Gå til innhold
Arkivverket

[#72203] Nøtt i Møre og Romsdal


Gjest Ragnar Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ragnar Olsen

Jeg håper noen vet noe om forfedrene tilAnne (døpt Aniche) Knudsdatter Braute,Ørskog,Romsdal født 1787 gift medSimon Kildal Lund født 30.01.1796 i Øksnes, Nordland men flyttet og ble konfirmert Giske, Borgund i Ålesund. Han døde 24.03.1877 Nørve, Borgund i Ålesund.Han var Lensmann i Borgund.Jeg har forfedre til Simon, men mangler bakover i tid for Anne Knudsdatter. Hennes far vet jeg het Knud Olsen men det ble brukt Braute som etternavn, var gårdsnavnet.Med Hilsen Ragnar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Hei.Legger inn Aniches dåp, i tilfelle du ikke har den, 9 des 1787.Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Ørskog, Ministerialbok nr. 522A03 (1773-1809), Kronologisk liste 1787, side 294-295. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15985&idx_id=15985&uid=ny&idx_side=-98>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

På FS fant jeg en vielse: Knud Olsen gift 27/12 1770 Skodje med Elen Arnesdatter. Jeg vet ikke om det er dem, men muligheten er der.Fant også at de fikk en dødfødt(antar det) datter 1783 som også døde i 1783 i Ørskog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Olsen

Kirsti Rye.Det var fint, da Knut var gift 3 ganger kunne det være vanskelig med hvilken kone, men når du ga meg gifteår 1770 er det den riktige moren, for Anne (Aniche) er jo født 1787.MVH Ragnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Bygdebok for Skodje, band 2, side 701: Gård: Ytre Ekroll (Gnr. 63), bruk nr. 3, Jespergaren: Arne Olsen Ytre Ekrol, født 1712, død 1774, gift 1735 med Else Rasmusdatter Erstad (Gnr. 67 i Skodje), født 1713, død 1793.7 barn. Barn nr. 5: Elen, født 1747. Gift i 1770 med Knud Olsen Braute, Ørskog.Arne sine foreldre: Ole Arnesen Ytter Ekrol, født ca. 1664, død 1734, gift med Siri Arnesdatter, født ca. 1672, død 1752.5 barn. Barn nr. 5: Arne.Ole sin far het Arne Olsen Ytter Ekrol, født ca. 1614, død 1702. Han satt med bruket i åra 1661-1680.Else Rasmusdatter sine foreldre: Rasmus Rasmussen Helle, Vatne, født 1680, død 1757. Gift 1706 i hennes 2. ekteskap med Siri Guttormsdatter Skodjevåg, født ca. 1676, død 1757. Hun var gift 1. gang 1701 med Ole Gregoriussen Engeset, Stranda, født ca. 1666, død 1705.Hilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Olsen

Remi Pedersen.Tusen, Tusen takk for den gode hjelpen, dette var helt utrolig.MVH Ragna OlsenJeg takker samtidig også Kirsti og Berit for den gode hjelpen jeg har fått.Hjerlig Hilsen til dere alle fra Ragnar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Kommentar til innlegg 15, siste avsnitt som Remi siterer.Bygdebok for Vatne II omtaler garden Helle.Der finnes en Rasmus Rasmusen Helle omtalt f ca 1681 med foreldre Rasmus Ellingsen Krogseter og Else Asbjørnsdtr. Denne Rasmus kommer til nabogarden Tennøy og er omtalt der. Andre med navn Rasmus Rasmusen i passende alder finner jeg ikke på Helle.Denne Rasmus Rasmusen Helle Tennøy død 1745 har i Vatne II oppgitt 4 barn, men ingen Else. (Har en sønn Erik fødd i 1713) Rasmus gift 1708 med Inger Jonsdtr ca 1675-1764.Ser at det er flere forbindelser mellom Helle og Engset/ Ekrol men finer altså ikke noe som passer med beskrevet ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Øystein Nybø

Kan det ha vore to Aniche Knutsdtr. Braute på same tid?Grunnen til at eg spør er at vi finn ei Aniche Knutsdtr. Braute, gift 13.01.1823 i Vatne med Peter Olsen Ytre Ekrol. Kjelde: Ministerlialbok 524A03 (1816-1838) side 192 Permanent sidelenke: LenkeI Bygdebok for Skodje band II side 709, står det at desse to budde på Lerstad. Det ser vi og av det som står i KB.Og i ætteboka Ørskog gjennom tidene, band III side 77, finn vi berre ei Aniche Knutsdtr. Braute, og det er ho som gifta seg med Peter Olsen Ytre Ekroll. Men kunne det ha vore fleire med namn Aniche Knutsdtr. Braute som ikkje er nemnt i ætteboka?Veit du kvar og når Simon og Aniche Knudsdtr. Braute gifta seg? Kansje finn vi spor der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Lyngstad

Her må dere holde tunge beint i munnen.Het Simons kone for Anne eller Anikka?Ragnar: Hvor har du namnet Anne fra og hvor kommer Anikka inn som namn? Du skriver at hun var f. 1787. Hvor har du det fra?Kan fadrene til Anne/Anikkas barn være med i identifiseringa av opphavet hennes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Olsen

Til Ole og Jonny.Her skal jeg fortelle det jeg vet om Anne(a), (Aniche)Jeg har fått fra familien følgende:FT 1801 for Ørskog finn ein desse som familie på gården Braute:Thore Knutsen, bonde 43 år, Ingeborg Knutsdt. H Kone 27 årEline Thorsdt. dotter deira 1 årElse Knutsd. 25 år oppført som tjenestefolkAnna Knutsdt. 13 år oppført som tjenestefolkKnut Olsen, far til kona på gården og far til Else og Anna, Enkemann etter 3. ekteskap.De skriver videre:Gjennom andre kilder har vi fått oplysning om at Knud Olsen kom frå Solnørdalen i Ørskog men busatte seg på garden Braute so ligger nær ved.Etter Karl Nikolai var føddi 1818 vart Anna i 1823 gift med Peder Olsen Ytre-Eikrol.Hun døde i 1839.Jeg håper at dette ikke forandrer på de forfedrene til Anna jeg har fått.Med Hilsen Ragnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Øystein Nybø

Carl Nickolay vart døypt i Giske 9. oktober 1818. Kjelde: Klokkerbok 528C04 Borgund, Giske (1816-1827) side 38 Permanent sidelenke: Lenke Her er mora kalla Annike og barnet ”uægte”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Øystein Nybø

Knut Olsen er døypt i Ørskog kyrkje 02.01.1733. Kjelde: Ministerialbok 522A01 (1720-1743) side 334 Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15983&idx_id=15983&uid=ny&idx_side=-168>LenkeFaren var Ole Olsen Solnørdal og mora var Synneve Knudsdtr. Her introdusert 01.02.1733 Permanent sidelenke: LenkeDei gifta seg i Vestnes kyrkje 04.06.1730. Kjelde: Ministerialbok 547A01 (1721-1764) side 113 Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.