Gå til innhold
Arkivverket

[#72152] Adopsjon ca. 1920


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Min farfar adopterte, sammen med sin første kone, en gutt ca. 1920. Gutten var f. 1919, og hans biologiske foreldre er kjent (jf. kirkeboka). Farfar ble enkemann 2 år etter dette og giftet seg så med min farmor.Så vidt jeg har forstått, visste ikke gutten at han var adoptert før i voksen alder, og han brukte hele livet min farfars etternavn. Han døde for 27 år siden og etterlot seg ingen barn.Jeg vet ikke 100 % sikkert om det var snakk om noen formell adopsjon (i så fall såkalt 'svak' adopsjon), men jeg går ut fra det, siden han ikke hadde noen kontakt med sine biologiske foreldre - selv om de (som imidlertid ikke var gift med hverandre) bodde i nærområdet.Hvilke praktiske (og juridiske) muligheter har jeg for å få nærmere opplysninger om denne saken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det første stedet det er naturlig å sjekke er opplysningene som ble gitt skifteretten ved dødsfallene til adoptivforeldrene, adoptivmor ca. 1921, og seinere ved adoptivfars død. Der skal det framgå om det er snakk om pleiebarn eller adoptivbarn, og det skal normalt være henvisning til resolusjon.Jeg vil tro de fleste 'adopsjoner' ca. 1920 var pleiebarnforhold ('de hadde tatt til seg'), uten formell og juridisk adopsjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Farfars første kone døde sommeren 1922, og han giftet seg med farmor høsten 1924. Farfar var dermed 'alenefar' til gutten i over to år, mens den biologiske mora bodde i nærheten. Dette kan jo styrke antakelsen av at det var snakk om adopsjon. Nå var det riktignok slik (etter det jeg har forstått) at farmor en periode før hun og farfar giftet seg var hushjelp hos ham (og dermed også barnepasser).Jeg skal i første omgang sjekke skifteopplysningene fra 1922.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Andreassen

Hei. Jeg leter etter en gutt som skulle være født ca. 1919 - 'sørpå', og det er jo som å lete etter nåla i høystakken. Det var min bestemors søster som fikk denne gutten og hun var ikke gift. Det ville vært flott om jeg kunne fått navnet på moren- gjerne på privat mail.Rita ritasepost@live.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.