Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
Guest Ola Ljødal

[#72137] Svartsnær(-e)

Recommended Posts

Guest Ola Ljødal

Uttrykket 'svartsnær(-e)' er brukt i Stange og Ringsaker om et fenomen på Mjøsa. Jeg er interessant å få vite om noen kjenner uttrykket fra andre steder i landet og evt. hvilken betydning ordet har der.

Guest Gunn Huglen

Siden leka ikke virket så legger jeg inn forklaringen her:' Svartsnær' er er lokal nemning på eit serskild -vind og straumfenomen som oppstår i Mjøsa. Svartsnær heng saman med ordet Snære som tyder vindgut eller vindfloge, eller malstraumar midt ute på vatnet.'Jeg prøver med en ny lenke, men om du skriver søksordet 'Svartsnær', så får du vel opp samme sida , trur eg:-) http://nn.wikipedia.org/wiki/SvartsnærMvh. Gunn

Guest Gunn Huglen

Kan hende det går å klippe og lime inn forklaringen: Lenke:-) han en fin helg.Mvh. Gunn

Guest Ola Ljødal

Kjære, hjelpsommee Gunn: Jeg HAR forklaringen til ordet, slik det forstås her i Ringsaker og i Stange, så det er ikke den jeg søker. Jeg lurte bare på om uttrykket er brukt andre steder i landet - om andre innsjøer - og om forklaringen er den samme. Men takk for svar! Ola.

Sign in to follow this  

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.