Gå til innhold
Arkivverket

[#72220] John Johnsen og Kristine Mortensdatter


Gjest Tom Linde
 Del

Recommended Posts

John Johnsen og Kristine Mortensdatter hadde sønnen Markus født i Høland 5. januar 1834. Ikke konfirmert i Høland. Hvor kom John og Kristine fra?mvh Tom Linde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Siden Markus ble gift i Sverige i 1859, kan vi se bort fra den Markus som var ugift gårdsdreng i 1865. Det er nok den Markus Olsen som ble gift i 1870.Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Finner denne Christine Mortensdatter, døpt 29.7.1804 i Høland:[url="http://www.familysearch.org/eng/search/VR/individual_record.asp?recid=29585472&lds=4&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>LenkeFinner også ei Christine Mortensdatter som ble født i 1813 i Høland: LenkeDet finnes også en Christine Mortensdatter født 1819 i Høland, men hun har samme foreldre som den forrige født i 1813 LenkeFinner ei Kistine Mortensdatter Bekken, døpt i desember 1804, som ble konfirmert i Høland i 1819 - Akershus fylke, Høland, Klokkerbok nr. I 1 (1814-1827), Konfirmerte 1819, side 251. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: Lenke Men ifølge denne innførselen i FS ble denne Kristine gift med en Anders Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke funnet hvor han er konfirmert. Markus og Carolina reiste til Nord-Amerika med 6 barn i 1887. Det er et utsagn som sier at de fikk biletter til turen av en bror til Markus som hadde reist noen år tidligere. Jeg finner heller ingen bror til Markus. Dette er bakgrunnen til at jeg prøver å lokalisere John og Kristine først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Jeg mener dette må være Marcus`s konfirmasjon,nr.33Fødested Enger NordreHer kalles moren Christine Johannesdatter.Kildeinformasjon: Akershus fylke, Høland, Ministerialbok nr. I 9 (1846-1853), Konfirmerte 1848, side 142. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Kan den broren(10) hete Kristian? Se dåp nr 42Kildeinformasjon: Akershus fylke, Høland, Ministerialbok nr. I 8 (1827-1845), Fødte og døpte 1831, side 26. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget hyggelig at så mange svarer på min henvendelse. Men for meg begynner det å bli vanskelig å sortere hva som kan være riktig. Jeg fant en Kristine født i 1804 i Høland pkt 96. Hun hadde en far som het Morten Olsen etter hva jeg kan tyde i den nesten uleslige teksten. Hun var 'uækte' og kan ha tatt navnet, (johannesdatter), til en stefar senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7577&idx_id=7577&uid=ny&idx_side=-73>Lenke Dette er vel den dåpen du mener, første høyre side.Ser på fadder Siri Halvordatter Vesjbye, kan det ha sammenheng med fadder Ole Westby i Marcus sin dåp i Grethes innl 2? Så har vi en fadder Niels Alberts Gaddestad/rud?Ser vi på konf til Christian Johnsen nr 23,( brorkandidat til Marcus)ser vi at han kaller seg Gadderud. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.