Gå til innhold
Arkivverket

[#72148] Oluf og Einar Olufsen eller Gundersen født 21.08.1886 i Oslo, hvor ble de av?


Gjest Else Granum
 Del

Recommended Posts

Gjest Else Granum

Oluf og Einar ble født 21.08.1886 Lenke på Rikshospitalet i Oslo. Foreldrene var Snedker Oluf Gundersen og pige Pernille Enersen (Einarsdatter). Jeg finner ikke disse tvillingene i FT 1900, det er mulig det er satt bort/adoptert bort. Noen ideer om hvor jeg kan lete?Else Granum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Granum

Jeg vet ikke noe om Oluf og Einar. Hvis det er som jeg tror er dette brødre av min bestefar. Foreldrene var ikke gift. Pernille forble utgift men jeg vet ikke noe om hvor det ble av Oluf Gundersen. Jeg har forsøkt og se på døde i Oslo, det kan se ut som de hørte hjemme i Gamle Aker kirke (adr. oppgitt ved dåpen er Krogen 8)Mvh Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Ifølge familysearch fikk de også et pikebarn f. 22.07.1879 i Oslo, død udøpt 08.08.1879, gravlagt 12.08.1879, ført i Domkirken med mors navn oppgitt, men innførselen overstrøket. Jeg finner ikke innførselen et annet sted med begge foreldrenes navn. Men fam.search må jo ha dette et steds fra?Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=665&idx_id=665&uid=ny&idx_side=-193>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Granum

I 1900 bodde Pernille på Negård, Hof i Solør, hos sin bror. Hvor Oluf Gundersen bodde vet jeg ikke. Min bestefar Frithjof Olufsen Negård var sønn av Pernille Einarsdatter og Oluf Gundersen. Begge foreldrene var fra Hof i Solør. Pernille var født på gården Helstad og Oluf på gården Haug. Det ser ut som alle disse barna hadde samme foreldre, min bestefar er også født på Rikshospitalet 13.12.1883 [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050829040622.jpg>Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Denne gaten tilhører Vålerengens kreds, men jeg finner ikke oversikt over konfirmerte for Vålerengen i kirkebøkene, dessverre. Det ville vel gitt en avklaring om det er rett person, som jo er ganske trolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Granum

Det er Fritjof som bor i Oslo hos sin onkel i 1900.Pernille var som sagt ugift og hun flyttet tilbake til Hof og var husholderske for sin bror som var enkemann. Av økonomiske grunner er det vel en mulighet for at tvillingene ble 'satt bort'.Det er blitt fortalt at hun hele livet var 'flau' over og være ugift, så det er mulig familien ikke viste om alle barna hun hadde fått mens hun bodde i Oslo.Det er jo en mulighet for at det er Einar som er pleiesønn i 1900. Jeg får ta en tur til Byarkivet og se om det er noen flere opplysninger der om Einar.Dette var jo i Oslo så kanskje det finnes noen opplysninger om hvilke barn fattigvesenet tok seg av.Mvh Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Kanskje du kan henvende deg til Vålerenga menighet og spørre etter ham blant de konfirmerte? Der vil nok foreldrenes navn stå. Antar at prestekontoret ennå har konfirmantbøkene, siden de ikke er blitt scannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Granum

Hei SolveigJeg har ikke tenkt på skiftene (dumt av meg) så det kan vel bli en tur til Hamar. Nå vet jeg at skiftene vil komme på nettet i løpet av høsten men jeg tror ikke det blir så nytt som 1912.Hei ErlingJeg tror ikke det er 'min' Oluf som reiste, han ville vel skrevet Oluf Gundersen Haug, men dette er jo noe og undersøke nærmere.Takk til dere alleMvh Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Denne Ole Gundersens far her Gunder Martiniussen da Ole G giftet seg mars 1884 i Oslo med Kristine Olsdatter. Kanskje det er feil mann, i så fall må han ha vørt gift da han ble far til tvillingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.