Gå til innhold
Arkivverket

[#72164] Gammel redskap - hva er dette?


Gjest Geir Thorud
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Thorud

En bekjent har redskapen på bildet stående på gården, men vet ikke hva det er.Redskapen består av en sylinder som kan sveives rundt. Legg spesielt merke til de rektangulære hullene i sylinderen. Under sylinderen sitter et brett, som i bakkant går helt inn til sylinderen.Det er godt mulig at det mangler vesentlige deler.

bilete7572.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

For meg ser det ut til at det har sittet noe klosslignende på valsen. Når du dro den rund ville antagelig det som ble dratt gjennom bli knust eller knekt på en måta. Jeg får mest assosiasjoner med arbeidet som gjort med ei bråke hvor de knekte linstrået før det ble skavet til ren lin. Formen på redskapen minner om en hakkelsmaskin, men jag får ikke utformingen til å fungere mot arbeidsoppgaven til en hakkelsmaskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Ser ut som det henger striesekker på veggen ved siden av maskina, men det er ikke sikkert det har med dette redskapet å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Takk for alle svar.Strisekkene er nok tilfeldig plassert.Redskap for å tørke tøy har vel to valser, i alle fall de jeg har sett.Det finnes annen redskap for å bearbeide lin i samme bygget, så det er mulig at det er en bråke. Jeg skal forsøke å finne ut mer om hvordan bråker ser ut. Skal også undersøke valking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Ola i nr. 4 har absolutt rett.------------------------------I min barndom hadde vi noe lignende som ble brukt til aa presse vann ut av klaesvasken. Vi kalte det en 'rulle'.Hvor jeg slet, (8-10 aar gammel) - og som jeg mislikte det.Hilsen Helge Randers Naess, som er forsvunnet til England.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Ola i nr. 4 har absolutt rett.------------------------------I min barndom hadde vi noe lignende som ble brukt til aa presse vann ut av klaesvasken. Vi kalte det en 'rulle'.Hvor jeg slet, (8-10 aar gammel) - og som jeg mislikte det.Hilsen Helge Randers Naess, som er forsvunnet til England.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.