Gå til innhold
Arkivverket

[#72225] Tyding kirkebok Rendal 1740.


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore S. Falch

''Domin 17 post Trin: blef døbt Joen Joens og Siri ErikD huusfolch paa Lomnes u ægte baren kaldet Joen. Test: Kari Simond, [?] Semmingd, lars helgess, Tolluf Peders og Peder Arness''Jeg sliter med fornavnet til Semmingsdatteren blant fadderne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Tusen takk, Tore! Det er ikke så nøye med fornavnet til Semmingsdatteren. Det viktigste her var huusfolch og Lars Helgess som også var kausjonist da dette paret ble trolovet og viet året etter.Hva legger jeg egentlig i husfolk her? Tjenestefolk?Husfolk betyr vel av og til også husmannsfolk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Barnets foreldre omtales i bygdeboken 'Ytre Rendal - Gard og ætt''.Faren Jon Jonsen (f.1712) var fra Søstu Otnes, sønn av Jon Olsen Otnes og hustru Siri Jonsdatter (opprinnelig fra Nedre Sjøli) - se s.549 i bygdeboken.Moren Siri Eriksdatter (f.1712) var fra Søstu Lomnes, datter av Erik Eriksen Lomnes og hans annen hustru Berit Pedersdatter (opprinnelig fra Utstu Lomnes) - se s.470 i bygdeboken.Jon Jonsen og Siri Eriksdatter ble gift i 1741, og ifølge bygdeboken skal familien ha flyttet til Oslo der Jons farbror Børre Olsen var handelsmann på Grønland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det var sannelig bra du slo opp i bygdeboka for meg!Jeg arbeider ut fra informasjon jeg har fra bygdebok for Sollia under Vuluvolden Østre. Jon Jonsen (1711-1790) gift 13/11-1741 med Sigrid Eriksdatter (ca 1716-1807), før 1754 bosatt i Klokkerstuen. Nå fant jeg ikke vielsen i kirkebok for Ringebu prestegjeld, og begynte å lete i Storelvdal, deretter i Rendal, hvor jeg fant en Jon Jonsen og en Sigrid Eriksdatter viet på 'riktig' dato. De to eldste barna til dette paret i Sollia finner jeg heller ikke døpt i Ringebu. Det er Jon født 1742/3 og Berte født 1744. (Jeg fant en Beret døpt 25/3-1743 i Rendalen med far Jon Jonsen). De øvrige barna til Jon Jonsen Vuluvolden Sigrid og Kari har jeg funnet døpt i Ringebu med far Jon Klokker og Sigrid Eriksdatter.Nå kan jeg vel si takk og farvel til dette paret i Rendalen, har også via nettstedet Ringebuslekter funnet Jon Jonsens opphav på Nordre Lien i bygdeboka (det står ingen henvisning under Vuluvolden). Hans foreldre skal være Jon Olsen fra Trysil og Kirsten Semmingsdatter fra Nordre Lien. Kona Sigrid Eriksdatter skal være av ukjent opphav.Jeg må tydeligvis arbeide mer med disse folkene - begynte først for noen dager siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

For helt sikkert å kunne avskrive ekteparet på Lomnes i Rendalen bør du nok sjekke eventuelle skifter på Otnes og Lomnes etter henholdsvis Jons og Siris foreldre (eller etter mulige ugifte søsken) for å få bekreftet at paret flyttet til Oslo og ikke til Sollia. Jeg mener å huske at bygdeboken ett sted tok et forbehold om denne opplysningen, men jeg har siden gårsdagens innlegg beveget meg til din ''bukselomme', Røros, og tok ikke bygdeboken for Ytre Rendal med meg i bagasjen. Jeg får derfor ikke sett etter før i neste uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg har kommet til at Jon og Sigrid ikke er født innenfor Ringebu prestegjeld, ikke gift der, sønnen Jon og datteren Berte er ikke født der. Og jeg er enig med deg i at skifter bør sjekkes for eventuelt å utelukke dette paret i Rendalen. Røros har jeg sannelig ikke tenkt på så langt, men jeg har tenkt Lesja Prestegjeld.Sønnen Jon som i bygdebok for Sollia opplyses å være født 1742/43 er 56 år i 1801 og 64 år da han døde i 1812, han må ifølge dette født 1745-48, men man bør vel ikke låse seg fast innenfor dette tidsrommet heller. Jon ble konfirmert i 1762, men konfirmantene er uten alder.Berte oppgis å være født 1744, hun ble konfirmert i 1758, men jeg har ikke funnet henne død, har heller ikke lett nok.Når det gjelder bygdebok for Sollia, sies det i en bisetning under gårdshistorien for Klokkerstuen at Trysil-Jon var faren, den omtalte Jon Olsen i mitt innlegg 7. Under Vuluvolden sies det ingenting om Jon Jonsens opprinnelse.Takk for at du engasjerer deg. Jeg setter stor pris på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.