Gå til innhold
Arkivverket

[#72230] Christopher Meyer og Marte Sophie Hind


Gjest Maria Jørgensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Maria Jørgensen

Er det noen som kan hjelpe meg å finne ut hvilke familier disse to kom fra?I 1698 døpte de en sønn Jan Aarendt, i korskirken i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maria Jørgensen

Hei!Ja, har lest dette tidligere. Noen år tilbake prøvde jeg å finne ut av dette, men kom desverre ikke frem til noen familier å knytte disse opp til.Marte Sophie blir noen steder omtalt som Jansdatter, og andre steder som Pedersdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei Maria. Hva er det du vil vite om disse personene? Første kona til Christopher var Elisabeth Hansdatter Hasselmann i Bergen, som jeg er etterkommer av. Marte Sophie kaltes Pedersdatter da hun giftet deg og Jansdatter ved første barns dåp. Sollied har Marthe som datter av en Hr Peder i Tranøy men jeg vet ikke (får det ikke til å stemme). Har selv lagt inn Jens Hind,sorenskriver i Trondenes og Kirsten Nyrup da deres avkom passer inn blandt faddere ,men er åpen for alle teorier.Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maria Jørgensen

Hei alle sammen, og tusen takk for mange svar! :-)Altså, det jeg i første omgang er ute etter å finne ut av, er om disse to er foreldre til Johan Arent Meyer, viseprest i Hillesøy og Lenvik. Senere Prest i Tromsø.Johan Arent ble i 1728 gift med Cecilie Catharina Tønder, datter av Fogd for Senien og Troms, Andreas Tønder.Jan Arent = Johan Arent? Denne prest Meyer skal visstnok ha kommet fra en Bergensk borgerfamilie.Har lest at noen mener han kan være sønn av en stiftskriver i Bergen, Arent Meyer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Navn på barna til Johan Arent Meyer kan vel være en indikasjon på at Johan Arent er den samme som Jan Arent Meyer. De heter jo Anne Sofie , Martha Sofie og Christopher, dette ifølge Simon Ellefsens nettside.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei Maria. Ja det er samme Johan Arnt Meyer som er døpt i KK 13 mai 1698.Han var g 1 30/1-1728 m Sidsel Katrine Tønder f 1706. De hadde 3 barn:Anna Sophia f 1729 d før 1759,Martha Sophia f 1735 d etter 1783 ogChristopher f 1741 d før 1783.Johan Arnt ble g 2. m. Anne Sophie Hegelund f Tussøya d etter 1759. 1 barn notert:Sidsele Katrine f ca 1748 d etter 1804. Hun var g m Sogneprest til Dverberg og Bjørnskind Jacob Severin Bang f 28/3-1748 Bodø d 1804.Han var sønn av Søren Bang f 1722 Selje i Nordfjord. Det er ikke notert barn etter Sidsele og Jacob Bang.Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Het Christopher Meyer's 1. kone Hasselmann eller Hesselmann ?Johan Arent Meyer (1689-1759) hadde som fadder en Arent Meyer, som vel må være Christophers bror. Kan disse være brødre av Magrete Hansdatter Meyer, g.m. Niels Strangesen Mule i nedre Rønvika, Bodin ? Margretes far skal være (utligger?)borger (i Bergen eller Trondheim ?) Hans Hansen Meyer, g. i Bergen ca. 1659? med Berette Michelsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Her kommer et par signaturer som kan være grei å ha. Det er Simen Hasselmann, svoger til Christopher Meyer som kjøper en hus og grunn.Fornavnet til Simen ligner mere på Simel? men det andre er greit. Hesselmann/Hasselman også med en s og Hæselmann/Hæsselmann -- navnet er skrevet på flere måter.Arent Meyer, med en mulig sønn Gierdt, regner jeg og med at er en bror av Christopher Meyer. Men nordpå er det vel Henrich Meyer som har slått seg ned som utliggerborger. Men ikke funnet Christopher eller Hans blandt barnene.I omtrent samme tidsrom er det en annen Christopher Meyer nordpå med farsnavn Zindeler bare for å nevne det og her.

bilete7592.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maria Jørgensen

Ja, men dette er jo flott, da vet vi vel ganske sikkert at Johan Arent er disses sønn. Og denne Arent som har vært nevnt som mulig far, er da mest sannsynlig hans onkel.Det jeg lurer på nå da, er hvem vi kan sette som foreldre til Marte Sophie. Tenker jo slik at siden Johan Arent ble prest, så må det vel ha vært noen i nær slekt som hadde dette yrket. Det var vel ganske vanlig å gå i foreldre/besteforeldres fotspor eller?Til Terje; kan du fortelle/vise meg din teori om hvorfor du tror hun er datter av sorenskriver Jens Hind?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(14:) Kjennes opphavet til presten Johan Arnt Meyer (1698-1759) sin 2. kone, Anne Sofie Hegelund (c1701-et1769) ? Hun døde muligens på Storsteinnes, og hadde med JAM tre barn, bl.a. altså datteren Sidsel Katrine, oppkalt etter kone nr. 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Ja jeg får prøve:Sorenskriveren i Trondenes Jens Pedersen Hind skal være født i Harstad gift ca 1649 med Kirsten Nyrup.Det skrives en del feil i kirkebøkene, og Jens har blitt både Jans og Jons i Bergen. Disse har jeg sett blitt notert med barnene: Claus, Peder, Anna og Kirstine. Claus har jeg ikke funnet gift.Peder f ca 1661 g m Anna Iversdatter Wolff f 1662 d 1722. Jeg har notert 3 barn etter de: A:Cathrine Marie g 1 m Jens Paulsen Egede (3 barn) og 2:Daniel Olsen Heitman (4 barn).B: Jens f ca 1705, og C: Peder Krog Hind f ca 1708. g m Maren Jørgensen Brose. (8 barn notert).Anna f ca 1650? g 1.Peder Nilsen Moursund (3 barn notert) og 2: Just Christensen Roldt.Kirsten f sept 1656 Harstad. g m Paul Egede: 5 barn notert.Så mener jeg at Marthe Sophie kommer inn her. Hun må være f ca 1675 /- da hun blir gift 1696 i Bergen og får Jan/Johan Arnt 1697.Jeg kan da ikke få henne til å være datter av Peder g m Anna Wolff. Peder må jo være f ca 1661 og blir for ung til å være hennes far.En annen ting er at disse er i slekt alle sammen det er helt sikkert. For .. i første giftet til Christopher Meyer med Elisabeth Hassel/Hesselmand har de en datter Agnethe Lisbeth f 1686. Hun blir g m Jan Hansen av en skipperfamilie i Bergen. De får ett barn Jan Jansen g m Wenche Cathrine Benonisdatter Echof i Bergen. Deres sønn Dirich Echof Jansen f 1756 i Bergen, slår seg ned i Leichvik i Torsken ca 1780 og fadderne på hans barn blir der for å nevne noen : Heitman,Moursund,Wolf.Er det noen som ser noe jeg ikke har sett ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maria Jørgensen

Tusen takk, Terje! :-) Er enig med deg, tror også hun må være en Jensdatter. Kan Christopher Meyer's far ha vært Arent Meyer 1610-1679, som kom fra Okel, Bremen i Danmark?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser egentlig ikke hvordan innlegg #19 sannsynliggjør at Marthe er datter av Jens Pedersen Hind.I alle fall må hun ha vært blant Kirsten Jensdatter Nyrop's siste barn, dersom hun ble gift rundt 1649 og dermed vel ikke kan være født særlig senere enn 1630. 1670 synes å være siste sannsynlige tidspunkt for barnefødsel der i gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maria Jørgensen

Men hun kan jo heller ikke være datter av sønnen Peder Jensen Hind, da han gifter seg først rundt 1695, et år før Marthe Sophie selv gifter seg. Så da er det vel mest sannsynlig at hun er datter av Jens og Kirsten. Dersom det da ikke er en til Peder Hind her et sted... en bror av Jens Pedersen Hind d.e.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Jeg trur det er en blanding av feil ca dato 1649 både på vielse mellom Jens og Kirsten og ca fødselsdato 1675 på Marthe Sophie . Vi vet ikke hvor gammel hun var da hun fikk barn eller da hun døde. Kirsten Nyrup kan godt være født 1630 som du nevner og få barn 1670. Og Marthe Sophie kan godt være født 1665/70. Vi vet det bare ikke. Mulig et geistlig skifte etter Peder Jensen Hind død 1722 har flere detaljer ?? Hvis dette da er Hr Peder i Tranøy som Sollied skriver ?? Jeg skal ta meg en tur på Statsarkivet og skrive av fra kortene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Kom akkurat fra statsarkivet. Det var ikke mye Sollied har om Hind slekten. Spredte slekter i Bergens området.Om Hr Peder Hind: prest i Tranø i Nordland er nevnt i skifte etter Hans Brose 23/7-1746 og er svoger av enken Alida Johansdatter.Kan ikke her se at dette er grunn nok til å hevde at Marthe Sophia Hind med barn i 1698 kan være datter av denne Hr Peder ?? Hun må vel nesten være en søster av Hr Peder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.