Gå til innhold
Arkivverket

[#72145] Oscar Nathaniel Asberg/Aasberg, fra Sverige til Norge


Gjest Bente Borgen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bente Borgen

Hei! Jeg leter og leter etter denne Oscar, men ikke tale om at jeg finner noe om ham. Han var gift med min grandtante Therese Marie Trondsen, f. 1888 på Tjøme. Hun dør på Bustangen, Tjøme 1. mars 1914. Ifølge historien er hun da gravid, og det skal visstnok ha vært kort tid etter vielsen. Noen som kan hjelpe meg med denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har ikke funnet noen vielse i Tjøme eller Tønsberg 1913-14Jeg har prøvet å finne Therese i 1900 for å se om de kunne blitt gift der hun var da. Men jeg finner kun to stk. Terese Tronsdt.(1887) i Sande VE og Therese Tronsd.(1889) i Hollen TE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Jeg finner heller ikke vielsen, skjønner du. Therese bor med foreldrene sine på Bustangen/Kråkerø på Tjøme i 1900. Hun konfirmeres på Tjøme i 1902.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Kan det være at min gamle tante husker feil med hensyn til vielsens tid før dødsfallet? Skjønner ikke at jeg ikke finner noenting om Oscar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Jeg finner han ikke som innflyttet til Tjøme heller, så jeg kan ikke vite hvor han kom fra i Sverige. Han dro visstnok tilbake til Sverige etter Thereses dødsfall, var visst gift 2 ganger der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Nyhus

HeiHer er vielsen i Paulus kirke i Oslo 30/11-1913 og her heter han bare Natanael Åsberg Oslo fylke, Paulus, Ministerialbok nr. 17 (1906-1917), Ekteviede 1913, side 95. Permanent sidelenke: LenkeHan er født i Bro socken i Bohus län 18/1-1882.Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Nyhus

Her er han i 1900 i SverigePost 1390771 Åsberg, Natanael Stenhuggaref. 1882 i Brastad (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän)s. Pojke, barn i familjenKlefva Vester: Styrsviksslätten Bro (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän)Födelseort i källan: Brastad Göteborgs och Bohus länBor sammen med sin morPost 1390770Mattsdotter, Elfrida Karolina Inhyseshjonf. 1850 i Bro (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän)Änka, mor i familjenKlefva Vester: Styrsviksslätten Bro (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän) Födelseort i källan: Bro Göteborgs och Bohus län I 1890 Sverige bor han sammenmed sin mor og sin eldre søsterPost 2611020Matilda Charlottaf. 1877 i Brastad (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän)d. Flicka, barn i familjenKlefva Vester Bro (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän) v Födelseort i källan: Brastad, Bohusl Finner Natanaels dødsfall i Sveriges dødbok18820118-481Åsberg, NatanaelÅlderdomshemmet Åstebo 1:1Död 11/9 1967.Kyrkobokförd i Partille kbfd, Partille kn (Göteborgs och Bohus län, Västergötland).Född 18/1 1882 i Brastad (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän).Änkling (6/6 1952).Anm: Änkling 1:a 19181128 -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2007: Partille, Partille kn (Västra Götalands län, Västergötland) Födelseförsamling i källan: Brastad (Göteborgs och Bohus län) Källor: DB, PA / DOR 67Mvh Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Dette var jo helt utrolig, Marit! Endelig altså! Historien i familien går også på at Nataniel og Therese var søskenbarn. Moren til Therese var Mathilda Charlotta, f. 31.12.1861 i Rørby, Tossene i Bohuslen av foreldrene torpare Johan Mathias Andersson, f. 1819 og Johanna Olsdotter f. 1823 i Tågerød i Tanum. Johanna døde allerede 28. april 1863 i Tossene, Rørby Sørgården. Mathilda hadde eldre søsken: Jakobina f. 1847 - 1887 gm skomaker Karl Johan Hansson, Joseph Josephsson, 1851-1907 gm Justina Hansdotter (Joseph kalte seg Hjelm som etternavn). Dersom Therese og Nathaniel skal være søskenbarn må faren til Mathilda Charlotte ha giftet seg på nytt og fått flere barn, bl.a. skomaker Robert eller hans kone i Bro. Så har vi jo Nathaniels mor, Mattsdotter, Elfrida Karolina Inhyseshjon, som han bor sammen med i 1900. Hun er født i 1850, det kan jo være at Johan Matias Andersson fikk denne datteren da.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Fra fødelsesbok C:6 Brastad. Født 1882. Født 18/1 døpt 29/1 NATANAEL. Foreldre: Åsberg Robert Julius Inhyseman och Mattsdotter Elfrida Karolina. Bosted: Biberg.Går jeg så til husforhør A1:8 side 26 Biberg 1881-1900 og i samme husforhør s 126. Samt husforhør 1891-1900 side 136 V. Kläfven og side 135 Styrviksslätten, finner jeg:Åsberg Robert Julius 8/7-48 Brastad. Gift 23/3-77. død 11/1-1889 gravlagt 20/1. Død av lungsot.Mattsdotter Elfrida Karolina 12/1-50 BroBarna: Matilda Charlotta 3/11-77 Brastad. Hun har en oägt son Karl Wallentin f 16/1-1895. Mathilda Charl. flytter til Lyse 15/8-1900.Nataniel 18/1-82Så lurer du på Elfrida Carolina. Hun er født 12/1-1850 u/Stranderäng og døpt 23/1. Foreldre: Johannes Math Andersson og Elisabeth Jonsdotter.Har fulgt fam litt i husforhør for å finne barna av Johannes Math Andersson.Husforhøret 1842-1848 side 97, 1849-1855 side 98 og 1856-60 side 105 på Myren u/Stranderäng, samt husforhøret 1861-1869 side 60 på Rørby i Tossene:Johannes Math Andersson 16/1-19Maria Elisab. Jonsdotter 1813Barna: Johan Severin 18/1-43 død 9/4-45Beatha 24/3-45 død 2/8-46Sara Beata 26/5-47Elfrida Carolina 12/1-50Augusta Bernhardina 17/10-53Johannes Math. sin hustru Maria Elisabeth dør 6/5-51. Johan Math og barna flytter så til Tossene i 59. Der gifter han seg igjen den 14/7-61. Datoen kan evt være 19/7 med:Johanna Olsdotter 4/12-23. Hun dør i 1865, vanskelig å se datoen for den er innført i delingen av 2 sider.Her er også sønnen Martin Julius f 4/6-39 innført, men må jo selvfølgelig være barn av første ekteskap. Han dør i april 1862.Her har de også en st dotter jacobina Johanna oägta f 22/4-? samt stesønnen Joseph ____?, oägta f 1/7-51Så fikk de Johan Matias i ekteskapet med Johanna Olsdotter datteren:Math. charlotta f 31/12-61 i TosseneDet er ikke så gode f.steder her, men tror at fødestedene er Bro men Johanna Olsdotter vet jeg ikke.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Dette var jo fantastisk, Anne Lene! Da var det jo riktig at de var søskenbarn..... Dette var en uvurderlig hjelp, ikke minst siden Johan Mathias ogs ble skrevet som Johannes Matt. Litt usikker på stebarna Jakobina Johanna, f. 1847 og Joseph Josephson f 1851. Sønnen martin Julius har jeg med fødselsdato 04.09.1859. Det kan vel kanskje være Johanna Olsdotters barn fra tidligere? Min nå avdøde far sa at han hadde besøkt slekt i Lysekil eller området rundt der like etter krigen. Vil det være vanskelig å finne nålevende slektninger etter disse folkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Nyhus

Hei igjenDu kan kontakte Landsarkivet i Gøteborg for å få kopi av bouppteckning (skifte) etter Nathaniel bouppteckning.gla@landsarkivet-goteborg.ra.se Be om 1. side av denne,der vil navn på hans arvinger være oppført. Beregn litt ventetid før du får svar.Jeg fant også dødsfallet til Nathaniels søster Matilda Charlotta.18771103-4822 Karlsson f. Åsberg, Matilda Charlotta Ålderdomshemmet Åstebo 1:1 Död 27/12 1968.Kyrkobokförd i Partille kbfd, Partille kn (Göteborgs och Bohus län, Västergötland). Född 3/11 1877 i Brastad (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän). Änka (14/12 1966). -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2007: Partille, Partille kn (Västra Götalands län, Västergötland) Födelseförsamling i källan: Brastad (Göteborgs och Bohus län) Källor: DB, MTL, PA / DOR 68Her er dødsfall til Nathaniels kone18840229-480 Åsberg f. Nicklasdotter, Amalia Bernhardina Josefina Skulltorp Västergård, Stensbo Död 6/6 1952. Kyrkobokförd i Partille kbfd, Partille kn (Göteborgs och Bohus län, Västergötland). Född 29/2 1884 i Ödsmål (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän). Gift kvinna (7/10 1921). Anm: Frånskild 1:a 19160819 -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2007: Partille, Partille kn (Västra Götalands län, Västergötland) Födelseförsamling i källan: Ödsmål (Göteborgs och Bohus län) Källor: DB, PA / DOR 52-60Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjen.Ja dette bekreftet jo din familiehistorie. Det vil sikkert være mer å finne her, men hvor mye og hvor langt frem i tid det gjenstår å se.Jeg måtte legge ut det svaret jeg gjorde før jeg ser etter mer, rett og slett for en oversikts skyld.Jeg kan se hva mer jeg finner, men det kan være at det går et par dager, bare så du ikke lurer.Ellers kan du kontakte landsarkivet i gøtebog som Marit nevner. En boupptekning gir deg jo et veldig bra utgangspunkt. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Takker igjen! Ja det blir vanskelig å få oversikt med flere barn fra ulike ekteskap og gjerne utenfor ekteskap også. Bouppteckningar, etter Nathanael eller Robert Julius? Fantes der bouppteckningar på alle som døde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Tror jeg var litt utydelig.Skal du finne nålevende personer så er nok Marits forslag vedr boupptekningen absolutt best.Det jeg kan finne er: i noen sogn går husforhørene godt inn på 1900 tallet. Om de så gjør for disse stedene er det mulig å finne familiene litt lenger enn det jeg har gjort nå. Jeg forsøker.Det er så mulig å forsøke å finne døde personer i sveriges dødbok 1947-2003. Det er jo der mulig å finne om man på dødstidspunktet allerede var enke , gift eller ugift. Det fremkommer også adresse på den avdøde. Med adressen kan man forsøke å søke på dagens telefonkatalog. Det hender det kan bli full klaff.Videre så er det personer her på forumet som har nyere folketellinger i form av cd med Sveriges befolkning på 1960-1970 tallet.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjen Bente.Mye av materialet for disse stedene stopper desverre mellom 1890 og 1900. Noe har jeg allikevle funnet.Når det gjelder innlegg 18. Den første familien i innlegget Robert Julius Åsberg og Elfrida Karolina Mattsdotter. Der var det igrunnen bare datteren Mathilda Charlotta jeg kunne forsøke meg på. Marit fant jo noe i innlegg 19.Mathilda Charlotta Åsberg var gift med Karl Nestor Danielsson f 1868 i Lyse. De bodde i 1900 tellingen på Träleberg i Lyse. Ingen barn da.Om jeg så går til neste familie som er Elfrda Karolinas foreldre og søsken, så tror jeg at jeg har funnet adresse og telefon på en som kan være etterkommer og som du kan forsøke å kontakte.Om vi ser på Elfrida Karolinas søsken så døde Johan Severin og Beatha så tidlig at de er det bare å se bort fra i den sammenheng. Da gjenstår vi med Sara Beata 1847 og Augusta Bernhardina f 1853.Når det gjelder Sara beata så har jeg funnet henne med familie i Husforhøret 1881-1890 på Bögebacka side 35 og i 1900 tellingen. Da er hennes familie slik:ektemann Skräddare Olaus Johansson 2 gångs gifta f 4/4-1844. De ble gifte i 1878.Hans barn: Axel Ninus 20/8-73Carl Filip 1/8-78Hennes oägta barn: Johan Henrik 18/4-75Anna Sofia 22/8-81Evelina Laurentia 13/9-83Amalia Josefina 4/2-86Ida Paulina 12/2-88Alle er født i Tossene.Jeg kan ikke se at de hadde felles barn. De fleste barna bodde også hjemme i 1900 bortsett fra Axel Ninus, Carl Filip og Johan henrik. Johan Henrik har jeg ikke gjenfunnet i 1900tellingen. De andre to har jeg funnet og de var gift da.Fra 1900 tellingen, først Axel Ninus og hans familie.Torpare f.d Axel Ninus Olausson f 1873hustru Augusta Petersdotter f 1862Barn: Anders Vilhelm Lundgren, hennes son i 1 ektesk f 1884Anna Lundgren, hennes dotter i 1 ektesk. f 1890Felles barn: Carl Linus f 1896Alma Teresia f 1898. I Sveriges dødbok har jeg funnet at hun døde den 27/7-1920, etternavnet hennes var da Tegnborg. adresse da: stockevik 4442, 45034 Fiskebäckskil. Hun ble gift 27/7-1920. Etter et nytt søk i dødboken fant jeg hennes mann Johannes Tegnborg f 16/11-1896 Skaftö. Han døde 16/12-1990 og hadde da samme adresse som Alma da hun døde. Det er da også her jeg tror jeg har funnet en du kan kontakte. Jeg vil ikke legge det ut her, for det er for nytt. Men om du selv søker på f.eks eniro.se(telefonkatalog) kan du selv se. Velg søk på personer. Første felt: Tegnborg Andre felt: Fiskebäckskil. Da får du opp et navn, ikke på samme adresse men.... Er du heldig så er dette en sønn/barnebarn av dem. Søker du på Tegnborg men uten stedsnavn får du opp flere.Axel Ninus er som allerede nevnt født i Tossene, hustru og barn i Foss.Så til 1900 tellingen igjen plassen Ellene stenhuggeri no 17 i Tossene:Stenhuggare Carl Filip Olaussen f 1875hustru Olivia Bernhardina Alexandersd 1862Hennes oä son Carl Oskar Nikanor 1894Deres barn: Gustaf Alexander 1899Judit Catarina 1900. Hun dør 23/5-1987. Adresse: Kungsg 10, 3 etasje, 50231 Borås. Hun døde ugift, så henne er det kanskje ikke etterkommere etter.Her er alle født i Tossene. Når det så gjelder siste søsken av Elfrida Karolina, nemlig Augusta bernhardina så har jeg ikke funnet noe.Vil du ha adressen fra Eniro , så send meg evt gjerne en mail alenehagen@hotmail.comFor ordens skyld alle stedsnavn som jeg har nevnt i dette innlegget og tidligere er i Gøteborg og Bohus län.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.