Gå til innhold
Arkivverket
Gjest erling t. endresen

[#72193] Bernhard Bertin Andersen Ege, Oregon, USA. I folketellinger?

Recommended Posts

Gjest Litta Olsen

Hei ErlingDette var ikke enkelt, men jeg fant omsider en Bernard B.A. Eige i Astoria ved folketellingen i 1930:http://www.loslekt.com/misc/ege.jpeg (nr.74)Han er 'roomer' og det betyr vel leieboer. Ingen familie.Hilsen Litta

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest erling t. endresen

Takk for meget raskt svar, uten tvil rett person, 46 år i 1930, fisker, ankom 1911.En interessant sak er nettop at hans etternavn staves Eige.Jeg har aldri sett Ege-navnet stavet slik før. Det har vært skrevet Eke eller Eike. Men i dag står det, etter navnekommisjonens regler, 'Eige'. Denne stavemåten er så 'forhatt' i området at g-en stadig skrapes vekk eller beskytes. Jeg nevner dette som en kuriositet. Nå vet ikke jeg om senere tellinger er tilgjengelige?Uansett var det supert å få et tidsbilde av han så sent som i 1930.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest erling t. endresen

... det står 'Eige' på veiskiltet som viser vei til Ege /Eige.... osv,

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest erling t. endresen

Ja, slekta bruker Ege som normal stavemåte, så Eige i 1930-censusen må jo være 'et unntak'.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.