Gå til innhold
Arkivverket

[#72212] Gustafva Olovsdotter fra Sverige. Hvor ble hun av?


Gjest Bjørn Angeland
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Angeland

Dette er min tippoldemor.Gustafva Olovsdotter ble født den 17 apr 1840 på Hjälmengen, Lur,Bohuslän, Sverige. Hun innvandret den 1 sep 1873 til Fredrikstad, Glemmen,Østfold, Norge. Hun giftet seg med Gasfyrer Christoffer Christensen den 27 nov 1881 på Lisleby, Glemmen Kirke, Fredrikstad, Glemmen, Østfold.Jeg finner henne ikke i FT for 1900 og jeg lurer selvfølgelig på hvor hun ble av. Hennes sønn Olof Alfred Olsen invandret til Lisleby i 1895 og giftet seg i 1897. Det var ingen i min familie som har visst om Gustafva før jeg begynte å studere slekten. Det ville være rart om mor og sønn som levde så nær hverandre i tid og sted ikke visste om hverandre. Lisleby var ikke akkurat noen metropol.Håper noen kan bidra til å løse denne gåten for meg.Til sist vil jeg nevne at jeg hadde en etterlysning i 2007 som ikke førte fram. (50196: Gustafva Olofsdotter fra Lur i Sverige) LenkeBjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heikan det være Gustava dette? (det er jo dessverre ikke oppgitt alder/fødselsdato) Lenke 2605835 Gustava Olsen død 25031921 (plasering kirkegård) 85 06 003 Glemmen kirkegård Fredrikstad GlemmenSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Angeland

Hei Steinar.Det kan være henne, men det finnes jo også en Gustava Olsen i Borge og det er jo bare tvers over elva. Jeg får søke videre på disse. Det som imidlertid er at jeg finner ingen av disse i FT for 1900 og som er fødd i Sverige i 1840.Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Angeland

Hei Berit og takk for oppslag. Da har de ikke flyttet fra Glemmen til Fredrikstad. Jeg har lett i kirkebøkene etter utflyttede og døde, men så langt ikke funnet dem i Glemmen sokn. Jeg vil anta at de har flyttet på seg, men aner ikke hvor og som sagt finner jeg ingen av dem i FT 1900. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karl Johnny Sommer

Hei Bjørn - Merkelig at man ikke finner noe omkring disse personene.Jeg har også søkt på utflyttede uten resultat.Har gått litt tilbake på Gustafva Olovsdotter i Sverige.Ved søk på slektsdata,under Lur fant jeg en Gustavfa Olofsdotter f:14 april 1840,Söndre Ek Lur.Foreldre Olof Gudesson og Johanna Lisa Andersdotter,stemmer dette med dine notater?Olof Alfred,som du nevner,f:16 12 1866 ( Backa Lur).Han er nevnt som oekta barn,mor var vår Gustavfa.Andre kilder FS,oppgir olofs far til Olof Andersson.Hvem er din ane,er det Olof Alfred?I og med at det ikke funnet barn født i Glemmen/Fredrikstad etter Gustafva og Christen?Mvh Karl Johnny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Angeland

Hei Johnny. Olof Alfred er min oldefar. Når det gjelder Gustafva, så har jeg hennes aner tilbake til midt på 1700 tallet. Har forhørt meg tidligere på komunearkivet, men de hadde ikke noe på Gustafva. Jeg vil anta at de har flyttet til en av nabokomunene. Mulig at jeg burde søke bakover i slekten til Christian for å finne en mulig løsning der. En vanskelig nøtt denne her. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Hei. For orden skyld,han het vel ikke Christian,men Christopher Christensen ? Satt i går kveld og prøvde å finne hans 2 tidligere ekteskap,legger først inn det jeg tror er det første med Oliane Olsdatter,i Rødenes 8. juni 1848 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=417&idx_id=417&uid=ny&idx_side=-121>Lenke I folketellinga 1865 tror jeg det er han som er gift 2. gang,med Oliane Halvorsdatter.De bor da i Rakkestad:LenkeHer er vielsen i Rakkestad 1. april 1865,ungkar enkemand Christopher Christensen,men det jeg stusser på er alderen så det er mulig det ikke er rett Christopher.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Hei. For orden skyld,han het vel ikke Christian,men Christopher Christensen ? Satt i går kveld og prøvde å finne hans 2 tidligere ekteskap,legger først inn det jeg tror er det første med Oliane Olsdatter,i Rødenes 8. juni 1848 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=417&idx_id=417&uid=ny&idx_side=-121>Lenke I folketellinga 1865 tror jeg det er han som er gift 2. gang,med Oliane Halvorsdatter.De bor da i Rakkestad:LenkeHer er vielsen i Rakkestad 1. april 1865,ungkar enkemand Christopher Christensen,men det jeg stusser på er alderen så det er mulig det ikke er rett Christopher.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Er ikke så sikker på det,Berit,for jeg mener det helt bakerst står skifteattest av 4 mars ? Det skulle vel indikere at han har vært gift før eller hva ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Angeland

Hei Anne og Berit, takk for innlegg. Her ser dere vielsen i Glemmen KLOK og her skrives han Kristoffer Kristiansen, enkemand og gasfyrer. Lenke I MINI i Glemmen står det bare Christoffer Christiansen, gasfyrer. Han i sitt 3. ekteskap. Jeg vil tro de har bosatt seg ved en av Østfoldbyene, da det er der det er arbeid å finne på den tiden. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karl Johnny Sommer

Hei Bjørn - Ved søk på google,på ordet 'Gasfyrer'kom jeg inn på transkriberte historiske kilder for Glemmen.Her fant jeg Christoffer,nevnt som gasfyrer.Hva slags yrke var dette?Tenkte det var mulig å finne mulig arbeidsplasser for en gasfyrer,geografisk.Med tanke på forflytting.Gas er vel her ment som gasolin.Mulig arbeidsplasser,kan være sagbruk, eventuelt jernbane.Er det noen som vet noe mere om dette? Hilsen Karl Johnny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karl Johnny Sommer

Hei Bjørn - Mulig jeg har funnet Kristoffers død.Begravede Glemmen 1896.Glemmen 1894-1908,side 17,post 53.Kristoffer Kristensen,født 1820,enkemand og fattiglem lisleby.Død 13 juli,begravet 19 juli 1896.Begravet ved gamle Glemmen kirke.Han er nevnt som enkemand,har søkt på begravelse på hans kone Gustava i Glemmen og vestre Fredrikstad,fra 1881 til 1896 uten å finne hennes død.Mulig jeg kan ha oversett noe.har ikke sjekket østre Fredrikstad?.Hilsen Karl Johnny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Angeland

Dette var fantastisk Johnny. Alt tyder på at dette er rett mann synes jeg. Og som du sier så er han enkemand. Dette gir jo en mer begrenset tidsrom å søke etter Gustafva i. Skal sjekke Østre Fr.stad idag. Mange takk for at du har lagt ned så mye tid på denne henvendelsen. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Bjørn Angeland

Har ikke funnet Gustafva i Østre Fredrikstad. Kan det være mulig å finne noe i skifteprotokoller eller lokale FT. Noen som kan noe om dette eller har andre innfalsvinkler?Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jeg har for sikkerhets skyld sjekket Ekstrahusholdningene i folketellingen for Smaalenene 1900. Den inneholder ca 1400 navn som ikke er med i tellingen på nett. Håpet å finne henne der, men desverre. Hun var ikke der heller.Så sjekket jeg den Svenske tellingen 1900 (som forøvrig er tilgjengelig uten abb. denne uken ) Jeg fant henne heller ikke der.Det er jo lett mye her i landet. Vet du hvor hennes foreldre/søsken bodde rundt 1900. Kunne da gått inn i husforhør og sjekket om hun kan ha vært innført der. F.eks at hun har vært hjemme i Sverige på besøk. Bare en tanke.Hilsen Anne Lene Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.