Gå til innhold
Arkivverket

[#72185] Jernbanefolk


Gjest Torgeir Kvalvaag
 Del

Recommended Posts

Gjest Torgeir Kvalvaag

Finns det noe verk som f.eks. 'Norske jernbanefolk'? Siden det finns tilsvarende over leger, lærerere, apotekere og jeg vet ikke hva, håper jeg at noen har samlet opplysninger om våre jernbanefolk også. Deres innsats under krigen skulle jo tilsi det. I tillegg til alle biografiske data som kan være nyttige. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg er ikke sikker, men Hamar er jo opptatt av jernbanen rent historisk.Jernbanemuseet på Hamar har et arkiv inneholdene navn og data på alle som har vært ansatt i jernbanen, og det er fullt mulig å hente opplysninger der.Ellers kan du se hva SAH har av bøker i sitt bibliotek her: http://asp.bibits.no/statsarkivet_hamar/.Søk på 'jernbane'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Ellers har tidligere arkivar Leif Midthaug laget et register over alle jernbanefolk i Norge i 1875 basert på folketellingene.Jeg vurderte en gang å publisere dette men ga opp tanken etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Takk for alle tipsene. Dette var jo svært. Det slår meg at det må ha vært så mange ansatte 'ved jernbanen' gjennom årene at svært mange av oss må ha en aldri så liten part i historia deres.Så kanskje flere er interesserte i emnet? Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

De norske jernbaner og deres personale har jeg tilgjengelig. 1.bind er driftshistorie, de neste 4 bind er personalbiografier. Det er bilder av de fleste ansatte, når og hvor de er født, hvem de var gift med og navn på barn, hvilke stillinger de hadde og hobbyer. Problemet med bøkene er at det ikke er personregister. De er inndelt i distrikter: Oslo, Drammen, Hamar, Trondheim, Stavanger, Bergen, Kristiansand og Narvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Flott, Carsten! Tar du et konkret spørsmål via e-post eller åpner du egen jernbane-tråd? I det første tilfellet trenger jeg adressa di. Har et visst behov for diskresjon. Skjønner det kan bli 'jobbigt', men jeg tror jeg kjenner distriktet. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Carsten,Omfatter boken også de som bygget jernbaner i Norge?I så tilfeller har jeg også behov for noen oppslag, men sender deg evt en epost når du har svart på spørsmålet mitt.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, Lars Ove, det kan han. I det hele tatt kan man sikkert tenke seg mange alt her, i og med at denne karen visstnok bodde ilike steder i sin barndom.For ordens skyld, se også etter en med samme navn fra Hosanger Hordaland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

En liten anbefaling til dere som ber om oppslag i disse bøkene. Dere bør skrive når de dere søker etter har vært ved jernbanen. Det er veldig mange utgaver av disse bøkene, lurer på om de eldste faktisk er fra 1800-tallet. Stort sett inneholder de (jeg har sett) lite personopplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.