Gå til innhold
Arkivverket

[#72199] Berit Ingebregtsdatter (1827 - ?)


Gjest Øyvind Flatnes
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingebjørg Romulslie

Jeg har notert at Jacob Andersen Leinum f. ca. 1823 døde 30.6.1839 på Muleplass. Han var sønn av Anders Sivertsen Leinum og Magnhild Sivertsdt. Asgaard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Men så er det altså den Berit Ingebrigtsdatter Bjørseth som gifter seg i Melhus i 1851 med Peder Jensen. Hun var 22 år ved giftermålet, født 1829, og faren het Ingebrigt Ingebrigtsen Bjørseth. De flyttet til Overhalla og Berit Knudsen fant dem der så seint som i 1900 (innlegg 5). Ekteparet var da mormonere.Men om dette er den rette Berit, er jo usikkert.Jacob Andersen må han ha flyttet fra Melhus en eller annen gang mellom 1846 og 1851 og giftet seg med ei enke Anne Marie, Byneset. Mener å se at enka var jordmor.Jacob Andersen Leinum levde fremdeles i år 1900 - Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Nederst til venstre har jeg funnet innflyttingen til Byneset i 1851 - Sør-Trøndelag fylke, Byneset, Ministerialbok nr. 612A08 (1846-1859), Inn- og utflyttede 1846-1851, side 262. Permanent sidelenke:  [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2363&idx_id=2363&idx_listetype=fl&idx_kjonn=&uid=ny&idx_side=-1>Lenke Permanent bildelenke: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Flatnes

Når det gjelder Jacob Andersen, så skal han ifølge Peder ha blitt svært gammel, og tilbragte sine siste år i rullestol. Grethes informasjon stemmer overens med det jeg selv har funnet ut, så det var godt å høre at han ikke døde likevel. Da hadde jeg blitt forvirret. Jeg husker ikke helt om Peder oppga hvor gammel faren var da han døde, men det skal jeg få sjekket senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Jacob Andersen flyttet samme året som Berit Ingebrigtsdatter Bjørseth fikk et uekte barn med Peder Jensen og giftet seg med Peders Jensen og flyttet med ham til Namsos, altså i 1851. Da var Peder Jacobsen 5 år gammel. Hvis hun er moren til Peder Jacobsen, må vel gutten ha blitt igjen i Melhus. Jeg kan heller ikke se at Jacob Andersen hadde sønnen sin med til Byneset.Men spørsmålet om hvor det ble av Berit Ingebrigtsdatter og om hun er identisk med damen i Overhalla, er like uløst...Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Men det er jo løst! Dere har jo funnet hennes konfirmasjon i 1842, hennes ekteskap i 1851 og flytting.Randi Johnsdt. var først gift med John Larssen Leinum (før 1815), deretter i 1833 m Ingebrigt Ingebrigtsen Bjørseth og til slutt Simon Olsen Ekren.Her er dåpen til Berit Ingebrigtsdt. Bjørseth (nr.2): Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Hølonda i Melhus, Klokkerbok nr. 694C02 (1816-1857), Fødte og døpte 1827-1829, side 24. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16255&idx_id=16255&uid=ny&idx_side=-25>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Ja, det var mest ment som en oppsummering, og hvis nå Berit Ingebrigtsdatter som ble gift med Peder Jensen, er moren til Peder Jacobsen, så skjedde mye i den lille guttens liv i 1851. Faren (og kanskje også moren) flyttet ut av hjembygda og etablerte seg annet steds.Dåpen til Berit er også funnet (innlegg 17). Kanskje det finnes skifteopplysninger om Peder Jensen og Berit Ingebrigtsen etter 1900 i Overhalla?Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Flatnes

Nå tror jeg brikkene begynner å falle på plass. Det må være feil at Peder er Simon Ekrens søstersønn, selv om det står to forskjellige steder i bygdeboka at Peder var Simons søstersønn (og fostersønn). Det virker sannsynlig at Berit må ha vært datter av Simons kones forrige ektemann Ingebrigt Ingebrigtsen Bjørseth som døde i 1835. Det er kanskje ikke så rart at bygdebokforfatterne har blitt forvirret med et slikt slektskap.Jacob Andersen skal ifølge Peder ha levd til han ble 94 år, og han satt i rullestol de ti siste årene av livet. Det skal gi et dødsår rundt 1917. Her er i hvert fall Jacob Andersens dåp: Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16257&idx_id=16257&uid=ny&idx_side=-34>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Her er et dødsfall på Byneset i 1906: enkem. husm. Jakob A. Leinum, fattiglem, f. 1823 Leinum i Leinstrand, se nr. 10: Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Byneset, Ministerialbok nr. 612A12 (1898-1907), Døde og begravede 1906, side 108. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2736&idx_id=2736&uid=ny&idx_side=-115>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.