Gå til innhold
Arkivverket

[#72198] Knudsen (Saltrød) forfedre ?


Gjest Hans Cappelen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Cappelen

Jeg har leter etter eventuelle trykte kilder til følgende opplysninger som jeg har skrevet om på norsk wikipedia: Visstnok skal eldste kjente stamfar i mannslinjen til Christen Knudsen (født 25. januar 1813 på Saltrød og død 7. april 1888 på Øvre Frednes), være lagrettemann og bonde Aslak Gundersen Mørfjær, som levde på siste halvdel av 1500-tallet i Moland.Den første av Christen Knudsens forfedre i mannslinjen som eide Saltrød, var Knud Knudsen (ca 1662-1713), som i første ekteskap var gift med Ingrid Gunnarsdatter Saltrød (død 1697). Hennes far Gunnar Jensen og farfar Jens Gundersen, var medeier i Saltrød henholdsveis leilending på gården. Etter Knud Knudsen fulgte sønn etter far som eiere av Saltrød, med vekselvis navnene Christen Knudsen og Knud Christensen, opp til Christen Knudsen (død 1888).Kjenner noen av dere til trykte kilder som bekrefter alle eller noen av disse opplysningene? Noe av dette har jeg iallfall hentet fra Ellen Wessel og Lulli Knudsen: «Våre besteforeldre Guro og Christen Knudsen - deres barn og barnebarn», Oslo 1929.HIlsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Morken

I boken 'Trekk av Stokkens historie' av Harald Berntsen, står det en del om Knudsen familien under kapitlet Skipsbygging og sjøfart på side 150 og fra side 158 utover. Der refereres det til en familiebok av Jørgen C.Knudsen: 'Våre besteforeldre Guro og Christen Knudsen. Deres barn og barnebarn' mvh Ola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

Takk skal du ha - men det er altså den boka jeg allerede har. Jeg lurer på om det finnes andre trykte kilder, men er forberedt på at jeg må bruke mer primære kilder, bl.a. på nettet, for å få bekreftet opplysningene i de notatene som jeg har fått av flere. Hvis noen andre har arbeidet med denne slekt og disse personer, håper jeg de vil ta kontakt med meg. Kan da gjerne sende meg noen ord til meg på mitt kontor: hac krøllalfa hartsang (punktum) no.Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.