Gå til innhold
Arkivverket

[#72181] Slekten til jegersoldat Erik Larsen Moe


Gjest per evensen
 Del

Recommended Posts

Gjest per evensen

Jeg forsöker å finne slekten til Erik Larsen Moe. I 1824 var han jeger nr 35 i Jegerkorpsets 4.kompani på Akershus. Han giftet seg med Karen Olsdatter i mai 1824 Kan noen gi meg råd om en fornuftig fremgangsmåte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Erik Larsen, fodjæger 22 år og Maren Olsd., tjenestepige 29 år. Forlovere: Michael Amundsen og Ole Sorknæs? fodjægere. Viet 28/5 i kirken etter tillysning. Anm. Af .... stiftprovst Sigvardt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Forlovelse, par 25 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7377&idx_id=7377&uid=ny&idx_side=-27>Lenke Her står det da faktisk Karen Olsdt. og ikke Maren. En til med forlovelsen 26/3 Lenke Og her står folovernes navn mye tydligere. Enda en med vielse og nå står det at han var 21 1/2 år og at hun arbeidet hos stadskaptein Brede, nr.37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per evensen

Takk for tipset,Tom Erik! 'Min' Erik bör väre födt i 1802 eller 1803,altså ikke med i FT 1801.Gjenstår kirkeböker.I Öyer finner jeg en person: Erich,f.17/12 1803,döpt 25/12.Foreldre Lars og Sigrid Moshaugen.To av fadderne bruker etternavnet Moe. Problemet er at jeg kan bevise sammenheng mellom denne dåpen og 'min' Erik. Det finnes kanskje militäre arkiver som kan hjelpe meg?Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik Grannes

Hei.. I Ft 1865 finner vi en husmann Erik Larsen i Øyer. Alderen kan stemme med ham du har funnet dåpen på. Problemet er at han er ugift (ikke enkemann).Vet du om din Erik levde i 1865??teg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per evensen

I FT 1865 finnes 3 stk Erik Larsen med passende alder. 1 tjenestedreng i Borre,Vestfold. 1 gårdbruker i Aure,Möre og Romsdal samt en enkemann i Malangen,Troms. Det er desverre ingen indikasjoner på en militär fortid hos noen av disse. Det siste sporet jeg har av 'min' Erik er en innföring under döpte i Garnisonsmenigheten i Kristiania 1827 Der står det at han og Karen mistet en sönn för dåpen.Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik Grannes

Hei..Du har kanskje vært litt for lite åpen for ulike skrivemåter av etternavnet/patronymet.Blant dem du har gått glipp av er ugift husmann Erik Larssen på Larshaugen i Øyer, 63 år og født i Øyer.teg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per evensen

Hallo Tom ErikJo,det var enkelte jeg hoppet over.Problemet er at jeg ikke finner noen annen tilknytning til 'min' Erik enn navnet. Jeg hadde håpet at jeg skulle finne et eller annet militärt arkiv lagt ut på nettet, men det ser ikke slik ut. Jeg får fortsette å svette over kirkebökene i Kristiania-området.Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.