Gå til innhold
Arkivverket

[#72159] Hans Hansen Bauge f. 1861 til South Shields, England


Gjest John Bauge
 Del

Recommended Posts

Gjest John Bauge

Hans Hansen f. 13. august 1861 i Skånevik flyttet i 1873 til garden Bauge, som fra da av ble familiens etternavn. I ung alder reiste han til South Shields. England, giftet seg der og kom aldri hjem igjen, men sendte bilder av seg og ungene, to gutter og muligens ei jente. Jegg har søkt etter han The National Archives og Findmaypast.com, men uten antydning til napp. Er det noen som har gode ideer om hvor han og familien kan finnes igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Ostrem

Hei,Vet du når han flyttet til England, og hva hans yrke kan ha vært? Jeg har søkt litt på ancestry.com men det nærmeste jeg har funnet er en Hans Hansen (alder 31 år, dvs født 1860, født Norge) i North Shields, Northumberland. Dette er fra FT 1891, og han står oppført uten familie. Han står forøvrig oppført som sjømann blant flere andre, så dette er kanskje feil person. Det kan nevnes at North og South Shields kun er adskilt av en elvemunning.Mvh, Sigurd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Bauge

Nei, dessverre. Jeg ser av folketellingen her hjemme at han var utflyttet - jeg tror for lengst - før 1900. I den lokale bygdeboka står han som ugift, jeg tolker det som om han reiste før han giftet seg, antagelig så snart han ble voksen. Han var eldstemann i en stor søskenflokk, så jeg tenker meg at han dro rundt 1880. Derfor er jeg usikker på om han har brukt Hansen eller Bauge som slektsnavn. Jeg har et bilde som kommer fra South Shields, hvor det er skrevet bakpå: Betty og Stan og Leslie (barn). Jeg innbiller meg at Stan må være en av hans sønner, Leslie barnebarnet. Takk for interessen! mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristine Coan

Hvis du bruker free bmd South Shields er i County Durham. Jeg fant bare en Thomas Bauge f. Gateshead i 1918. Hvis Hans brukte Bauge det kunne vare mange stavemåter på den.Det er lettere med Hansen Det er en Stanley Hanson f. 1897 i Sunderland og en Herman Stanley Hanson f 1898 i Hartlepool.Når var bildet tatt? I 1920 eller 1930 tallet eller tidligere. Er det formel eller uformel? Hvor gammel er Leslie, for eksempel, småbarn eller eldre?Det er flere Leslie Hanson/Hansen/Hensen født i mellom 1900 og 1932 (kanskje mer fordi etter 1930 free bmd er ikke helt avskrivet). Det er to som var født i South Shields Leslie Hanson f. 1925, mor's etternavn Stobbs og Leslie Henson f. 1926 mor's etternavn Mitchell.Det var en Henry A Henson som var gift med Elizabeth Mitchell i 1926, i South Shields (Elizabeth kan vare Betty) og en John Hanson som var gift med en Ellen Stobbs i South Shields i 1909.På 1911 census online det er en Leslie Hansen med mor Maud Elizabeth, men hans far var Otto Frederick Hansen f.c. 1884 i Danmark.Det er også flere Stanley Hansons i Co. Durham i 1911. Jeg er medlem av Genes Reunited og kan prøve ta kontakt med dem som har en Stanley eller Leslie Hansen i traerne hvis du har lyst.mvh Kristine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Bauge

Her var det mye spennende. Jeg nøster videre, samtidig som jeg er takknemlig for tilbudet om kontakt inn i Genes Reunited. Synes også Durham høres spennende ut, det er rette området! Legger ved det omtalte bildet. Det er et privatfoto ('Dad took this in the back garden'. Bak på samme bildet står det også, med en annen håndskrift noe som jeg tolker som Leppie og Hennes man, hvilket åpner for at Betty er barnet i familien. Kan bildet være tatt rundt 1930? mvh John

bilete7578.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristine Coan

Hei John, Ja bildet kan være tatt 1930 eller kanskje litt tidligere fordi Leppie's kåpe ser ut som fra 1920 tallet.Før jeg prøver med GR kan du gjøre det litt klare for meg om navner i familie? Bildet du har inlegget har bare en navn 'Leppie' skrevet bakpå. Det er en veldig uvanlig kjælenavn på Engelsk. Synes du ikke at det er 'Leppie' som må være etterkommeren av Hans,datter eller barnebarn? Hvor kommer navner 'Stan, Bettie og Leslie' fra? Er det et annet bilde? Hvis Stan er mannen til Leppie det er sikkert han vil har et annet etternavn.Har du bilde med Hans og hans 3 barn? Er det noe skrevet bakpå eller kan du gjette når det ble tatt for eks 1900 tallet?Er det mulig at det er en søn av Hans som reiste til England?Jeg har noe urls du kan prøve. Genuki: [url="http://www.genuki.org.uk/big/eng/>http://www.genuki.org.uk/big/eng/For Family Records i North East England: http://www.nebmd.co.uk/A South Shields community website

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.