Gå til innhold
Arkivverket

[#72146] Edvard Kjellnes-flyulykke 1945


Gjest Bjørg Hukkelberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørg Hukkelberg

På Vestnes kirkegård står minnesmerke over falne under krigen. En av dem var min svigerfars søskenbarn,Stabssersjant Edvard Kjellnes f 5-7-1909.Det er sagt at han døde i en flyulykke 31-3-1945. Hvordan kan jeg finne ut mer om dette? Fins det kilder jeg kan lete i ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Flyet var knapt nok på vei til fortsatt okkuperte Norge ? Graden hans tilsier noe teknisk. Vera Henriksen har skrevet Luftforsvarets historie. Noe å hente der ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Edvard Kjellnes er ikke på Luftforsvarets lister over falne i 2. verdenskrig. (Kilde: 'Hærens og marinens flyvåpen 1912-1945')Jeg vil anbefale oppslagsverket 'Våre falne'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Hvis han hadde vært i de norske styrkene ville han vært oppført enten han døde i militær aksjon eller ved en sivil ulykke.Er det en mulighet for at han var bosatt i USA og deltok i de amerikanske styrkene? Det var bl.a. et eget kompani med norsk-amerikanere Det er skrevet ei bok om dette kompaniet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Veit ingenting om dette, så jeg er glad for alle innspill. Har nå skrevet mail til Vestnes sogelag, så får jeg se om de har noe, pluss at jeg har gjort det samme til forsvarsmuseet. Det rare er at dette aldri var nevnt blant de eldste i slekta, som nå er borte.Har bare sett det nevnt i papirer etter svigerfar, og på minnesmerket i Vestnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Selv om Flyvåpenet ble opprettet, var det en del nordmenn som fortsatte i det engelske, RAF. Stabsersjant var en mere vanlig tittel i England enn i det norske flyvåpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Nordmenn som gjorde tjeneste i det britiske flyvåpenet og falt, er ført opp på Flyvåpenets lister over falne (se 7)og i boka 'Våre falne'.Det norsk-amerikanske kompaniet: 99th Battalion (Separate) US Army. Det finnes en god del om det på nettet.Boka jeg nevnte er: Gerd Nyquist: 'The 99th Battalion' Aschehoug (1980). Jeg aner ikke om Edvard Kjellnes er nevnt der. det er bare 'et skudd i blinde'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

På DIS-gravminner finner jeg at det står:' Falt for fedrelandet, frihet og rettferd på veg til Norge 31. mars 1945. Reist til ære av den amerikanske stat.' Kan hende det antyder tilknytning til USA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Ingunn Selnes

I O og M Rekdal: Gard og slekt, Tomrefjord,Øverås og Nerås: Står det s. 229. 'Edvard f. 1909 reiste til Amerika, 17 år gammal. Han var flygar og deltok under krigen på amerikansk side. På veg heim etter krigen omkom han i ei flyulykke'.Før det vart felles minnesmerke krigsminnesmerke, vet jeg at det ble lagt ned blomster på Edvart si grav ved Vestneskirka på 17. mai.Mvh. Randi Ingunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Ingunn Selnes

Nei, det var den ikke, jeg bare skrev av det som stod i bygdeboka. Under Dis-Norges gravminner er det forresten kommet bilde av feil gravstein på Edvart. Jeg har sendt inn merknad på det.Mvh. Randi Ingunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Ja, jeg så også det. Jeg håper jo at det skal ha vært tema for noen av årsskrifta til Vestnes sogelag.Det ser ikke ut til at det var så mange fra Vestnes som falt i krigen. Får avvente svar derfra. Takk skal du ha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Takk. DET var interessant. Fant jo at det hadde vært ulykker denne dagen. Så var det å finne hvilket fly Edvard var med. Hvis det er råd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Bjørg, Til ditt innlegg 17:Den siste perioden av krigen i Europa ble det utført massiv bombing av Tysland for å tvinge fram en kapitulasjon. F.eks. sendte det amerikanske flyvåpenet den 31 mars 1.348 bombefly og 889 jagerfly mot Tyskland. Av disse gikk 5 bombefly og 4 jagere tapt.En mulighet for å få vite hvordan Edvard Kjellnes døde, er å kontakte det amerikanske flyvåpenet. Det finnes flere muligheter på nettet, bl.a. www.armyairforces.com Under Research Help vil du finne flere adresser for spørsmål. Hvis du skriver så husk å understreke at du er en relative og vis til minnesmerket.Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Kjellnes Schei

Edward Kjelness er min grand onkel og yngste bror til min morfar Gabriel Kjellnes. Edward reiste til USA i 1926, sammen med sin far.Edward vervet seg i Los Angeles i april 1941.I mars 1942 kommer han til Camp Hale med Batt.99 (en norsk batt i US Army) I Mars 1943 blir han plukket ut av OSS (forgjengeren til dagens CIA og Special forces] Edward var en av USA`s første commandosoldater. Høsten 1944, rett etter D-dagen, hopper han inn bak fiendens linjer i frankrike for å drive sabotasje mot tyskerene. I mars 1945 er han på vei til norge, (operasjon rype) ledet av William Colby (CIA sjef 1973-76). Flyet til Edward fant ikke droppstedet pga dårlig vær og måtte vende tilbake til Skottland. Flyet fikk motorproblemer og styrtet i Kirkwall, Orkenøyene. Kun co.piloten overlevde. I hovedinngangen til CIA står en statue av William Donovan (grunnleggeren av OSS/CIA) og en bok i stein,(Book of honnor)med 116 navn. Edward er en av disse.Hvert år er det en minnesermoni og kransenedleggelse her.Ta en virtuell tur til CIA og se selv, eller søk google på Kjelness (1 L,2 SS) i navnet. Mvh Kåre Kjellnes Schei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Helt utrolig å få et slikt svar, og attpå til få kontakt med slekt. Jeg har forska en del på denne slekta, da min svigerfar så smått hadde begynt. Han var Edvards søskenbarn,sønn til Guriannas søster Ane Marta. Hun var gift Hukkelberg på Aukra. Veldig kjekt med telefon i går. Kunne godt tenkt meg kontakt ang slekta. E-postadresse: k-hukkel@online.no Nok en gang tusen takk. Hilsen Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.