Gå til innhold
Arkivverket

[#72153] Kirsten og Elisabeth/Lisbeth Pedersdatter Galt. Opphav?


Gjest Karina Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Karina Hansen

Jeg søker informasjon om disse Galt damene som jeg har i min familie. Jeg regner med at de er søstre både for at de heter Pedersdatter, og at de figurerer som fadre for hverandres familier.Hvor kom de fra, og hvem er deres familie? Noen som har kjennskap til Galt navnet?Kirsten Pedersdatter Galt ble gift med Jacob Folchers/Volchers i 1669, Bergen: [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=9&filnamn=vigd1663_1&gardpostnr=352&merk=352#ovre>LenkeElisabeth/Lisbeth Pedersdatter Galt ble gift to ganger i Bergen: Johan Fridrich Schekeler/Sekeler i 1670, Bergen: LenkeDe fikk to barn sammen: Jan Casper født 1672,Nykirken død samme år. Johan Fridrich født 1673, død samme år. Faren døde også i 1673.Jan Tidemann i 1677,Bergen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Frå Surnadal på Nordmøre finn vi i tiendelister, skattelister og tingreferat ein Erik Galt, seinare sonen Jon Erikson Galt på garden Nedre Sæter. Eit minne etter dei er truleg namnet Galtmettet, som ligg på 'Mettet' i bytelina mot garden Åsen.Kanskje kom dei frå Vestlandet, som så mange andre på den tida? Mvh. Endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Frå Surnadal på Nordmøre finn vi i tiendelister, skattelister og tingreferat ein Erik Galt, seinare sonen Jon Erikson Galt på garden Nedre Sæter. Eit minne etter dei er truleg namnet Galtmettet, som ligg på 'Mettet' i bytelina mot garden Åsen.Kanskje kom dei frå Vestlandet, som så mange andre på den tida? Mvh. Endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karina Hansen

Takk Endre for tipset!Mulig at de kan være fra andre steder på Vestlandet, da jeg ikke kan finne noe særlig informasjon om dem i Bergen.Jeg mener også at etternavnet finns i Danmark,men har det kobling til disse her i Norge?Mvh Karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.