Gå til innhold
Arkivverket

[#72219] Hellik Amundsen i Gjerpen sogn, Telemark, 1790 årene - hva het hans kone ?


Gjest Jan H. Trelsgård
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan H. Trelsgård

Hellik Amundsen har to barn til dåpen i Gjerpen sogn i Telemark i siste halvdel av 1790-årene.Sønnen Amund døpes 29.05 1796 og faren kalles Hellik Amundsen 's. Breche'. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7883&idx_id=7883&uid=ny&idx_side=-6>Lenke Datteren Berthe Gurine døpes 13.05 1799 og faren kalles da Hellik Amundsen 'Wenstøb'. LenkeVed folketellingen 1801 finner jeg Hellik Amundsen som dagarbeider på gården Bratsberg i Gjerpen: Lenke Han nevnes å være gift 'men konen reist'. Hellik Amundsen dør 29.10 1827 i Gjerpen 72 år gammel 'ydelig fattig, døde paa Grinie'. LenkeJeg har ikke klart å finne vielsen til Hellik og kjenner heller ikke navnet på hans kone. Jeg er imidlertid rimelig sikker på at hans kone het Ingeborg Akselsdatter og kom fra gården Hogstad i Hidra sogn, Vest-Agder. Sikre bevis mangler imidlertid så lenge jeg ikke klarer å finne hennes vielse.Jeg finner ikke Ingeborg Akselsdatter i folketellingen 1801. Hun hadde to barn, Amund eller Ommund Helliksen og Berte Turina Helliksdatter som var født henholdsvis omkring 1796 og 1800. 'Amund Hellechs. Hochstad' konfirmeres 06.12 1814 i Hidra sogn, 18 år gammel: Lenke 'Birte Turine Hellechsdr. Hogstad' konfirmeres 03.12 1815, 15 år gammel: LenkeI et pantebrev datert 12.11 1808 og tinglyst 01.12 1808 nevnes Ingeborg Akselsdatter Hogstad som enke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H. Trelsgård

Det var ikke synlig stor respons på spørsmålet så jeg får forsøke meg litt videre på egen hånd.Ved barna Amund og Berthe Gurines dåp er Gullik og Jens Amundssønner faddere i tillegg til Berthe Akselsdatter.Gard Strøm skriver på sin nettside Gamle Gjerpen [url="http://www.gamlegjerpen.no/>http://www.gamlegjerpen.no/ under gårdshistorien for gården Listul i Luksefjell at brukeren Amund Hågensen Listul muligens hadde sønnene Jens Amundsen (f. 1759) som kom til søndre Brekke i Gjerpen, Gullik Amundsen (f. ca. 1755) som kom til gården Venstøp i Gjerpen og Hellik Amundsen (f. ca 1761): http://gamlegjerpen.no/Bygdebok/Listul/Listul.htmVed å lete etter barn av disse brødrene finner jeg følgende interessante inførsler i kirkeboka for Gjerpen:Gullik Amundsen Venstøp har 11.03 1792 sønnen Simon til dåpen i Gjerpen - Lenke og blant fadderne nevnes Ingeborg Akselsdatter, Jens Amundsen og Hellik Amundsen.15.10 1797 har samme Gullik Amundsen sønnen Nils til dåpen i Gjerpen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Vi vet jo ikke hvorfor 'konen har reist' i FT 1801. Men hvis hun har ønsket å bryte forbindelsen med mannen, kan jo opplysningene i FT være 'fikset'. Jeg finner en familie i Tonstad - det er jo samme amt som Hidra i det minste - hvor en del opplysninger passer: Enken Ingeborg på 39 som har sønnen Omund på 6 og datteren Berthe på 2 LenkeMen en sjekk av kirkeboken vil sikkert avkrefte slike spekulasjoner. Ser ut til at du har sjekket det meste, men det er jo irriterende at ikke den avgjørende opplysningen kan finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H. Trelsgård

Der fant jeg endelig vielsen i kirkeboken for Solum: Lenke trolovet 3 februar 1795 og viet 11 juni 1795 'at intet er, som hindrer Hellik Amundsen ungkarl paa Mæle og Ingeborg Axel[...] en Pige i Graaten Deres Trolovelse og Ægteskabs fuldbyrdelse er vi undertegnede Cautionister. Solums Pgrd d. 3de Februar 1795. Hans Jacob Høje?, Jacob Andersen Mele med paaholden Pen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H. Trelsgård

Takk for tilbakemeldingen i innlegg 3). Jeg skal sjekke bygdeboken for Sirdal (Tonstad) men det meste taler vel for at jeg nå har funnet rett ektepar i Telemark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.