret fant direkte at s/s Stella Polaris gikk på syketransport min mor jobba på båten da. Takk for hjelpen Med vennlige hilsener MayBritt Widén

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest MayBritt Widén

Hei Min mor fortalte at det var mange som var i veldig dårlig form og de trodde vel knapt de skulle klare reisen også ble det som det ble når de kom hjem. Hilsen MayBritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Michael Stokke

Jeg har en artikkel av en amerikaner som var med første reise med Stella Polaris. Har også fotos fra artikkelen av kronprinsen og andre ved skipet. Har også flere historier fra en på et annet skip, som opplevde kald velkomst og noen som hadde arbeidet på tysk hospital, ble skutt i et lager. På Stella P. døde tre på andre transporten til Murmansk. De fikk en forferdelig ankomst, lå bare på kaien og fikk ikke noen hjelp. Noen døde på kaien. Men de andre ble sendt til en gjennomgangsleir, ble undersøkt om de hadde vært i tysk tjeneste. Hvis ikke, så ble de satt fri eller arbeidet to år med å bygge opp samfunnet. Russiske forskere regner med at av 1,6 millioner sendt hjem, 15 % ble sendt til GULAG-leirer. 42 % fortsatte sin militærtjeneste. 22 % arbeidet i en slikt to-års samfunnstjeneste. 18 % sendt hjem.E-post mi-sto@online.no og se på www.sovjetiske-krigsfanger.noMayBritt, hadde din mor noen bilder fra turen med Stella P.?Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayBritt Widén

Hei Michael Dessverre fins der ingen bilder det jeg vet er bare hva hun fortalte meg hun döde 1998.Jeg skal lese på WWW så hörer jeg av meg til deg. Hilsen MayBritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.