Gå til innhold
Arkivverket

[#72210] Skomaker Morten Lorentsen fra Christiania til Melsomvik (f. /- 1740)


Gjest Kristian Hunskaar
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristian Hunskaar

I en sjølegd for Stokke 1804 heter det at skomakeren Morten Lorentsen var 65 år gml og født i Christiania. Alderen kan være noe upresis, da han i FT1801 angis å være 55 år.Jeg har ikke kikket på kirkebøkene for Christiania ennå. Før jeg gir meg i kast med det, vil jeg spørre om det er noen som kjenner personen og kan guide meg til dåpen hans.Det kan nevnes at Morten Lorentsen ble gift 10/4-1776 i Stokke med Anne Jensdatter, og at hun fødte ham sønnen Lorents i 1777 (døpt 29/1 fra plassen Gata under Melsom i Stokke). På en eller annen måte synes ektefellene å ha kommet på kant, for i 1804 fortelles det at Morten Lorentsens sønn var blitt tatt med av sin mor til København og innlevert ham på oppfostringshuset. Ingen i Melsomvik hadde siden hørt fra kvinne eller barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Aner ikke om det er av interesse eller om det er rett Lorentz Mortensen. Men på FS fant jeg Lorentz Mortensen gift 25/3 1814 Trinitatis, København med Marie. Ingen flere opplysninger enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg er mest interessert i opphavet, men det kunne saktens vært interessant også å slå fast skjebnen til Lorents. Spørsmålet er hvordan en skal slå fast at det er rett Lorents Mortensen. Takk for innlegget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er dåpen til Lorents og faddernavn gir deg vel ingen spor til Morten Lorentsens opphav? LenkeKan det finnes noen opplysninger i skomakerlaug fra Christiania om denne mannen?Når døde skomakeren mon tro, og finnes det skifte etter han?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Kan ikke forstå annet enn at dette er sønn av messingslager Lorentz Mortensen og Johanna Pedersdatter, Morten Peter Lorentzen, født 1744 og døpt i Vor Frelsers Kirke 24.07.1744. Han forsvinner for meg så dette kunne passe bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Mange takk for forløsende informasjon!Saken avsluttes da fra mi side, ettersom mitt primære anliggende er å kartlegge fødestedene til de personene som er med i FT1801 for Stokke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.