Gå til innhold
Arkivverket

[#72221] Søker Håkon Schønemann


Gjest Liv og Jan O. Davidsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv og Jan O. Davidsen

Håkon Schønemann er muligens født i Oslo, og det kun i 1900-tellingen for Oslo at jeg finner familienavnet Schønemann. (Trussamfunnet er katolsk) Håkon kan muligens være en av etterkommerne Fredrik eller Henrik som der står nevnt, men jeg er usikker, og i tvil i hvilke skannede kirkebøker jeg bør søke. Håkon er muligens født i perioden 1920 til 1925. NB. Dette er ikke familien til Aud Schønemann eller far August Schønemann, ettersom August byttet navn fra Pettersen til Schønemann vistnok i 1908. Jan O.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Lauritzen

Om det kan ha noen interesse for dere: I ministerialboka for Rikshospitalet (fødsel nr 299/1910) ble det den 7.8. dette året født en gutt som fikk navnet Rudolf Samuel. Faren var ugift automobilagent Rudolf Schønemann. (I Dåpsboka for samme (nr 585/1910) var navnet til faren stavet Skjønnemand !)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Kjell Lauritzen

I kirkebok for Skien året 1891 finner jeg Anne Kristine Fredrikke Schønemann, f. 1859 i Danmark. Hun døde 23.9. 1891. Hun var gift med skytebaneeier (tror jeg det står) Fredrik Schønemann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv og Jan O. Davidsen

Takk Kjell. Det blir ikke lett å finne Håkon. Jeg kan kun finne en Schønemannfamilie i 1900-tellingen og de bor da i Oslo, og hvis jeg leser rett, så tilhører de den katolske kirke, og er av tysk avstamming. Jeg finner ikke kirkebøker for den katolske kirke, og jeg har skrevet til den katolske kirke i Oslo (st. Olav) to ganger om dette, men jeg får ikke noe svar. Er det noen som kan hjelpe meg å finne ut av dette mon tro ? Jan O.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Det finnes ihvertfall et ektepar gravlagt på Østre gravlund som heter Henrik og Liv Schønemann (hhv. 1892-1979 og 1900-1983), jf. DIsnorge.no/gravminner. De hadde etter alt å dømme sønnen Arvid Ansgar S. (1923-1983). Håkon kan jo også ha vært en sønn her. Nå vet vi jo ikke hvor familien oppholdt seg, men hvis vi starter med hypotesen om at de kom fra Oslo øst, bør vel Håkon kunne finnes i et av fødselsregistrene der?Forslag for øvrig: Hvis man sjekker ut hvor Henrik S. bodde i for eksmpel 1925 i Oslo adressebok, kan man se i den lokale folketellingen hvor mange det var i familien og således enten få bekreftet en sammenheng eller sjekke Henrik ut av saken.DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Jf. innlegg 1 bør det vel legges til at i tillegg til Henrik og Fredrik kan Håkon også være sønn av Lorang Schønemann, f. 1898. Så man kan jo sjekke adressebøkene for disse tre brødrene og deretter sjekke lokale folketellinger for å se om Håkon dukker opp. Helserådets fødselsprotokoll kan vel også sjekkes (husker ikke i farten når sperregrensen er satt for dette).DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv og Jan O. Davidsen

Takk til Dag og Iver Jeg har for fantasi og manglende kunnskap, men da er det nyttig med gode hjelpere som ser mulighetene. Jeg skal ta meg en tur til Oslo Byarkiv. Et 'rykte' sier at Håkon ble født på landet (Land), men jeg finner han ikke i noen av disse kommunene. Fødselsdatoen til Harald Schønemann tilsier at han kan være en bror eller fetter. Jeg bør kanskje også prøve telefonkatalogen. Er det slik at den katolske kirke ikke har skannet sine kirkebøker, og heller ikke lagt dem ut på nettet. Må man eventuelt lete under dissentere mon tro. Jan O.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.