Gå til innhold
Arkivverket

[#72170] Svenske Inga Malvina Johansdtr. f. 1880, hennes opphav?


Gjest Aud Sandbu
 Del

Recommended Posts

Gjest Aud Sandbu

På det svenske Släktdata har jeg kommet over en vielse 12.03.1897 i Skee sogn, Strømstad, mellom Christian Albert Jensen Braatur og Inga Malvina Johansdotter. (Ref. Vigselregister Skee-V6 (148602)Jeg er rimelig sikker på at brudgommen er den norske Christian Albert Jensen Braaten f. 04.04.1873 i Idd.Om Inga Malvine Johansdtr. står det oppgitt ved vielsen at hun er født 12.02.1880. Jeg finner ikke mer om henne i Släktdata.Er det noen som klarer å finne ut mer om Inga Malvina? (Hvor født, hvor og når døpt, hennes foreldre etc.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Kristin Elvsveen

Hei Aud!dette er Inga Malvine i folkräkningen for Sverige i 1880.Namn: Inga Malvine Hemförsamling: Skee moder Hemort: Kroken Öfre Kontrakt: Wikornas Norra Län: Göteborgs och Bohus Födelseår: 1880 Födelseförsamling: Id Norge Civilstånd: Ogift (O) Kön: Kvinna Familjeställning: d. Famstkod: Barn (B) Familj nr: 1 Sida: 65 Rad: 5 Om hushålletPersoner i hushållet: Fam. nr 1Joh. Edvard Andersen, f. 1849 i Aremark Norge, Smed Johanna Maria Brynhildsdtr, f. 1848 i Id Norge Axel Bernhard, f. 1876 i Id Norge Jenny Emilie, f. 1878 i Id Norge Inga Malvine, f. 1880 i Id Norge Carl Frithiof, f. 1886 i SkeeHer finner du opplysninger om at hun er født i Idd i Norge og da er det vel bare å finne henne i kirkeboka,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Kristian Albert Jensen Bråten og kona Inga Malvine Johansdtr. skal etter det jeg har fått opplyst, ha fått 15 barn. Jeg har funnet:1. Thorvald Reinart f. 15.12.18962. Aksel Hugo f. 29.07.18983. Gunda Marie f. 29.11.18994. Arne Kristian f. 08.09.19015. Alf Thomas f. 19.03.19036. Rakel Ovidia f. 26.07.19067. udøpt pikebarn f. 30.08.19088. Margit Synnøve f. 22.11.19099. Bryngel Torbjørn f. 12.07.191110. Borghild Maria f. 31.05.191511. Erik Helge Kristian f. 30.09.191712. Åke Ludvig f. 21.03.1920Det blir sagt at i denne søskenflokken skal det også være en Jakob, en Knut og ei Ingeborg. Mest sannsynlig må disse være født etter 1920.Er det mulig å finne opplysninger om disse tre siste i de lokale kirkebøkene for Skee, Strømstad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

I husforhøret 1886-1890 Skee side 375 Kroken og 1891-1895 side 413 bor samme plass bor flg familie:Smeden Joh Edvard Anderss. f 1849 Aremarkhustru Johanna Maria Brynhildsdotter 1848 idBarn: Axel bernhard 1876 IdJenny Emilie 1878 IdInga Malvine 1880 idHulda Josephine 12/8-82, død 19/1-85Carl Frithiof 5/2-86 SkeeReinhard Ingvald 17/6-88 Norge, død 2/7-89Dagmar Ingara 16/6-93 SkeeDette tok jeg med i tilfelle du ikke allerede hadde det.Så i 1900 tellingen på Kroken i Skee bor denne familien:Inhyses Stenhuggare Christian Albert Jenssen Braaten f 1873 Id.hustru Inga malvina Johansdotter f 1880 IdBarna:Thorvald Reinert f 1896 SkeeAxel Hugo 1898 skeeGunda Marie 1899 SkeeSå en husholdning til med flg:Carl Ljubart f 1896 Skee, oägta son. Stenhuggare. (jeg tolker at han er oägta son av Christian og Inga malvine.Jens Einhard Jenssen Braaten f 1875 Id. Stenhuggare. Det står at han er : br. Tolker det som bror og da må det jo være bror til Christian Albert.Av barnerekken du nevner i forrige innlegg har jeg funnet flg døde i dødboken:Aksel Hugo død 8/10-1955 i Skee, ogift man.Alf Thomas død 26/6-1969 Skee, ogift manBryngel Torbjørn død 18/6-1971 Skee, ogift manErik helge Kristian død 9/10-1995 Gøteborg gift manÅke Ludvig død 1/11-1970 skee, ogift man.I dødboken finner jeg også det som da er en av de 3 søsken du har hørt skal være der, og det er :Knut Vilhelm Kristiansson f 31/12-1904, ingen opplysning om fødested, men jeg har ikke funnet han i Skee på den dato. Død 15/8-1967 i Skee. Ogift man.De to andre søskenene du evt mangler har jeg ikke funnet. Har funnet noen i dødboken med Jakob og ingeborg som et navn i et dobbeltnavn, men har ikke klart å finne ut om det er snakk om søsken. Kan se litt mer på det i morgen.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Dette var en hyggelig overraskelse! Om du ikke har funnet noen opplysninger om Jakob og Ingeborg, så har du i hvert fall hjulpet meg med mange andre opplysninger som er av stor interesse for meg!Hjertelig tusen takk, Anne Lene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Så moro det var Aud. For å ta litt mer:Axel Hugo, Alf Thomas og Knut Vilhelm hadde adressen Kroken 1:1 i Skee.Bryngel Torbjørn hadde adressen Sandvik, 45090 Skee.Åke Ludvik hadde adressen Sandvik Pl. 5120 - 45200 Strømstad.Erik Helge hadde adresse Skogshyddeg 14B, Gøteborg. Han var gift man, gift 4/12-1948. Jeg har ikke funnet navnet på hans kone.Så har jeg nå også funnet Margit Synnøve, som het Hansson da hun døde. Født 22/11-1909 Skee. død 30/4-2000. Adresse: Viktorsberg- 45293 Strømstad. Hun ble enke 29/6-1964. Jeg har nok også funnet det som var hennes mann: John Einar Hansson f 25/4-1904 Skee. Død 29/6-1964 Skee. Adr: Bjørnerød 1:27. Gift 1930.Så KAN jeg ha funnet en til av de 3 siste du nevnte, men klarer ikke å stadfeste det 100%: Tor Jakob Kristiansson f 1/8-1913 Skee. Død 2/10-1974 i Skee som ogift man. Adr: Sandvik-45090 Skee. Det er nettopp adressen som gjør at jeg tror det kan være rett. Som du ser så har han samme adresse som Bryngel Torbjørn. kan det være tilfeldig da ? Jeg har ikke funnet Tor Jakob innført i dåpsboken, så jeg får ikke sett hvem foreldrene er.Men noen Ingeborg har jeg ikke lykkes å finne, desverre.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

For ordens skyld. Når jeg har lett etter de tre siste: Jakob, Knut og Ingeborg så har jeg antatt at de må være fødte i tiden 1895-1930.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Du verden , Anne Lene, her var det mange opplysninger jeg overhode ikke hadde ventet å få. Igjen skal du ha hjertelig takk!Ja, nå ser jeg også at det var plass til et barn født 1913, så det var flott at du har søkt i hele perioden 1895-1930. Det er jo flere barn som kom veldig tett etter hverandre, så Ingeborg kan jo også ha vært innimellom et sted. Ellers var jo moren født i 1880, så hun kan utmerket godt ha født barn utover på 1920-tallet.Ettersom Tor Jakob hadde samme adresse som Bryngel Torbjørn, og begge var ugifte, er det nærliggende å tro at disse to fant det praktisk å holde sammen. Så ja, jeg er overbevist om at du har funnet den Jakob som etter sigende hørte til søskenflokken. Glimrende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Så hyggelig Aud at du da har fått en del svar. Jeg er også overbevist om at Tor Jakob er bror her. Da er det vel bare en igjen. Kan Ingeborg være født i Idd ? Eller mener du det må være i Sverige ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Hyggelig at du spør, Anne Lene, men nå har jeg fått så mange opplysninger av deg at jeg synes ikke du skal bruke mer tid på denne Ingeborg. Selv har jeg sjekket kirkebøkene for både Enningdal og Idd uten resultat.Arne Christian f. 1901 var gift med min mormors søster som var født i Ullensaker. De var bosatt i Oslo. Et barnebarn av dem spurte om jeg kunne prøve og finne ut av hennes bestefars svenske slekt. Hun ble overrasket da jeg nevnte at de opprinnelig var norske. Tradisjonen innen familien har vært at de var/er svenske, slik at muligheten for at Ingeborg var født/døpt i Norge er lite sannsynlig. Men når dette er sagt, så skal man ikke stole blindt på 'manns minne' heller :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.