Gå til innhold
Arkivverket

[#72232] Smaastubbar 1873, Lærerstandens avis


Gjest marit. elisebet totland
 Del

Recommended Posts

Gjest marit. elisebet totland

Arne Garborg n fl gav ut 'Lærerstandens avis'. 'Smaastubbar' kom først som vedlegg til denne vesle avisa. Jeg er på jakt etter vedlegget til siste nummeret, sommeren 1873. Der er det blant annet et stykke om Fante-Tomas.Ingen bibliotek/arkiv har dette vedlegget. Resten av 'Smaastubbar' kom senere i bokutgave, men de fortellingene jeg er på jakt etter, ble tatt med i romanen Fred, og er ikke med i boka 'Smaastubbar'.Er det noen som har et eksemplar av 'Lærerstandens avis' med vedlegg/særtrykk fra sommeren 1873, vil jeg gjerne ha kontakt, slik at jeg kan få vite hvilke fortellinger som er med i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit. elisebet totland

Nettopp. Det er disse to som er med i boka 'Smaastubber': Men i følge Garborgs manus til 'Fred', viser han til Smaastubber, et gitt sidetall, for å hente inn en tekst som ikke tilhører disse to fortellingene. Boka inneholder altså ikke alt det som opprinneleg var 'Smaastubber'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

vet ikke om jeg er helt med. Er det romanen FRED du er på jakt etter?Kanskje du kan finne noe i alt det som er digitalisert. Her er biografien av Erik Lie Lenke FRED er her n fra side 176.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit. elisebet totland

Det virker sikkert forvirrende. Saken er at jeg vet med sikkerhet at et avsnitt i 'Fred' også var med i 'Smaastubber', da dette var en del av 'Lærerstandens avis', altså før det ble en bok. Men dette avsnittet er ikke med i boka 'Smaastubber'.Det eneste som antakelig kan hjelpe meg å avklare dette, er om noen skulle sitte med noe så verdifullt som en utgave av den gamle avisa.Men takk for gode forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.