Gå til innhold
Arkivverket

[#72205] Foreldre til Christen Pedersen Budsberg


Gjest Jan Erik Furuhaugen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Erik Furuhaugen

Jeg søker foreldrene til Christen Pedersen Budsberg i Gausdal. Han ble gift i 1766 med Goro Eriksdatter Nordgården 19.10.1766 i Gausdal (side 71, kirkebok nr 3 for Gausdal). Kirkeboka er vanskelig å tyde på denne tiden. Kan de finnes andre kilder som kan være aktuelle å søke i? Eller er det noen som kan sitte inne med opplysninger rundt Christen Pedersen Budsberg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Ikke vet jeg om det er hold i dette,men denne basen oppgir at Christian er født i 1735,og at faren het Peder Olsen Berg.Christian Pedersen døde (ifølge denne basen)13 mars 1796: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Dette er vel ham,Christen Pedersen Budsbeg 61 år ved død (begravet?)13 januar 1796.Midt på v.side, v.kol. Permanent sidelenke: LenkeDa er han vel født omkring 1735.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Furuhaugen

Takk for hjelpen! Dette ser ut til å stemme bra. Nå blir det å tyde litt mer på dåpen og se om en finner vielsen til Peder Berg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Magne Bårdslien

Hei Jan Erik!Foreldrene til Christen Pedersen Budsberg er Peder Iversen og Rønnoug Iversdtr. Nordre Berg. Jeg har ikke funnet når de giftet seg, men de kjøpte gården Nordre Berg i 1730, skjøte datert 9/9-1730. Peder Iversen Berg døde i 1759, 70 år gammel, og Rønnoug Iversdtr. døde i 1743, 48 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Furuhaugen

Takk Magne! Dette var til god hjelp. Jeg har i kveld søkt mellom 1729 og 1735 uten og finne noe giftemål, men har de kjøpt Nordre Berg i 1730 er det jo sansynlig at de er gift før dette. Jeg får fortsett å lete bakover. Har du tilgang til dette sjøte eller har du tilgang til et andre kilder hvor dette kommer frem?Mvh JE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Furuhaugen

Takk for det Magne! Har du selv scannet dette eller finner jeg dette på internet et sted? I så fall er stedet interessant da jeg slik kan finner mer om mine aner i Vestre Gausdal, Espedalen, Skåbu og Kvikne. JE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Bårdslien

Tinglyste skjøter finner du under 'Skanna Tinglysingsdokument' her på Digitalarkivet.Der finner du panteregister og pantebøker, velg så Oppland fylke, Gausdal står under Sør-Gudbrandsdal i de eldste bøkene. Det er forøvrig et skjøte på Nordre Berg datert 14/4-1750, til Iver Pedersen Berg.Det er en eldre bror til Christen Budsberg. I skjøtet er disse søsken nevnt: Ole, Iver, Amund, Christen, Marit og Ingeborg, samt deres foreldre Peder Iversen og Rønnoug Iversdtr. Berg.Mvh Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Bårdslien

Iver Pedersen Berg giftet seg 24/2-1750 med enken Anne Jacobsdtr. Hammershaug, han ble således eier av både Nordre Berg og Hammershaug. Iver døde på Hammershaug i 1774,52 år gammel, så han er født ca. 1722. Da må foreldrene antagelig giftet seg før den tid. Det er ikke sikkert de engang er gift i Gausdal.Mvh Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Bårdslien

Hei Jan Erik!Gardene Nordre Berg og Hammershaug ligger i Auggedalen i Vestre Gausdal.Det er ca. 3 km avstand mellom dem, Hammershaug på vestsida av dalen,og Nordre Berg på østsida av dalen.Mvh Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.