Gå til innhold
Arkivverket

[#72163] Christianias vaktmester Ole Andersen Bang


Gjest Jan Christensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Christensen

Ole Andersen Bang ble forlovet 11 juli 1735 i Aker kirke i Oslo og gift 13 juli med Elisabeth Amalia Bremer. De fikk en datter Margaretha Elisabeth 4 nov samme år, før Ole Andersen dør 1740, begravet 16 juli på vaterland i Oslo. Kona var da gravid og en datter Olia Sophia ble født 6 aug 1740.Men hvem var Ole Andersen Bang ? Hvor kom han fra ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Brøgger

Dette ekteparet har vært diskutert flere ganger på Brukerforum, se f.eks. 58362: Slekten Bremer http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exeDer skriver du 22.7.2008 22:28 (19) bl.a: (Angående barn av Elisabeth Amalia Emanuelsdatter Bremer og 'Christianias Vagtmester' Ole Andersen Bang.) 'Jeg har kun notert 2 stk. Elisabeth Amalie døpt 4 nov 1735 og Olia Sophia, døpt i domkirken 6 aug 1740. Hun dør kort tid etter og blir begravet på Vaterlands kirkegård (domkirken) 14. mars 1741. Faren Ole Andersen Bang ble begravet 16. juli 1740, og andre barn mellom 1735 og 1740 har jeg ikke funnet. Jeg har lett gjennom domkirkens kirkebok, men har ikke funnet flere.'I denne debatten og andre har det jo blitt avklart meget om Bremer-familien. Men det har ikke kommet frem mer om Ole Andersen Bang. Håper det går bedre denne gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ikke mye å tilføye fra min side siden sist, men Elisabeth Amalia Bremers død er kjent - jeg visste ikke at den var etterlyst i tema 58362. Hun begraves 19. april 1773 (Opsloe) som Amalia Borch og er hospitalslem.Skiftet etter Ole Andersen Bang gir ingen opplysninger (utover at balansen ga røde tall) til hjelp i denne sammenheng. Men at vielsen var i Vor Frelsers Kirke, men første barn døpes i Opsloe, tilsier at han bodde der (Opsloe) i 1735.Jeg har en mistanke om hvem som er hans far, men dette bygger ikke på annet enn gjetning og før jeg har funnet 'kandidatens' skifte (holder på med Aker-skifter i skrivende stund), vil jeg holde dette for meg selv - sjansen for skivebom er for stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Nå har jeg hurtiglest skiftene i Opsloe frem til ca. 1760 og - med mindre jeg har oversett noe i farten - fantes det ingen arvelater/arving som var til hjelp. Så får jeg sette min lit til Aker, men det er et større lerret å bleke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Det må vel være vagtmesteren i Christiania (Ole Andersen Bang) som er oppført som ugift far ved barnedåpen til Olea på Nøtterøy i 1734 ? [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=dp07221686&personpostnr=4273&merk=4273>Lenke og nest øverst, høyre side Lenke .Barnets mor, Madammen :Maria Grete Blix har bosted i Christiania. Og denne Geheime R:Inde Huusman (Hvor Ole Andersen Bang tjenstegjør) må være hun som eier grunnen til den gården i Christiania som Christian Lassen pantsetter i 1735

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Først takk til Iver, jeg kjente ikke til barnet på Nøtterøy.Slottsfogden Hans Christensen Bang kunne Ole Andersen Bang teoretisk vært barnebarn til, men det er lite sannsynlig. Men et 'hint' er at Hovedtangen er neste mål mht. skiftesøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Bare føye til, Ole Andersen Bang tjenestegjør hos Karen Nielsdatter Toller. Etter mannens død (1718) selger hun over årene en del av de eiendommer de hadde vært i besittelse av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg svarer som et såpestykke, utgangspunktet var at moren het Olia/Olea (ikke svekket gjennom din opplysning fra Nøtterøy) og faren Anders. Det gir ikke mange kandidatene i Christiania/Aker (om den avgrensningen holder), men Bang-navnet volder problem i tillegg til en til nå manglende dåp eller verifiserende skifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Toten er ikke mitt spesialområde, men jeg antar du sikter til sognepresten Knut Sevaldsen Bang og Inger Thomasdatter Blix.Men jeg er redd at dette alene er for lite å gå på med mine begrensede kunnskaper om overnevnte personer, dog mener jeg å huske at dette Bang-navnet er et gårdsnavn. Uten mer hjelp fortsetter jeg nok bakover med vaktmesteren som utgangspunkt. (For all del, jeg tar imot alle tips)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

ANDERSEN v.s. ARNESEN er muligens også en problematikk som kanskje kan høre hjemme her.I den forbindelse, så tenker jeg på en (eventuell bror) Peder Arnesen (Bang?) som (iflg.FS-opplysninger) ble begravet fra Vaterland 14.jul.1754. Han skal ha vært gift med Dorthe Maria Andersdatter Klingenberg. Han skal være sønn av Arne Pedersen Bang (døpt 22.0kt.1658 Lenke )IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg kjenner til Peder Arnsen og Dorothea Maria - sistnevnte som ikke er Andersdatter, men Christiansdatter. Jeg tror du kan glemme innsenderen til FS, men det er korrekt at datteren Sophia Dorothea brukte slektsnavnet Bang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Jan Christensen

Er det noen som har kommet frem til en løsning vedrørende Ole Andersen Bangs opphav? Ser av tidligere innlegg at Geir KB (7) hadde tanke for å lese gjennom Akers skifter. Har samme tanken selv, men dersom det allerede er gjort, er det bortkastet tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.