Gå til innhold
Arkivverket

[#72155] Hvor ligger Legeraas Sveen? (kirkebok Ringebu 1746)


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Et uekte barn Mari ble døpt i Venabu kirke Ringebu 30/1-1746 med foreldre Sigrid Eriksdatter og Jon Ingebretsen. Det står ikke bosted på noen av foreldrene, heller ikke når de senere ble trolovet/viet.Sigrid Eriksdatter ble Palmesøndag 1746 publice absolveret og farens navn blir angitt til Joen Ingebretsen Legeraas Sveen, se nr 1 1746:Kildeinformasjon: Oppland fylke, Ringebu, Ministerialbok nr. 2 (1734-1780), Publice absolverede 1741-1747, side 440-441. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9263&idx_id=9263&uid=ny&idx_side=-224>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

ang navnet Legraasveen.Ikke kjent med navnet Legraasveen jeg heller,så dette er ikke til mye hjelp.Finner en Ingebret Halvorsøn Legraasveen som ble gravlagt 26.12. 1749,88 år gammel: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=0520begr&gardpostnr=2516&merk=2516#ovre>LenkeSamt denne Berthe Engebretsdatter Legrosveen ,42 år,som døde i 1737: LenkeHalvor Engebretsøn Legrosveen/Rotaashaagen og Anne Pedersd får en sønn Eric i 1735. Lenke Arne (Engebretsøn) L'grosveen og Mari Tostensd får en sønn Joen i 1742:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Takk skal du ha, Ann-Mary. Dette var virkelig nyttig.Jeg forsøker å knytte bostedet Legraassveen til Jon Ingebretsens opprinnelse. Det ser jo ut at det kan være slekt av ham i de lenkene du har lagt her.Legrossveen, plass under en gård Legeraas eller lignende som kanskje også kunne gå under et annet navn?Fortsatt åpen for innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg kan tilføye at da datteren Siri ble døpt 2/7-1748, omtales faren som Jon klokker. Ved datteren Karis dåp 2/7-1752 fremgår det at Jon er klokker i Setningslien kirke (Sollia kirke).Men så var det Legeraas/Legerossveen. Noen lokalkjente der ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det uekte barnet Mari nevnt i mitt første innlegg ble altså døpt i Wenneboe kirke. Fadderne kommer fra Bø, Bringsrud, Svendstad, Svendstadstuen, alle gårder i Venabygd. Det er kanskje grunn til å anta at Legraassveen også finnes der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn P. Hagen

Innlegg 1: Mari vart døpt i Venabygd kyrkje. Dette var nok fordi mora Sigrid Eriksdtr. var frå Bø i Venabygden. Innlegg 4: Arne Engebretsen Lægraasveen og Mari Tostensdtr får ein son (Engebret) i 1735 døpt 2/2. Der står det Lægraasveen ved Seygelstads. Dette er i Ringebu hovedsogn på vest sida av Gudbrandsdalen.mvh Torbjørn Hagen, Venabygd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Takk skal du ha, Torbjørn. Dette er veldig god hjelp for meg videre. Da antar jeg den første kausjonisten ved trolovelsen 5/11-1747 er Johannes (Se)ygelstad, se lenke i innlegg 2.Sigrid Eriksdatter hadde ifølge kirkeboka et leiermål før Mari. Det må være Lars døpt 14/10-39. Faren var soldat Torger Ericksøn. Noen annen mulighet finnes ikke etter søk i databasen.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn P. Hagen

Den første kausjonisten ved trolovelsen 5/11 1747 er Johannes Seygelstad. Du har nok rett i at det er Sigrid Eriksdtr. Bø som får sonen Lars døpt 14/10-1739 mvh Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det jeg nå håper, er å ha funnet riktige foreldre til Kari Jonsdatter født 1752, gift 1773 med skoleholder Bølloug Eriksen. De bodde i 1801 på Rydningsøyen i Folldal.Søsteren Sigrid (Siri) født 1748 ble gift 1767 med Jon Pedersen Atnebroen. Både Kari og Sigrid hadde bosted Vuluvolden da de giftet seg.Søsteren Mari født 1746 vet jeg så langt ingenting om. Flere barn enn disse tre, var det ikke, bortsett da fra en Kari som døde før dåpen i 1751.Det ble begravet en Sigrid Eriksdatter 16/8-1807, 91 år gammel, bosted Vuluvolden i Setningslien. Er hun den 'riktige' Sigrid? Jeg kan forresten ikke finne henne i 1801.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn P. Hagen

I boka 'Sollia 2' av Bjørn Brænd Ugitt av Stor-Elvdal kommune i 2007 finn du på side 282 under omtale av Østre Vuluvollen omtale av både Kari Jonsdtr og hennes foreldre. Foreldra var Sigri Eriksdtr. og Jon Jonsen. Dei fekk rydningsseddel på Østre Vuluvollen 19/10 1753 of fløtte dit i 1754 frå Klokkerstua mvh Torbjørn Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hvis klokkeren het Jon Jonsen og ikke Jon Ingebretsen, så er best jeg tar meg en kikk i bygdeboka! Takk for informasjonen, Torbjørn.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg fikk jo en mistanke igår da jeg i kirkeboka så et barn som var hjemmedøpt av Jon JONSEN klokker. Men nå er bygdeboka i hus, og jeg får rettet opp det som er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Ifølge bygdeboka skulle Jon Jonsen og Sigrid (Siri) være gift 23/11-1741. Jeg fant dem ikke i kirkebok for Ringebu, men i kirkebok for Rendal. Se øverst til venstre:Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Rendal, Ministerialbok nr. 1 (1733-1787), Ekteviede 1740-1743, side 181. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9189&idx_id=9189&uid=ny&idx_side=-177>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Dette får være nok her. Jeg begynner før eller senere på et nytt tema. Overskriften i dette temaet er på det nåværende tidspunkt lite beskrivende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.